Eigen caliber

De meeste merken zijn wel voorzichtig en noemen het vaak niet “hun eigen uurwerk” of “in-house”, wat bepaalde verwachtingen zou scheppen. (zie missers van Bremont en Tag)

Haha ja, die hebben rustig dressers van 3,5 a 4 mille in de vitrine zonder MF uurwerk. Bah. Wat een lef.

1 like

Precies! En ze komen er mee weg ook.

1 like

Altijd weer die verrekte Sternglas.

On topic; Het gebeurd vaak dat een Valjoux of ETA of Lemania als basis wordt gebruikt en in-house wordt gemoduleerd tot een ‘eigen’ uurwerk toch?

1 like

Mensen zijn nogal makkelijk te foppen en willen gefopt worden. Die tendens zie je ook hier op HF, sommigen geven hoog op over manufactuur/inhouse.

Doe mij lekker een generiek uurwerkje, Sellita of ETA o.i.d.
Inhouse klinkt interessant wellicht maar is niks beter dan een generiek uurwerkje. Die zijn vaak door en door getest in de praktijk, makkelijk te servicen en hoeven niet per se terug naar de fabrikant.

Van een inhouse moet je maar afwachten hoe het zich houdt en wat je aan kosten hebt bij onderhoud of reparatie. Niks mis met een generiek uurwerkje als basis.

7 likes

Helemaal mee eens, maar dan moet er geen premium voor gevraagd worden.

4 likes

Dat ben ik dan weer met je eens :slight_smile:
Tenzij het uurwerk enkel als basis dient en er complicaties bijkomen en er eventueel onderdelen vervangen worden door betere onderdelen. Al zie ik daar bij een ETA weinig van nut in want die zijn gewoon prima.

2 likes

Yep, ook dat wordt wel inhouse genoemd meen ik.
Maar bij de term inhouse ga ik er van uit dat het hele uurwerk zelf ontwikkeld is. Dus ja, het is nogal een vaag en grijs gebied wat nu inhouse is. Sommige merken doen inderdaad niet veel of enkele aanpassingen en noemen het graag inhouse of liever nog manufactuur.

Maar goed, dat is voor mij net als historie geen dubbeltje waard. Geef mij maar een horloge waarvan het duidelijk is welk uurwerk erin zit en of dat een ETA of Sellita is maakt me niet uit.

1 like

Wat dacht je van Tudor? Dat heeft jaaarenlang horloges geleverd met een Etaatje erin en die waren een heel stuk duurder!:grinning:

Edit: bedenk net dat ze dit trouwens nog steeds doen. In een Black Bay 36 zit bijvoorbeeld een ETA.

3 likes

Klopt inderdaad! Maar die hebben normaliter niet zoveel afschrijving, dus dat vind ik dan nog wel acceptabel.

1 like

En daar sluit ik mij graag helemaal bij aan !
Bb

2 likes

Vorig seizoen reed in de F1 een team met een Aston Martin motor rond. Gewoon een Renaultje met een ander naamplaatje.

Bij horloges werkt het nog simpeler:
je slaat je eigen naam in de rotor en zet er een nummertje op en tada! Je eigen kaliber!

1 like

Klopt, maar dat doen ze niet ‘zomaar’

1 like

Ik geloof dat er TAG Heuer op die Renault motor geplakt was…

2 likes

er werd ook niet geclaimd dat de motor AM was, AM was gewoon ‘name partner’

2 likes

Hmmm, sommige bronnen lijken op iets anders te wijzen:
https://www.autobahn.eu/9225/de-hondadeal-van-red-bull-na-renault-en-aston-martin/

1 like

Wat voor aanpassingen?

Marketing, marketing en marketing ofwel commerciële belangen en een hoop geroep om niks.

2 likes

Precies dit.

1 like

Vervangen van wielen en balans voor meer nauwkeurigheid en duurzaamheid.
Polijsten van onderdelen voor de sjeu

1 like