eerste vintage, help...?

Goedemiddag horlogevrienden en vriendinnen,

Al mijn horloges heb ik nieuw of in nieuwstaat gekocht. Afgelopen maanden is de drang voor een mooie vintage erg toegenomen. Het enige probleem is dat ik er totaal geen verstand van heb.

Het gaat om een vintage horloge van Omega of Tissot, geelgoud gekleurd. Niet echt goud want dat budget heb ik helaas niet… Ik zie vaak genoeg horloges voorbij komen op chrono of marktplaats die aan mijn eisen voldoen en elke keer denk ik weer, “tja ik zou niet weten of dit nou de juiste is voor mij”. Ik weet nooit zo goed wat nou een eerlijke prijs is voor dit type horloges. Ik vind het niet erg om wat teveel te betalen voor een goed horloge maar ik wil wel een eerlijke prijs.

Kortom komt het erop neer dat ik er dus een wil en geen verstand heb van staat en prijs van de horloges. Hierbij vraag ik dus aan jullie: Wat zijn dingen waar ik op moet letten bij het kopen van mijn eerste vintage.

Hier een lijstje eisen:

• Merk: Omega of Tissot
  • Kleur: Geelgoud
  • Prijs: Maximaal 1000 euro
  • Diameter: minimaal 35mm

Als jullie een goed voorbeeld vinden voor zo’n horloge dan hoor ik dat graag!

2 likes

Dat kan zeker voor dat geld.

Dit wordt wel iets lastiger.

1 like

Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden:

Geen idee of dit een eerlijke prijs is maar het lijkt mij een mooi horloge. Het heeft wel onderhoud nodig, iemand enig idee hoeveel dat ongeveer zou zijn?

Dat begrijp ik en misschien moet ik ook gewoon maar naar 34mm gaan kijken en wennen aan een kleiner horloge. :sweat_smile:

Ook zou ik gewoon een zoekertje hier op het forum plaatsen met een wensenlijstje.

Genoeg liefhebbers van dit soort horloges dus dan komt er vanzelf wel leuk aanbod van andere liefhebbers binnen die zelf weer iets anders willen.

2 likes

Genoeg keuze…

Dresser of sportief?

1 like

Een dresser!

Ik bedoelde een 35mm+ horloge van massief goud. Gold plated of capped zijn ze er wel genoeg. Ik zou als je het budget er voor hebt, wat met 1000 zeker zo is, wel voor een massief gouden exemplaar gaan. Dat is toch net even wat leuker dan plated en blijft vaak ook mooier. Zo’n geneve model als je linkte is er bijvoorbeeld ook met massief gouden kast.

1 like

Staar je ook niet helemaal blind op de grootte. Ik heb bijvoorbeeld zelf al een hele tijd dit horloge:

Zou volgens de specs 34,5mm zijn maar op de pols draagt het toch wel groter. Staat er 1 van op chrono24 voor 850 euro. Deze is dan niet van goud maar je hebt wel een horloge met een pracht wijzerplaat, een schitterend uurwerk (de 565 is een echt mooi Omega uurwerk) en relatief betaalbaar.

In deze categorie zijn er onder de 1000 euro zeker wel andere horloges te vinden. Voor Omega zou ik wel altijd even vragen aan de experts hier of het geen herbeschilderde wijzerplaat is en of alles wel een beetje klopt. Voor een mooie vintage Tissot roep ik even @wbcoupe en @Climholland er bij, die hebben zeker nog wel tips!

6 likes

Dressers groter dan 35 mm zijn niet dik gezaaid, maar tussen eind jaren 30 en begin jaren 50 maakte zowel Tissot als Omega wel “jumbo” modellen.

Hier mijn collectie jumbo’s: Diameters 36-38 mm. (Niet te koop overigens :innocent:)

Een chrono gaat je niet lukken binnen je budget, maar de “time only” Tissot modellen zonder meer. Kan wel een poosje zoeken worden, want nette exemplaren zijn schaars.

7 likes

Is goudkleur een sterke voorwaarde? Anders vergroot het je opties. Voornamelijk op het gebied van maat. Vaak zijn de gold capped/plated 35 of kleiner… staal heeft dan iets meer opties.

1 like

Ik denk dat je gelijk hebt, de 35mm is niet een al te harde eis

Goed om te weten, ik ga op zoek!

1 like

Goudkleurig is wel echt een eis, als het dan goldcapped/plated moet zijn dan is dat zo. Of heeft dat grote nadelen?

1 like

Ligt aan de dikte van de plating, hoe allergisch je bent voor imperfecties en wat je ermee wilt doen.

Capped is een veel dikkere laag en zit je meestal wel goed, maar die modellen zijn ook een stuk duurder.

Er staat bijvoorbeeld een mooie connie in het blauw, maar die is wel 35mm. Oogt echter wat groter op de pols.

Misschien eens passen? @Spooler is meestal de beroerste niet.

1 like

Die Connie op een blauwe leren band is echt zo mooi!

2 likes

Precies. De huidige band doet imo afbreuk aan het horloge (sorry @Spooler :crazy_face:) . Ontzettend mooi op blauw, bruin of zwart indd :heart_eyes:. Prijs is ook netjes, althans… ik zou het ervoor over hebben als ik niet al een stalen had.

1 like

Hey Nash lulle bietje mijn bandje afkrake! Your ass is mine!

En je weet dat ik 1.89cm ben met armen als een mijnwerker, plus ik neem de hele familie mee!

2 likes

Blauw is mooier :grimacing:

2 likes

Blauw is geen kleur maar een toestand! En het liefst zeker ook nog zo’n suède blauwe
Albert Verlinde bandje :face_vomiting:
Only from my death cold wrist!

1 like