Eeuwige kalenders - Perpetuals

Ik heb een zwak voor eeuwige kalenders, “perps”. Hoewel ik er nog geen heb, hoop ik dit gemis nog eens op te gaan vullen.

De ene perp is de andere niet, vaak zit er een maanfase bij maar die is geen vaste voorwaarde. Soms combineren ze met chronografen.

Echter, de afleesbaarheid van een perp kan nogal verschillen, vandaar mijn vraag:

Wat is de best afleesbare perpetual? Ik heb daar gedachten over maar ik ben ook erg benieuwd naar de mening van HF

7 likes

Zal ik maar meteen het winnende antwoord geven.

26 likes

Die is mooi ja, maar dan zitten we wel meteen in het topsegment. Overigens is het niet de eerste lineaire perp, die eer gaat naar een Roger Dubuis die ik in handen heb gehad bij een fabrieksbezoek ik meen in 2010

1 like

Dan heb je het over polshorloges. In zakhorloges is de in-line al veel ouder.

Overigens vind ik deze Moser ook een goede.
Schrikkeljaaraanduiding op de achterkant. Kleine wijzer in het midden voor de maanden. Zowel voorwaarts als achterwaarts te zetten via kroon.

8 likes

Die Moser is prachtig, bijzonder maar als je niet weet waar je precies naar kijkt heb je er weinig aan. Dit is voor mij een voorbeeld van niet goed afleesbaar. YMMV

DB25 dan. De rest die ik kan bedenken, verstoppen alles in sub dials.

7 likes

5 likes

Prachtig!

1 like

ik bezit twee soorten,
namelijk deze:

enkel op de chronomaster is enkel het uur en datum voorzien maar is toch een perpetual die ingesteld moet worden bij aanschaf :ok_hand:

bij de andere kan je wel wat meer zien en dat is deze:

bij deze zie je het jaartal, maand, dag, datum, uur en 24u aanduiding,
echter heb (ik) toch een goede leesbril nodig aangezien ik geen 20/20 vision meer heb :smiley:

5 likes

Dit zijn voor mij twee voorbeelden van zeer goed afleesbare perps, De Ulysse Nardin Perpetual Ludwig LE en de Glashütte Original Senator Ewiger Kalender…

6 likes

Roger Dubuis Hommage Perpetual Calendar. Me likey…

5 likes

De JLC Master Perpetual is redelijk goed afleesbaar. Mits met goede ogen.

8 likes

Staat bovenaan mijn lijstje, ondanks mijn ogen

Elk radio- of satellietgestuurd horloge is er één met een perpetual calendar :wink:.

3 likes

Een leuke outsider is de Union Diplomat Ewiger Kalender. Deze is uit de tijd dat Union echt nog een submerk van GO was. Het basisuurwerk, het Kal. 26, is een eenvoudiger versie van het GO Kal. 39.

De indeling is vergelijkbaar met die van GO maar in plaats van de vensters wordt hier gebruik gemaakt van wijzers en registers. De module is dan ook in wezen dezelfde als die bij GO gebruikt wordt. Je komt hem niet zo vaak tegen maar prijstechnisch is dit een van de minst dure perps die je tegen kan komen…

4 likes

En er is er altijd eentje :stuck_out_tongue:

Bij deze is het wel jammer dat de symmetrie een beetje weg is

1 like

Dat is juist de contrapunt, de sprezzatura. Het mààkt het horloge

En hier word ik héél, héél erg hebberig van…

6 likes

IWC heeft (had) perpetual calendars in verschillende lijnen, Ik vind de Novecento erg mooi.

(niet mijn horloge, plaatje geswipet van’t net)

5 likes