Al een tijd bezoek ik dit forum en ik vind het allemaal erg interessant. Alleen ben ik tot nu toe niet erg daadkrachtig met het kopen van horloges. Van alle horloges die ik tot nu toe heb gezien, is er maar één waar ik echt weg van ben en dat is de Petit Prince, van IWC. Nu heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat er waarschijnlijk volgend jaar een nieuwe versie uitkomt (die aanvankelijk al dit jaar zou uitkomen). En dat zou er een zijn met een in-house-uurwerk en met een grootte van 39 mm.
Wat ik me nu afvraag, is wat ik het best kan doen. Wachten tot dat horloge volgend jaar uitkomt of in de tussentijd een ander horloge kopen. Omdat ik toch niet op vakantie ga, kan ik dan na het kopen van dat horloge een jaar sparen voor die Petit Prince. En ik denk dat ik als ik eenmaal een serieus horloge heb gekocht vrij snel een leuke nieuwe verslaving zal hebben, net als de meesten van jullie.
Ben benieuwd hoe jullie dit zien. Andere horloges die ik mooi vind, zijn trouwens:
de Club Neomatik Siren Go, van Nomos. Wat ik alleen niet helemaal begrijp, is waarom die secondewijzer apart zit. Is dat praktisch? En die band vind ik niet mooi; zou je dat horloge ook met een bruine leren band kunnen krijgen (weet niet of dat altijd kan met een textiele of leren band)?
Dingen die ik belangrijk/mooi vind in een horloge:
automaat;
datumaanduiding (het cijfertje voor welke dag het is; weet niet hoe dat heet ; de ‘weekdagnaam’ hoeft er niet bij);
rustige wijzerplaat (geen chronograaf);
klassieke/tijdloze uitstraling;
blauwe wijzerplaat (andere kleur mag ook, bijvoorbeeld die van de Mark XVIII Heritage);
Ik zeg een ander model kopen, en tegen de tijd dat jouw grail beschikbaar is je horloge verkopen, en dan de grail aanschaffen. Als het een beetje een waardevast horloge is hoef je er geen verlies op te maken. En mocht dat toch het geval, het is een hobby en dat mag wel wat kosten.
Dank je wel. Wat ik er niet bij heb gezegd, is dat ik het ook prima vind om dat eerste horloge gewoon te houden. Als ik er eenmaal een heb, zal ik er vast meer willen. In mijn verbeelding heb ik al zo’n watchwinder met een stuk of zeven mooie horloges erin.
Hiermee haal je een waanzinnig horloge in huis voor een kwart van je budget.
Dan kun je kijken of je horloges überhaupt leuk blijft vinden. Zo ja, koop je over 1-2 jaar die nieuwe iwc en deze verpats je weer zonder al teveel verlies.
Een gift die je moet appreciëren in deze hobby. Enerzijds leer van de horloges die je (mis)koopt, anderzijds is het soms echt tijd-, moeite en geldverspilling. Ben blij dat ik mijn koopritme erg naar beneden heb kunnen brengen.
O, daar had ik nog niet over nagedacht. Daar zou ik ook geen zin in hebben. Ik hoopte dat dat automatisch zou gaan, maar misschien dat je daar een eeuwigdurende kalender voor nodig hebt(?)
Wat vind je van de Nomos uit mijn openingspost? Die is heel anders, maar ik vind de kleur heel gaaf. Alleen het bandje vind ik een beetje gaar.
O, zo. Dat is wel onhandig ja. Daar zou een watchwinder wel een uitkomst voor zijn. Is dat iets wat de meeste mensen hier wel hebben, of is dat alleen voor de grootste fijnproevers?