Eerste post met een prangende vraag

Goedemiddag, mijn naam is Daan en ik ben een redelijk nieuwe horlogeliefhebber en tevens frequente lezer van dit forum.

Ik kwam er vanochtend achter dat mijn horloge het niet meer deed en vroeg me af of andere forumleden mij wat duidelijkheid zouden kunnen verschaffen over wat ik nu het beste kan doen.

Het betreft een Tudor Black Bay 36 (ETA 2824) die ik in 2023 nieuw heb gekocht bij Schaap en Citroen. Het horloge liep tot vanochtend als een zonnetje en heb er nooit problemen mee gehad. Ik probeerde het uurwerk vanochtend op te winden maar de kroon gaf geen weerstand en het horloge begon niet te lopen. Het langzaam laten bewegen van de rotor gaf ook geen weerstand en het horloge bleef tevens stil staan. Ik heb het horloge uit voorzorg met de kroon eruit gedraaid terug in de doos gelegd.

Hoewel het uurwerk nog binnen de garantie valt, is dit mijn eerste ervaring met een dergelijk geval. Ik heb nog nooit een horloge laten servicen etc. en daarnaast is mijn technische kennis over horloges enigzins beperkt.

Zou u mij duidleijkheid kunnen verschaffen over wat het eventuele mankement zou kunnen zijn en hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken?

Alvast bedankt, ik hoor graag van u!

6 likes

Als die het niet doet is het enige wat je te doen staat voor garantie wegbrengen.

9 likes

Sowieso wat @YY77 zegt. Al helemaal omdat je Tudor nog vol in de garantie zit. :ok_hand: Om alles even uit te sluiten, kan je hem nog wel de andere kant op draaien? Soms helpt het om na het losdraaien van de kroon -tot de plop-, nog even een half draai terug te draaien voordat je hem probeert op te winden.

Uittrekken van de kroon om de tijd goed te zetten lukt nog wel? Of dat ook niet?

5 likes

Het terugdraaien zet helaas geen zoden aan de dijk, de tijd goed zetten werkt nog wel.

Het zou een gebroken opwindveer kunnen zijn.

4 likes

Lijkt me bijna zeker.
Gewoon lekker gebruik maken van je garantie en zelf nergens mee gaan lopen klooien

1 like

Inderdaad. Dit is waar garantie voor is. Gewoon even terug naar S/C dit weekend, die helpen je er normaal gesproken netjes mee. Je bent hem alleen wel even kwijt.

En welkom nog op het forum :slightly_smiling_face:

3 likes

Welkom. :facepunch:t2:
Garantie.:100:

1 like

Jammer maar noch een meevaller dat het onder de garantie valt
Zou dus kosteloos moeten verholpen worden.

1 like

Hoe is dat mogelijk? Ik dacht dat al wel 70 jaar geleden horloges met “onbreekbare veer” verkocht werden.

1 like

De Titanic was onzinkbaar. Hoe is het mogelijk…? :wink:

Het blijven spullen en die gaan soms stuk.

Laten maken binnen garantie @DW27 :ok_hand:t2:

En aangezien je hier lid bent geworden. Wat wordt je volgende aankoop? :grin:

3 likes

Welkom. Knap balen dat zo’n horloge nu al stuk is. Maar je hebt nog garantie, gelukkig.

2 likes

Schokkend, maar wel volledig garantie natuurlijk als al eerder geopperd.

p.s. maak goede foto s van het horloge vooralsnog het aan te bieden voor garantie… :wink:
Zelf wel eens een JLC horloge retour ontvangen met behoorlijk wat krassen…

3 likes

Hoe kom je daar nou bij?
Ter Illustratie, dit was de veer van mijn air king.

3 likes

Ftfy. :crazy_face:

3 likes

Het is koopavond toch? Rennen! :grin:

2 likes

Niet klooien. Gevalletje garantie. Dus terug naar S&C

2 likes

Dacht dat in 2023 de overstap naar het MT5400 uurwerk al geruime tijd gemaakt was, of was je Black Bay new old stock?

1 like

Aangezien

kun jij

door terug te gaan naar

en een beroep doen op

Dan komt het vast helemaal goed!

Succes ermee.

Graag gedaan :+1:

2 likes

Welkom Daan. Veel plezier hier.

1 like