Eigen horloge(merk) advies

Beste mede-forumleden,

Al sinds ik geïnteresseerd ben in horloges, ben ik ook altijd bezig geweest met het schetsen van allerlei horloge ontwerpen. In het begin gewoon af en toe en vooral heel conceptueel en apart. Naarmate ik steeds meer bezig werd met horloges, ging ik ook steeds meer zelf aan de slag met ontwerpen.
Sinds ik lid ben van dit forum, zijn zowel kennis als horloge verslaving alleen maar groter geworden. Ook is mijn waardering voor klassieke en traditionele elementen hier erg groot geworden evenals mijn waardering voor vintage.

Iets meer dan een jaar geleden ben ik ook serieus begonnen met het horlogemakers vak als hobby. Ik ben begonnen met gewoon wat aan te klungelen en al vrij gauw kreeg ik steeds meer door hoe dingen werken. Via een oom van mijn vader die horlogemaker is geweest, heb ik een oude werkbank gekregen die ik helemaal heb opgeknapt. Daarbij hoorde ook een hoop bijzonder zinvol gereedschap, onderdelen, een hoop oude uurwerken en niet geheel onbelangrijk; een handboek “moderne” uurwerk reparatie. Aan de hand daarvan en wat tips van die oom heb ik mezelf een hoop dingen handig gemaakt en een andere kennis die horlogemaker is, heeft mij ook een paar tips gegeven. Inmiddels heb ik al wat leuke projecten kunnen doen zoals bijvoorbeeld mijn vintage Zenith El Primero (zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,230834 ). Het is inmiddels al een beetje uit de hand gelopen en een gedeelte van mijn kamer is opgeslokt door mijn werkbank e.d.

(Voor de nieuwsgierigen een paar foto’s, daar zijn we hier tenslotte toch gek op :P)

Sommigen zijn een beetje verbaasd dat een achttienjarige jongen als ik zo’n bijzondere hobby heeft, maar je kan er natuurlijk niet vroeg genoeg bij zijn. En alsof dat nog niet genoeg is, wil ik nog verder gaan met mijn hobby…

De laatste tijd ben ik erg serieus bezig met het ontwerpen van een eigen horloge wat ik uiteindelijk wil gaan verkopen onder mijn eigen merknaam. Ik wilde een aantal klassieke elementen combineren met een eigentijds ontwerp. Inmiddels is mijn ontwerp zo goed als af. Mijn vader werkt bij een juwelier in Venlo (waar ze wèl verstand hebben van horloges) en daar hebben ze mij nog van wat tips kunnen voorzien wat betreft het ontwerp. Ze waren daar ook erg positief over het ontwerp. Helaas kan ik het ontwerp hier niet laten zien, omdat ik niet wil dat iemand anders er mee aan de haal gaat. :+
De laatste tijd ben ik flink rond aan het kijken voor producenten van de verschillende onderdelen die ik nodig heb. Wijzerplaat, uurwerk, band en verpakking zijn geen probleem en de wijzers kom ik ook nog wel uit, maar de kast is het grootste probleem. Het in productie brengen van een custom kast kost een hoop geld en je hebt vaak te maken met een minimum afname. Ik heb al geïnformeerd bij een aantal kastproducenten in zowel Duitsland als China, maar nog niet van alle producenten wat terug gehoord.

Ik kan natuurlijk alle informatie gebruiken die ik krijgen kan en daarom hoop ik dat er misschien forumleden zijn die hiermee ervaring hebben of die mij kunnen voorzien van informatie of tips over producenten, opzetten eenmanszaak, plan van aanpak etc. etc.

Sommigen zullen nu misschien denken dat het een beetje te ambitieus is voor een achttienjarige jongen of het misschien zelfs naïef vinden. Ik weet echter waar ik mee bezig ben en heb me er goed in verdiept. Ook heb ik gelukkig al een hoop nuttige contacten en een vader die mij veel tips en advies hebben geven. Ik zeg zelf altijd dat je alles kan bereiken als je er maar je uiterste best voor doet en een nieuwe weg inslaat als de andere weg ophoudt. Waar een wil is, is een weg, daar ben ik van overtuigd.

Alle hulp wordt enorm gewaardeerd. :}

Ik kan je niet helpen, maar vind het enorm goed van je dat je nergens door laat tegenhouden. Gewoon lekker doen wat je wilt.
Ik ben ook erg benieuwd naar je ontwerp. Misschien toch eens zoeken naar de horloges die je hier gepost hebt. Misschien kan ik dan een soort patroon ontdekken in wat je mooi vind.

Succes en houd ons op de hoogte.

Wat een idee! En je maakt me wel heel nieuwsgierig naar je ontwerp. Ik heb geen ervaring met het maken van horloges. Dus ik kan je ook niet helpen. Het enige dat ik kan bedenken is informeren bij andere zelfstandige horlogemakers. Misschien vragen of Hubert Pellikaan je wat kan vertellen, over hoe dat bij hem ging toen hij net begon? Ik wens je in ieder geval heel erg veel succes!

Ik ben stil…sprakeloos…met open mond zitten lezen.

Een jonge kerel met focus, passie, aandacht, visie en transparantie, welke voorwaarden zijn voor kwaliteit. Heel bijzonder.

Er ligt een mooie toekomst voor je open Mick, enne…laat je nooit, maar dan ook nooit vertellen dat je iets niet lukt!

We gaan van je horen!

Succes.

Mick ik als 17jarige kan hier van genieten!
Ik ben zelf bezig met een HBO opleiding gefocusd op zelfstandig ondernemen, ik kan je buiten een paar basic dingen over het schrijven van marketingplannen etc verder niks bijzonders vertellen!

Wel heb ik enorme respect voor je passie en je ondernemerschap, ik had je post van je Zenith El Primero al gelezen en dacht dat hij hersteld was door een man met jarenlange ervaring echt schitterend hersteld!

Misschien is het handig om de gebroeders Grönefeld eens een mailtje te sturen, die zijn ook vanaf 0 begonnen met een eigen onderneming en misschien willen ze je wel wat toelichten. Wie niet waagt wie niet wint toch?

Laat me de ontwikkelingen weten over je eigen horloge, en wellicht zal ik een van je eerste klanten zijn!

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Hallo,

Jij weet zeker waar je mee bezig bent :~. Het ontwerp moet natuurlijk geheim blijven, maar kun je iets loslaten over de prijscatagorie?
Ga zo door, heel veel succes!

Tabee

BIG_Blue Schreef:

Ik ben stil…sprakeloos…met open
mond zitten lezen.

Een jonge kerel met focus, passie, aandacht, visie
en transparantie, welke voorwaarden zijn voor
kwaliteit. Heel bijzonder.

Er ligt een mooie toekomst voor je open Mick,
enne…laat je nooit, maar dan ook nooit
vertellen dat je iets niet lukt!

We gaan van je horen!

Succes.

+1

Hoi Mick,

Petje af voor de drive waarmee je in deze business aan de slag wilt gaan.
Ik zou willen dat ik zoveel lef had.
De support die je krijgt in materiële en morele zin is goud waard!
Ik moest bij je vraagstelling direct denken aan “d.m.h” (Dingemans Mechanische Horloges) in Ouderkerk a/d Yssel.
Hij maakt blijkbaar echt elk onderdeel zelf.
Over het zelf bouwen van horloges en m.n. de aanvangsperikelen zal hij wel veel kunnen vertellen.

Ik wens je alle succes van de wereld en hoop nog heel veel te kunnen lezen over je ontwikkelingen en producten.

Groet,
Flip.

Hoi Mick,

Ik ken dit soort passie, ooit ben ik zo in mijn eigen werk gerold, wat sinds 14 jaar heeft geleid tot het hebben van een eigen reparatiebedrijf.
Deze aandoening gaat heus niet meer weg, dus als je er een gat in ziet en het is een redelijk plan?

Ik zou zeggen ga ervoor! Op jouw leeftijd kan je nog bergen verzetten, dus eigenlijk is de timing zo gek nog niet…
Maar doe je huiswerk vooraf heel goed, en hou je investeringen zo overzichtelijk als maar mogelijk is. Wees en blijf realistisch qua doelstelling. Jij en je omgeving zijn degenen die redelijk kunnen inschatten of je plannen redelijke kans van slagen bieden.

Veel plezier en succes man,

Groet,

Nico.

Hoi Mick
Als ik nog terugdenk aan het horloge wat je voor je tante gemaakt hebt,
wat bijzonder mooi was,en nu dit lees is mijn advies zet alles op alles
om je doel te bereiken.Veel succes gewenst.

GR harb

Wow, chapeau met waar je mee bezig bent. Ik wou dat ik op die leeftijd dezelfde hobby had, dan had ik er zeker mijn werk van willen maken. Het klinkt misschien stom maar waarom probeer je eens niet je eigen kast voor te leggen aan een fijn mechanisch bewerkingsbedrijf waar kleine oplages geen probleem zijn. Ik weet niet in welke regio je woont maar in de regio eindhoven zitten genoeg van die bedrijven.
Succes!

mick, keep on the good work!

Wauw, dit is echt heel gaaf. ga zo door zou ik zeggen en dan kom je er.

Ik ben zelf ook een enorme doorzette en als je dan uiteindelijk je doel hebt bereikt, na vele tegenadviesen geeft dat een zeer goed gevoel

Heel veel succes!

Mick, geweldig jongen! Het woord viel al: Passie, daarmee bereik je altijd iets goeds. De voldoening heb je dan in ieder geval :wink: Het resultaat komt dan vaak vanzelf.

Suc6!

Ron

Wat je misschien ook kan proberen is om een replica te kopen en daar de kast bij wijze van proef in te bouwen, gezien het feit dat we toch niks met replica`s hebben en de meeste vormen en maten voorhanden zijn is dat een mooi beging om te passen en meten hoe je uurwerk er in kan komen.

En anders misschien toch maar eens een mailtje sturen naar de Nederlandse horlogemakers al Van de Klaauw, Van der Gang of Pelikaan.

Nogmaals,

Succes

respect, ik hoop nog veel van jou te zien en te horen. (tu)
ga zo door.

kan je niet elpen maar wat een mooi plekje heb je daar om te werken.
succes!!

Ontzettend gaaf!
Ga zo door, ik ben ontzettend benieuwd naar het ontwerp.

super man, helemaal top(tu):}