Eerste 'serieuze' horloge kopen

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste topic e zelfs mijn eerste post op deze site. Na in het verleden weleens een Swatch en een Adidas-horloge te hebben gekocht, wil ik nu graag eens een ‘serieus’ oftewel een wat duurder horloge kopen. Ik heb er al best wat gezien en ik weet al redelijk wat ik wil, maar ik wil me vooral ook goed informeren.

Wat ik tot nu toe het mooiste vind, is de IWC Petit Prince met blauwe wijzerplaat en bruine leren band. IWC vind ik sowieso een gaaf merk.

Het hoeft niet per se dat horloge te zijn trouwens. Wat ik wel graag sowieso wil is: een stalen automatisch horloge met een blauwe wijzerplaat en een secondewijzer met alleen een ‘datumvakje’ (zal vast een mooie naam voor zijn) en verder dus geen complicaties op de wijzerplaat en het liefst voor iets van 2.000 euro. Maar sowieso wil ik onder de 4.000 euro blijven.

En ik ben nogal merkgevoelig. Bij Seiko heb ik geen exclusief gevoel, doordat ze ook goedkopere horloges hebben. Heb ik niet alleen met Seiko maar ook (en het kan hier en daar volkomen ten onrechte zijn) met merken als Tissot, Citizen, Junghans, Blancpain, Hublot, Piaget, Rolex, Tag Heuer, Maurice Lacroix, Victorinox en Swatch spreken me niet aan.

Merken waar ik wel iets mee heb, zijn: IWC, Jaeger-LeCoultre, Baume et Mercier, Nomos, Patek Philippe, A. Lange & Söhne en Glashütte.

Ten slotte, ik vraag me wel een beetje af of ik zo’n duur horloge waard ben. Dat klinkt heel stom, maar wat ik ermee bedoel, is dat ik zo weinig verstand heb van horloges. Wat ik wel weet, is dat ik die Petit Prince heel mooi vind, maar ik zou bijvoorbeeld niet kunnen uitleggen waarom zo’n horloge zo veel kost. Het voelt dan ergens een beetje als een hele dure wijn drinken terwijl je hem niet zou kunnen onderscheiden van een wijn van twintig euro.

Ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken. Bedankt alvast.

16 likes

Tsja. Als je mazzel hebt gaat die gekkigheid nog wel eens over. Ieder merk heeft betere en mindere horloges gemaakt, en ik vind het wat raar om daar hele merken op af te rekenen. Sommige merken met meer dan honderd jaar geschiedenis onder de gordel waar je in kunt grasduinen naar echte pareltjes.

Kortom, door je lijstje van do’s en don’ts zie ik al dat wij geen fatsoenlijke discussie kunnen gaan voeren omdat je op mij overkomt als een statusgevoelig modepopje en niet als liefhebber. It’s not you, it’s me, laten we dat voorop stellen. :+1: :thinking:

Maar als je een pilotenhorloge wilt zonder 2000 ball’n uit te moeten geven, koop dan een Stowa.

Als je excht exclusieve gevoelens wilt voor minder dan 2000 Euro kan ik je een Pellikaan Timing adviseren. Daar zijn er zeker niet veel van, het zijn zeer eigensmoelige pilotenhorloges, en ze worden in veel kleinere aantallen gemaakt dan een JLC of Nomos.

5 likes

Nou, niemand kan je uitleggen waarom een Petit Prince zo duur is. Er zit tegenwoordig een Sellita uurwerk in van een paar honderd euro. Wel volgens IWC richtlijnen aangepast (door Sellita), maar voor mij niet acceptabel voor die prijs.
Verwacht wordt dat ze vanaf volgend jaar met inhouse uurwerken komen, net als de Spitfire, en nig een millimetertje van de kast af, en dan is het opeens wel een serieus mooi horloge (mijn mening)
Heb je nog lekker de tijd om te sparen :wink:

6 likes

Hahaha je weet in ieder geval wat je mooi vindt!
Dat scheelt alweer de helft! :slight_smile:

My 5 cents: als dit je eerste mechanische horloge gaat worden, is het dan niet verstandig eerst met een proef exemplaar (bijv Seiko) te beginnen om eens te experimenteren hoe je het überhaupt vindt en ervaart?

Omdat je dit zelf ook schrijft zou ik toch eerst eens wat experimenteren met goedkopere mechanische horloges -mocht je zelf tenminste ook meer kijk & kennis v.w.b. horloges willen ontwikkelen- !!

Mocht bovenstaande allemaal niet van toepassing zijn: ga dan vooral eerst die IWC PP passen; denk er nog 2 maanden over en schuif hem dan om de pols.

Overigens loont het wel de moeite veel verschillende horloges te passen: sommige dragen/passen beter om je pos of die vind je alsnog heel mooi: dat kun je alleen ervaren door er veel te passen!

Succes! :slight_smile:

5 likes

TS geeft aan dat ie merkgevoelig is (dat zijn er volkstammen hier met hun Rolexen!) en jij raadt vervolgens een fucking Stowa aan? :smiley:

Natuurlijk zijn er kwalitatief goede horloges van andere merken; die wil TS echter helemaal niet; die wil een merk horloge! En wel een IWC! :sunglasses:

12 likes

giphy

5 likes

Je zal niet de eerste en laatste hier zijn die zich niet in een merk verdiept heeft en een horloge koopt vanwege mooi, het merk, de hoge prijs en daarmee wetende dat niet iedereen er mee loopt.

Check. Ik ook. Ik heb mij 10 jaar geleden niet zwaar verdiept in Breitling. Ik wilde graag iets kopen dat chique over kwam vanwege de hoge aanschaf prijs en het ‘respect’ wat zo’n horloge toch krijgt.

Ik denk dat velen best durven toe te geven dat zij ook zo gestart zijn. Later ga je je misschien meer in het merk en de details verdiepen. Misschien ook niet.

5 likes

Mja, het is niets ten nadele van die merken, maar ik heb er geen positieve associaties bij. En hik heb zeker niet alle horloges van die merken gezien. Het is gewoon dat ze me niet aanspreken. Zoals niet-Zwitserse horloges me niet aanspreken. Ik ben er een beetje eenkennig in. Is enerzijds handig, want ik weet wat ik wel en niet wil, maar soms ook onhandig, doordat het zo specifiek is.

Jammer dat je het meteen persoonlijk maakt. Het is niet een kwestie van status en een modepop ben ik al helemaal niet. Heb gewoon heel specifieke voorkeuren.

Die Stowa is een goede tip. Had ik al eens bekeken maar die vind ik te grof. Die Pelikaan Timing hoor ik voor het eerst. Zal ernaar kijken.

2 likes

Dit zal weer een leuk topic worden… :wink::joy:

Wat is de kostprijs dan ongeveer denk je? Als de kostprijs bijvoorbeeld vijfhonderd euro is, gaat het me ook wat ver om er vierduizend euro voor te betalen. Maar wat gaat het kosten als ze een inhouse-uurwerk gebruiken?

Wat is de Spitfire?

1 like

Alles hierboven negeren en gewoon voor die IWC gaan :+1:t2:

12 likes

Citaat Hahaha je weet in ieder geval wat je mooi vindt!
Dat scheelt alweer de helft! :slight_smile:

My 5 cents: als dit je eerste mechanische horloge gaat worden, is het dan niet verstandig eerst met een proef exemplaar (bijv Seiko) te beginnen om eens te experimenteren hoe je het überhaupt vindt en ervaart?

CitaatJa, misschien is dat handiger inderdaad. Vind het zo’n enorm bedrag…

Citaat Omdat je dit zelf ook schrijft zou ik toch eerst eens wat experimenteren met goedkopere mechanische horloges -mocht je zelf tenminste ook meer kijk & kennis v.w.b. horloges willen ontwikkelen- !!

Mocht bovenstaande allemaal niet van toepassing zijn: ga dan vooral eerst die IWC PP passen; denk er nog 2 maanden over en schuif hem dan om de pols.

Overigens loont het wel de moeite veel verschillende horloges te passen: sommige dragen/passen beter om je pos of die vind je alsnog heel mooi: dat kun je alleen ervaren door er veel te passen!

Succes! :slight_smile:

Citaat

Ja,is wel van toepassing. Ik wil zeg maar begrijpen wat ik koop.

Citaat Je zal niet de eerste en laatste hier zijn die zich niet in een merk verdiept heeft en een horloge koopt vanwege mooi, het merk, de hoge prijs en daarmee wetende dat niet iedereen er mee loopt.

Check. Ik ook. Ik heb mij 10 jaar geleden niet zwaar verdiept in Breitling. Ik wilde graag iets kopen dat chique over kwam vanwege de hoge aanschaf prijs en het ‘respect’ wat zo’n horloge toch krijgt.

Ik denk dat velen best durven toe te geven dat zij ook zo gestart zijn. Later ga je je misschien meer in het merk en de details verdiepen. Misschien ook niet.

Citaat Maar kon je aan jezelf uitleggen waarom het kostte wat het kostte? Ik heb - behalve mijn huis - nog nooit zoiets duurs gekocht als dit.

Persoonlijk, acht, laat ik er een anecdote tegenaan gooien.

Iemand noemde hier Breitling. Ik heb altijd een hekel gehad aan Breitling omdat ik in de jaren negentig volwassen aan het worden was, en moderne Breitling in mijn ogen een abominatie in de ogen van de heere was. Puur omdat ze lelijk waren, want van statusobjecten is mie de leuter nog nooit groot’r 'word’n.

Totdat ik dit artikel las:

Blijkbaar was mijn probleem met Breitling gelul wat aan de jaren negentig en 00 geboden was, en hadden die mannen de overigen 120 jaar van hun bestaan de meest prachtige horloges gemaakt.

Da’s voortschrijdend inzicht.

Dat neemt niet weg dat ik het ontlenen van status aan een horloge (Merk x niet cool, want maakt ook goedkopere horloges = ik zoek status, en nog wel zonder twijfel ook) gewoon raar vind. En ik blijf roepen: It’s not you. It’s me. :slight_smile:

Kostprijs is nog niet eens zo relevant. Het gaat er om dat je geen 4000 wil betalen voor een horloge met een uurwerk die ook in horloges van 500 euro of zelfs minder zit.
Dit is een Spitfire:

Met fantastisch inhouse uurwerk

3 likes

Welkom Rene, volg je gevoel. een mooi horloge hoeft niet perse duur te zijn. Ik zelf vind 500 euro al genoeg en daar heb je al redelijk wat leuke uurwerken voor.

1 like

Omega Speedmaster Professional Moonwatch :sunglasses::+1:

Tudor Black Bay Black 79230n :sunglasses::+1:

Omega Seamaster Professional 300m :sunglasses::+1:

Citaat Kostprijs is nog niet eens zo relevant. Het gaat er om dat je geen 4000 wil betalen voor een horloge met een uurwerk die ook in horloges van 500 euro of zelfs minder zit.
Dit is een Spitfire:

Citaat

Dat klinkt wel logisch. Bestaat er ook een Spitfire met een blauwe wijzerplaat? Het prijsverschil is - op de IWC-site in elk geval - niet groot (nog geen tweehonderd euro).

Als iemand geen Seiko wil, neem aan ook geen Grand Seiko, want er zijn ook goedkope Seiko’s komt ie er zelf wel uit…

1 like

Neeee, geen status, oude achterhaalde techniek, matige afwerking, handopwinder en nul bling.
Das alleen iets voor oude lu**en zonder smaak

2 likes