Eigen creaties?

Beste Horloge Liefhebbers,

Naast het verzamelen van horloges is één van m’n favoriete bezigheden binnen deze fantastische hobby ook het zelf samenstellen van horloges uit onderdelen van diverse afkomst…

Anonieme “einzelgangers”, “knutselwerkjes” dus… (of “1 op 1 limiteds” om het wat “eleganter” te benoemen :smiley: :smiley: )

Kortom, gewoon “eigen creaties” zonder enige pretentie…

Onderdelen kunnen komen van “afdankertjes”, verkopers op het internet, vintages die ergens verloren en defect in een lade liggen, rommelmarkten, loten, enz… enz…

Ik ben er zeker van dat ik hier niet de enige ben die er plezier in schept om zo’n “Frankenwatches” in elkaar te steken…

Dus met deze de vraag: hebben jullie ook “unikaten” die je zelf ineengezet hebt ?

Toon ze dan hier… (graag met wat tekst en uitleg over de oorsprong van de onderdelen).
De bedoeling is uiteraard dat het gaat om echt werkende, deugdelijk lopende horloges die je dagelijks kan gebruiken.

Ik geef alvast de aftrap met een kleine selectie van enkele exemplaren die ik de jongste jaren “samengesteld” heb:

Valjoux 7734 (afkomstig uit een afschuwelijk lelijk “jaren 80”- model). Kast en plaat overgenomen van een mede-forumlid). Wijzers oorspronkelijk bedoeld voor een citizen quartz, uitgeboord en secondewijzer geverfd):

Valjoux 7733 uit een model met verroeste wijzerplaat en kapotte wijzers . Kast herbruikt, wijzers “uit de voorraadkast” gezocht en geverfd. NOS wijzerplaat via internet:

Eta 2824 in een Alpha kast, met O&W wijzerplaat (RLT) en wijzers van Kemmner, seconde-wijzer geverfd:

Eterna Matic werkje, NOS kast (idem). Plaat van een lot wijzerplaten, wijzers “uit de lade met oude wijzertjes”, Poljot band:

Intex werkje (van een goedkoop lot op ebay), Chinese kast (Getat). Zelfgemaakte plaat (transparant print principe), wijzers voor een eta.

Oud eta 1000 werkje, kastje van een fossil quartz, plaat overgekocht van een mede-forumlid, wijzers van Yobokies:

Eta/Valjoux 7750 uit een oude, afschuwelijke J. Lemans, Kast van Romer, gematteerd, Wijzerplaat van Tutima (via Romer) en wijzers van Ewatch (VS):

China werkje (basic maar perfect lopend), kast van een chinese “Jarugar” (0,1 USD bod), Parnis plaat, Wijzers uit de oude “stock”-lade:

Even de ogen dichtknijpen (alhoewel dit geen echte "neppers” zijn imho :+ ) : twee “buitenbeentjes” met originele “reject” wijzerplaten (overigens gekocht van een respectabele tweedehands onderdelen verkoper):

Alpha werkje, kastje + band van Manbushije (ceramic bezel), echte Brtl-plaat (reject) , wijzers van een bekende Spaans-Nederlandse ebay-verkoper (seconde wijzer van Alpha, herverfde tip):

Idem, maar met Alpha kastje, oud Miyota werkje uit de “to do”-lade, wijzers recup van één of andere rommelmarkt quartz-horloge (geverfd en re-lumed)

Valjoux 92 werkje (uit een verroeste rommelmarkt-vondst), zelfgemaakte plaat, originele wijzers, kastje van een andere rommelmarkt-vondst:

Los ETA 2824 werkje, Kast, wijzerplaat en wijzers van Ebay:

Chinese unitas, kast van Getat, plaat van Ebay, wijzers van een mislukte “B&R kloon”:

Unitas werkje (zwitsers), Getat pilot kast, plaat van RLT (O&W Ocean Master), wijzers van RLT,

Werkje AS 1913 (rikketik lot) plaat van een Alpha sub, stalen kast uit een oud lot (jaren '70), wijzers uit de “rommelkast” (geverfd en re-lumed):

Enzovoort, Enz…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Hoi Chris,

Dat zijn er nogal wat (tu)

meestal houd ik het bij een ander bandje, maar ik heb inmiddels één eigen creatie:

De plaat is een sandwich california dial van Getat. Wijzers zijn van Helenarou. Kast en uurwerk is een geslachtofferde Parnis :slight_smile:

Eén zit nog in de pijplijn, wachten op voldoende tijd. Een open heart met dubbele retrograde met prachtige plaat die in een volledig verkeerde kast zit.

Groeten,

Martin

Morse,

Dit is kringloop in optima forma!
Heerlijk om van “niets” “iets” te kunnen maken, en dat alles ook nog heel smaakvol.

Voor mij ben je koning.

Groet,

Willem!

Prachtige foto’s, prachtig verhaal en vooral prachtige horloges.

groets,
rombo

Ik krijg een beetje een “kitcar gevoel” bij de “Breitlings”. Des te meer bewondering heb ik voor de andere creaties.

Morse. Jij kunstenaar en vakman, dat zijn pracht-horloges!
Je mag er terecht zéér trots op zijn hoor, petje af.

Rest mij maar 1 vraag;
Hoe maak je nou zelf een wijzerplaat?

gaaf hoor mooi gedaan (tu)

Erg mooi en goed gemaakt (tu)

(tu)Heel erg mooi allemaal, ik hoop dat ik zelf in deze hobby ook op dit punt kom. Dit geeft vast veel voldoening.

Gr. Thomas

De Intex vind ik prachtig, en van de :

" Eta/Valjoux 7750 uit een oude, afschuwelijke J. Lemans, Kast van Romer, gematteerd, Wijzerplaat van Tutima (via Romer) en wijzers van Ewatch (VS)"

met een paar andere (open) wijzers zou dat mijn favoriet KUNNEN worden.

Vind het erg knap dat je de platen zelf maakt, daar heb ik al eerder over gelezen (volgens mij die " 1955")

Dat je er nog tijd voor hebt, maar blijf ons vooral verbazen

Hoed af.

Daar wil ik ook graag naartoe. Het lot intex werkjes heb ik al, evenals een saffier glas voor mijn orient Mako om mee te oefenen. Nu nog een voorraadje onderdelen, goed gereedschap (die goedkope eBay setjes zijn écht rommel) en vooral de tijd om wat basisvaardigheden op te bouwen.

Prachtige klokjes, ziet er professioneel uit! Vooral de 4de is geweldig (tu)(tu)(tu)
Toevallig niet te koop? :smiley:

Ben je voor je vaardigheden ooit op cursus geweest of alles zelf aangeleerd?

Hoe verzin je het allemaal?!
Geweldige resultaten.

M.vr.gr.,
Flip.

Recycling in z’n beste vorm :smiley:

Complimenten voor het vakmanschap (met name de “Breitlings” vind ik humor) (tu)

Prachtige creaties. Ik beperk me tot bandenwisselingen en zelfs dat valt me niet altijd mee.

Knap hoor. Zeer fraaie foto’s ook.
Net als WVE kom ik ook niet verder dan een bandje inkorten en of wisselen.
Chapeau.
Gr,
Lone Ryder

knap werk …en idd mooie foto’s :slight_smile:

Wat voor leuks jij weer in elkaar weet te zetten :}

Ik ben nog bezig met m’n Phantom Black Ops projectje… dat kan nog even duren. Ben nu aan het uitvogelen hoe m’n wijzerplaat en lume moet worden.

::o Knap werk (ook de foto’s)! Veel leuker dan iets nieuws kopen :slight_smile:

Dat dit een passie van je is is terug te zien in elk van je getoonde horloges.

Kortom helemaal geweldig!

Vriendelijke groeten.

N.Visser.