-
Vereisten = minimaal op te geven wensen voor je horloge:
-stijl: casual all-rounder.
-vorm: ronde kast.
-uurwerk in 't horloge: Swiss automaat, voorkeur voor een bekend model welke elke horlogemaker wel mee uit de voeten kan.
-budget: voorkeur tot 2000 euro. Duurdere suggesties mogen absoluut ook, maar heb ergens een grens getrokken wat ik redelijk vind. Als er een perfecte Rolex Day-Date zou zijn van 5000, dan is dat ook zeker een kandidaat.
-staat: nieuw of gebruikt mag allebei. -
Voorkeur = wensen die je optioneel aan kunt geven, zodat we nog gerichter kunnen helpen zoeken:
-uitstraling: Wat ik bedoel met een casual all-rounder, is een klokje wat praktisch overal wel bij kan. Dat gevoel heb ik bijvoorbeeld bij een Rolex Explorer. Eigenlijk gemaakt voor de avonturier, maar ik vind em ook goed passen icm een spijkerbroek, maar ook onder een pak. Het moet ook niet te veel een bepaalde specifieke look hebben van een duiker zoals een Submariner, een Flieger als een IWC Pilot of Breitling Chronomat, of overdreven military look zoals een MTM Black Hawk. Beetje military/field elementen als Arabische cijfers, prominente wijzers ofzo kan wel, maar het moet dus niet te military tool-uitstraling worden met schroeven in de kast ofzo.
-materiaal: staal op staal. Dus geen bi-color ofzo.
-band: staal. Liefst beetje sober ontwerp, zoals een Oyster.
-formaat: tussen 40 a 43mm.
-complicaties:
–tijd uiteraard, maar wel met secondes, minuten en wijzers. Met minstens de uren en minuten centraal. Dus geen einzeigers of regulators.
–datum, dag en als het kan met power reserve. (Combi van alle 3 lijkt me een moeilijke opgave). Dag- en datumaanduiding liefst in venster.
-kleuren: sober, dus geen uitbundige, felle of lichte kleuren als wit, geel, rood, oranje, etc. Donkere kleuren passen meer in mijn straatje, met de voorkeur voor zwart of grijs.
Ook geen bi-color of coatings op het metaal. Metaal bij voorkeur geborsteld, klein beetje gepolijst mag.
-verkoper: via het internet, grijze verkoper, authorized dealer, binnen of buiten EU, etc. mag allemaal.
-herkomst: Zwitsers makelarij. Mag ook een soort Steinhart zijn ofzo, dus misschien herkomst/eigenaar uit Duitsland, maar met Swiss Made op de wijzerplaat.
-voorkeur voor merken: liefst geen overduidelijke luxe merk, zoals Rolex, Omega, Breitling, etc., maar mag wel een bekend merk zijn als Tissot, Hamilton, etc. Het hoeft dus niet perse een klein boektiek merkje te zijn.
-andere wensen: ik ben best veeleisend op dat gebied…
–mate van waterdichtheid minstens 50m.
–geschroefde kroon
–transparante achterdeksel
–saffierglas
–lume hoeft niet perse heel fel te zijn, maar moet wel stamina hebben, oftewel duurzaam zijn en redelijk lang gloeien. Luminova vind ik wel een betrouwbare.
–voorkeur voor gepolijst-staal/chroom glimmende wijzers. Die vind ik prettig, omdat ze bij schemering wanneer het net niet donker genoeg is voor lume, toch een beetje weerkaatsing van licht duidelijk zichtbaar zijn.
–daar is ie weer normale lugs met… lugholes ivm makkelijke bandenwissel met een paperclip. Hoewel ik graag wil dat ie een sobere stalen band heeft, wil ik em ook makkelijk kunnen afwisselen met een lederen, rubberen of stoffen bandje.
–enige vorm van fijnafstelling in de sluiting zou fijn zijn.
–kroonbeschermers zouden ook de voorkeur hebben.
–lume ook op de secondewijzer.
–zoals ik al zei, een sobere uitstraling, dus vind voor een all-rounder (!) bijvoorbeeld de simpele geborstelde bezel van een Rolex Explorer mooier dan de chique gekartelde wit gouden lunette van een Rolex Datejust.
-overige voorkeuren: nog meer…? Kom er even niet zo gauw meer op -
Afknappers = zaken die je niet graag in/op/aan ’t horloge ziet zitten kun je hier optioneel aangeven:
-esthetische punten:
–schuine datumweergave (bijv. tussen 4 en 5)
–afgekapte cijfers/indexen
–pukkel/vergrootglas liever niet, maar als ’t echt niet anders kan, kan ik em er zelf nog vanaf laten halen.
–en herhaling van felle kleuren, bi-color, coatings.
-materiaal: geen goud of diamantjes op hun klokje.
-functies:
–geen draaibare lunette/bezel,
–eigenlijk geen andere functies dan de tijd, dag, datum, en power reserve.
-bepaalde stijl: overduidelijke stijl als duiker, flieger, etc. moet ie juist niet hebben.
-uurwerk: alles wat geen normale automaat is.
-overige afknappers:
–wijzers en lume stukjes voor de minuten en uren, die (voor mij) niet genoeg van elkaar verschillen. Met m’n slechte zicht is het soms voor me wat moeilijk te onderscheiden als bijvoorbeeld de lume streepjes bijna even kort zijn. Of nog erger, ze allebei alleen een klein lume stipje hebben die bijna op dezelfde afstand staan, zoals bij sommige Breguet-stijl wijzers.
–dagaanduiding die niet in het Engels zijn.
–coating op glas
–metalen band met vlindersluiting. Ik vind die aan 2 kanten openklappende sluitingen niet prettig. Vaak hebben die ook een verdikking die aan de binnenkant van de band onprettig tegen de pols drukt.
Misschien dat sommige dingen wel/niet op een klok zitten die niet naar mijn smaak zijn, maar als ze redelijkerwijs aan te passen zijn, dan zou ik die ook graag in mijn keuze willen opnemen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het verwijderen van een vergrootglaasje, het laten maken van lugholes, lume tipje op de secondewijzer, etc.
Zelf ben ik namelijk de volgende horloges tegengekomen die wel in de richting zitten, maar 't toch niet is door bepaalde ‘gebreken’.
-Rolex Datejust, geen dagaanduiding.
Totaal niet wat ik zoek, maar kwam em tegen en vind em wel echt een plaatje zo op dat leer.
Voor de liefhebbers: 100percent-rolex.blogspot.nl/2012/11/my-first-gold-rolex.html
-Rolex Day-date, liefst had ik powerreserve, maar heb vooral liever geen bekend luxe merk voor een all-rounder.
-Tissot Visodate, geen lugholes, dacht ook geen geschroefde kroon en geen stalen band.
-Oris BC3, maar vind de lugs en de kroonbeschermers van het nieuwe model niet zo.

-Hamilton Khaki King automatic day-date, komt aardig in de buurt, maar die afgekapte cijfers… Ik zou de optie van bijv. Oris met slechts 3 letters mooier hebben gevonden. En verder mist ie helaas ook een geschroefde kroon en lugholes.
-Victorinox day-date, bepaalde modellen, zoals de Infantery komen best in de buurt, alleen geen lugholes, volgens mij geen geschroefde kroon, afgekapte cijfers en kweenie of de 44mm te veel is.
-Certina DS1 day date automatic, erg fraai, maar de stalen band vind ik door de sierlijntjes iets te chique uitstraling hebben. Misschien dat die nog wel geborsteld zouden kunnen worden. Ook lopen misschien de lugs te ver door, zoals op m’n Hamilton Khaki GMT Compressor, waardoor ie misschien niet mooi om m’n pols valt.
-Certina DS First, maar vlindersluiting is een afknapper.
-Fortis zou ook een optie zijn, maar schroeven in lugs… daar kan ik geen holes meer van maken.
-Edox, hou niet van scheve datum, en blijkbaar ook niet van een scheve dagweergave.
-Mido Multifort, metalen vlindersluiting en de manier waarop de wijzers aan de contra kant doorlopen vind ik niet zo mooi. Ook de verticale strepen maken em iets te dressy voor me.
Ik realiseer met dat dit best een hele lijst is met hele specifieke wensen, maar ik hoop erg dat jullie me kunnen helpen. Ik ben al heel lang op zoek, maar kom er niet uit. Alle tips/hulp is welkom.