Goedemiddag, mijn naam is Daan en ik ben een redelijk nieuwe horlogeliefhebber en tevens frequente lezer van dit forum.
Ik kwam er vanochtend achter dat mijn horloge het niet meer deed en vroeg me af of andere forumleden mij wat duidelijkheid zouden kunnen verschaffen over wat ik nu het beste kan doen.
Het betreft een Tudor Black Bay 36 (ETA 2824) die ik in 2023 nieuw heb gekocht bij Schaap en Citroen. Het horloge liep tot vanochtend als een zonnetje en heb er nooit problemen mee gehad. Ik probeerde het uurwerk vanochtend op te winden maar de kroon gaf geen weerstand en het horloge begon niet te lopen. Het langzaam laten bewegen van de rotor gaf ook geen weerstand en het horloge bleef tevens stil staan. Ik heb het horloge uit voorzorg met de kroon eruit gedraaid terug in de doos gelegd.
Hoewel het uurwerk nog binnen de garantie valt, is dit mijn eerste ervaring met een dergelijk geval. Ik heb nog nooit een horloge laten servicen etc. en daarnaast is mijn technische kennis over horloges enigzins beperkt.
Zou u mij duidleijkheid kunnen verschaffen over wat het eventuele mankement zou kunnen zijn en hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken?
Sowieso wat @YY77 zegt. Al helemaal omdat je Tudor nog vol in de garantie zit. Om alles even uit te sluiten, kan je hem nog wel de andere kant op draaien? Soms helpt het om na het losdraaien van de kroon -tot de plop-, nog even een half draai terug te draaien voordat je hem probeert op te winden.
Uittrekken van de kroon om de tijd goed te zetten lukt nog wel? Of dat ook niet?
Inderdaad. Dit is waar garantie voor is. Gewoon even terug naar S/C dit weekend, die helpen je er normaal gesproken netjes mee. Je bent hem alleen wel even kwijt.
Schokkend, maar wel volledig garantie natuurlijk als al eerder geopperd.
p.s. maak goede foto s van het horloge vooralsnog het aan te bieden voor garantie…
Zelf wel eens een JLC horloge retour ontvangen met behoorlijk wat krassen…