Eerste Omega aanschaffen (Genève)

Niet 1 kans verkeken, maar veel kansen erbij gekregen :wink:

Succes!

3 likes

Dat zeg jij mooi Bernard!

1 like

Hoi, nieuweling hier

Aangezien ik hetzelfde punt heb als OP maak ik schaamteloos gebruik van zijn thread om ook mijn verhaal te doen.

Ook ik ben een tijd op zoek naar mijn eerste Omega, een Genève ref. 166.099 met sunburst zilveren wijzerplaat. Dit model heeft die gave stalen 70s sports watch uitstraling waar ik naar op zoek ben.

Op eBay staan verschillende exemplaren variërend van mint (500+) tot beschadigd (300-400). Nu had ik in eerste instantie een budget van max 350 gesteld, echter kwam ik erachter dat ik het daar helaas niet (meer) mee ga redden en heb ik het verhoogd tot 400.

Nu viel mijn oog op een exemplaar dat al enige tijd te koop staat. Pluspunten: zeldzamere stalen band dan de oyster stijl band die standaard scheen te zijn. Minpunten: een bubbel op de wijzerplaat (roest?), en geen foto van het uurwerk.

Nu vind ik de krassen niet erg, het glaasje is immers zo vervangen. Ik ben van plan om het horloge veel te dragen dus gebruikerssporen geen bezwaar. Belangrijker vind ik de staat van het uurwerk en betrouwbaarheid. Dat is zonder foto helaas een grote gok.

Zal ik deze verkoper een bod doen of wachten tot een ander exemplaar zich aandient? Ik hoor het graag.

1 like

Fijn dat je mij attendeert op goede deals, ik ga gelijk bieden! (Nee hoor, ik ben inmiddels op zoek naar een Seamaster :wink: ) Je mag gerust mijn topic hijacken, extra info is nooit verkeerd :slight_smile:

2 likes

Die bubbel zit precies op de plek van het wijzerplaatpootje aan de achterkant. Mogelijk heeft iemand het pootje afgebroken / verbogen waardoor de wijzerplaat iets vervormd is. Ik heb zelf een Genève gehad die hetzelfde had (zij het in mindere mate) en daarvan was het pootje afgebroken.

1 like

Fijn dat je mij attendeert op goede deals, ik ga gelijk bieden! (Nee hoor, ik ben inmiddels op zoek naar een Seamaster :wink: )

Haha ja dat is het risico, maar ach. Als ik zeker wist dat ik op deze ging bieden had ik m niet gepost.

Succes met de zoektocht, pas wel goed op. Volgens mij zijn er een stuk meer schimmige of neppe Seamasters dan Geneves op de markt vanwege de naamsbekendheid. Kwam zelfs een site tegen die neppe kasten en wijzerplaten verkoopt voor de klussers onder ons. Vooral de duik modellen worden graag nagemaakt vanwege de rush op vintage divers.

Die bubbel zit precies op de plek van het wijzerplaatpootje aan de achterkant. Mogelijk heeft iemand het pootje afgebroken / verbogen waardoor de wijzerplaat iets vervormd is.

Bedankt voor de info! Klinkt als een serieus probleem. Deze maar laten schieten dan? Of kan het goed gerepareerd worden?

1 like

Ik zou in deze prijsklasse niet iets kopen waar iets aan gerepareerd moet worden. Gaat je vaak veel meer kosten dan wat het horloge waard is. Er zijn zo veel vintage omegas in omloop, je komt er ook wel een tegen die geen reparatie oid nodig heeft.

Wellicht is het pootje al gerepareerd, maar die bubbel ga je waarschijnlijk niet meer uit de wijzerplaat krijgen zonder de lak te beschadigen.

Ik zou deze ook laten lopen. De staat is niet erg fraai, er moet mogelijk van alles aan gebeuren, maar de prijs is daar niet naar; ik vind hem veel te duur.

Vies ding, plexi vol krassen, dikke bubbel op de plaat en waarschijnlijk een uurwerk wat schreeuwt om een service. Leuke opknapper voor 200-250€ :slight_smile:

1 like

Duidelijk. Weer wat geleerd! De zoektocht gaat verder.

Ik zou in deze prijsklasse niet iets kopen waar iets aan gerepareerd moet worden. Gaat je vaak veel meer kosten dan wat het horloge waard is.

Heb dus 2 opties: 450-500 betalen voor een exemplaar in perfecte staat of 250-300 voor een opknapper in meer of mindere mate.

Nu hoef ik niet per se (liever niet zelfs) een mint exemplaar, dan zou ik het zonde vinden om te dragen. Dacht zelf dus meer aan een horloge dat optisch wat aandacht nodig heeft maar waar alles ‘onder het glas’ goed is. Helaas is dit vrij specifiek en komt er zelden zo’n exemplaar voorbij (kijk nu een half jaar).

Is dit een goed idee of moet ik zoals gesuggereerd maar wat extra geld neerleggen voor een perfecte, om latere ellende te voorkomen?

Dit inderdaad. :point_up:

Let daarbij wel op dat als je een opknappertje koopt dat zaken als wijzerplaat en wijzers in nette staat zijn, die zijn namelijk niet te repareren en het is lastig er vervangers voor te vinden.

1 like

Ik vind 500 voor een Genève echt te veel. Voor minder moet je echt een goeie kunnen vinden. Voor 500 euro koop je een nette seamaster

Vind ik zelf ook, helaas is de vintage Omega markt vrij booming. Mooie vintage horloges gaan dezelfde weg als de luchtgekoelde Porsche… De hele vintage horlogemarkt heb ik het idee, vandaar alle reissues en de krimpende kastdiameters de laatste tijd.

On topic: voor 350-400 moet ik hopelijk wel kunnen vinden wat ik zoek. Mochten jullie meer tips hebben dan hoor ik het graag!

Dat valt wel mee toch, hier bijvoorbeeld een seamaster voor onder de 500 euro. Daar koop je geen porsche voor.

Je zou hier op het forum een gezocht topic kunnen aanmaken. Als mensen wat gezien hebben of zelf in de aanbieding hebben kunnen ze reageren.

Waarom zou basic tegenvallen? Ik zie dat juist als een kracht; qua uurwerk goed te servicen en qua uiterlijk ontdaan van onnodige toeters en bellen…

Je zou hier op het forum een gezocht topic kunnen aanmaken.

Goeie, meteen gedaan. Ik ben benieuwd!

Een kleine update: ik heb mijn eerste horloge aangeschaft! Een Omega Seamaster uit 1966 :smile: Ik ben er ontzettend blij mee. Zo basic en simpel, maar toch elegant en fascinerend om naar te kijken. Mensen die dagelijks op de N35 rijden moeten uitkijken, aangezien ik nu 56% van de tijd naar mijn pols kijk in plaats van de weg en mijn medeweggebruikers :smirk:

Even snel wat foto’s geschoten met mijn telefoon:

22 likes

Gefeliciteerd Jeroen! Heel goed begin van de collectie!

1 like

Wat een mooie crosshair wijzerplaat in een prachtige conditie. Gefeliciteerd met de aanwinst!

Zal mijn zoekertje maar eens uppen…

1 like

Prachtig! Een veel spannender horloge dan een Genève, goeie keuze!

1 like