Eigen horloge(merk) advies

Ik kan je niet concreet verder helpen, maar een aantal zaken wikl ik graag kwijt.

1. zorg dat je basis in orde is. Ga (als dat naast je studie lukt) de avondstudie in Schoonhoven volgen. Het eerste jaar zal voor iemand met jouw kennis en ervaring best saai zijn, maar het gaat eromdat je je papiertje haalt.
    Wat er ook gebeurt, je kunt dan makkelijker zorgen dat je (als horloge reparateur) altijd brood opde plank hebt.

2. zorg voor een 3-d tekening van je kastontwerp en vervolgens voor een prototype.
    Behalve een prototype uit staal, messing of alu kun je voor rond EUR 500,- een prototype uit kunststof laten maken. Google maar eens op “rapid prototyping”.

In ieder geval veel succes.

Ik vind het helemaal geweldig Mick hoe jij je zaakjes voor elkaar hebt
om je helemaal aan je hobby en wellicht toekomst te kunnen wijden.

Daarom heel veel succes gewenst met je ontwerp(en) en ik ben heel benieuwd
naar de eindresultaten.
Wellicht dat ik ooit eens met een echte MM om de pols mag lopen.

Oja, ik had nog een linkje van een Duitse kastproducent gevonden maar die had je vast al.
http://www.ickler.de/

Parchtig project Mick.
Ook ik kan je niet verder helpen, maar volgens mij zijn er wel mensen op het forum die weten hoe je het beste aan kasten kunt komen. Misschien Rob (monsterwatches).

Ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik wil wel 1 ding zeggen: RESPECT!! Dromen is fijn, maar dromen realiseren is nog veel mooier. Dat laatste vergt echter discipline, wilskracht, energie, tijd en meer (en volgens mij heb je dat allemaal in huis). Ik ben heel erg benieuwd naar je ontwerp en je verdere vorderingen. Hou ons op de hoogte!!
Heel veel succes.

Beste forummers,

Iedereen hartelijk bedankt voor alle tips en motiverende reacties die ik tot nog toe gehad heb! :~

Ik denk dat ik inderdaad maar eens ga proberen of ik wat tips los kan krijgen bij andere horlogemakers zoals bijv. Pellikaan Timing. Lijkt me een heel goede tip.

Ik had nog niet aan een fijn mechanisch bedrijf gedacht, dus daar zal ik me ook eens in gaan verdiepen. Heeft iemand toevallig goede ervaring met een dergelijk bedrijf?

Van mijn ontwerp heb ik een aantal doorsneden en aanzichten gemaakt in CAD (heel basic, want ik weet niet zoveel van CAD af). Vervolgens heb ik alle maten ingevoerd in een heel basic 3d programma, sketchup, en een rendering van het compete horloge gemaakt, dus ik heb een redelijk goed beeld van het eindresultaat. Ik heb bij alles rekening gehouden met de technische informatie van het uurwerk wat ik wil gaan gebruiken. Professionele tekening voor CNC machines o.i.d. kan ik helaas niet zelf maken.

Ik denk dat een avondcursus volgen in schoonhoven moeilijk gaat worden, aangezien ik helemaal aan de andere kant van Nederland woon en ik ook nog gewoon naar school ga. Neemt niet weg dat het een heel goede tip is, dus ik kan me er op z’n minst wat meer in verdiepen.

Rapid prototyping lijkt me een goed idee waar ik best wel iets mee zou kunnen.

Iclker kende ik inderdaad al, maar toch bedankt.

Over de verkoopprijs kan ik heel moeilijk iets zeggen, want ik weet nog niet precies weet wat alles inkoop zal gaan kosten en hoe het uiteindelijke product er uitziet qua afwerking e.d. Met een heel grove schatting kom ik uit op ergens tussen de 500 en 900 euro, maar daar kan ik niks zeker over zeggen, dus hecht niet teveel waarde aan die schatting.

Ik kan een paar specificaties geven, maar dat is allemaal onder voorbehoud en niet zo veel zeggend:
Kast: geborsteld Staal, 42mm doorsnede, 12mm hoog, met zichtbodem, voorkant saffierglas
Uurwerk: Eta 2824 met “Cotes de Genève” en "perlage"
Band: leer

Nogmaals bedankt voor alle geweldige reacties! Alle hulp is welkom (tu)

Voor als je in het zuiden van Nederland woont:
http://users.fulladsl.be/spb12189/
Dit is voor zover ik weet de enige overgebleven opleiding in Belgie samen met die in Charleroi (franstalig).

Als je aan de grens met Duitsland woont kun je het daar proberen.
Verdere info heb ik niet.

Hint: in Duitsland is een schreeuwend tekort aan horlogemakers.

Hallo Mick,

Zoals ik al zei zitten er in de regio Eindhoven genoeg. Probeer KMWE Precisie eens of NTS Combimetaal. Nee ik heb geen aandelen bij die bedrijven :slight_smile: maar zit zelf in de fijn mechanica en deze bedrijven doen veel voor ons.
Als je meer info wilt kan ik je misschien wel een directe naam geven maar dat moet ik even uitzoeken. Ik hoor het wel.
Deze bedrijven werken inderdaad met cad modellen.

Groeten,

Dimitri

Han R, bedankt voor de tip. Ik woon echter in Venray, dus qua afstand maakt het niet zoveel uit met schoonhoven.
Ik wil volgend jaar International business and management gaan studeren in Breda, geen opleiding tot horlogemaker dus, maar ik hoop die opleiding wel te kunnen combineren met mijn hobby. (wat ik nu eigenlijk ook al een beetje probeer dus.)
Ik hoop daar dan ook een kamer te vinden (tips zijn welkom :+) en dan is Schoonhoven ineens best dichtbij, dus misschien kan ik dan wel een avondstudie volgen.

Dimitri, ik heb eens gekeken naar de bedrijven die je adviseerde en ik zal er binnenkort eens contact mee opnemen. Bedankt daarvoor.
Ik begrijp dat zij dan ook meteen de benodigde CAD tekeningen voor mij kunnen maken.
Mocht je bereid zijn mij nog wat meer info te geven, dan zou ik dat heel erg waarderen.

gaaf verhaal! Ik ben ook net begonnen met prutsen aan horloges (zoals jij ook begonnen bent denk ik) en hoop dat het niet zo ver komt met de verslaving voor mij :wink:
Voor jou wel en dat komt vast goed!

Ps. Dit iets voor je eigen kast?
http://watchmakingblog.com/2011/01/19/get-printing-with-titanium/
In de comments daar meer

Jazzper Schreef:

Ps. Dit iets voor je eigen kast?
http://watchmakingblog.com/2011/01/19/get-printing
-with-titanium/
In de comments daar meer

Bedankt voor je tip. Wat een grappige ontwikkeling, het 3d printen. Ik denk echter niet dat het geschikt is voor de productie van de kast, omdat ik niet de juiste soort staal kan gebruiken. Ook heb ik mijn twijfels bij de stevigheid van het uit poeder ontstane model. Evengoed een erg leuke link!

Op Youtube staan wel een aantal leuke filmpjes over het maken van horlogekasten.

Als je zelf in een CAD programma je kast kan ontwerpen, zou het best kunnen dat een bedrijfje met de juiste apparatuur dit voor je kan draaien.

In elk geval veel succes met je verdere werk (tu)

Groeten,

Martin

Inderdaad een bijzondere hobby voor iemand van jou leeftijd :wink:

Maar ik denk dat menigeen hier (waaronder ik :D) jaloers is op hetgeen je in de foto’s laat zien.

Jouw vragen gaan voorbij de gemiddelde kennis en kunde van de meeste liefhebbers, maar ik denk/hoop dat er een aantal hier je zeker kunnen helpen (tu)

Compliment voor je aanpak :~

Zie ik hier een nieuwe "Horloge Forum Limited " in de maak!!! :slight_smile:

Wat gaaf dat je je hobby zo ver uit diept!

Ik vind het ook leuk om een horloge uit elkaar te halen en horloges ‘samen te stellen’, maar een horloge helemaal zelf ontwerpen en maken lijkt me helemaal geweldig.
Ik heb niet de knowhow om je hier verder bij te helpen. Veel succes!

Je hebt PB.

Heel cool.

Let wel op dat je je ontwerp juridisch vast laat leggen. Als je er wat meer over wilt weten kun je me altijd een pm sturen.

Gr

Zeker cool! Ga er voor man, passie = ultieme drijfveer!

Hopelijk kun je je droom verwezenlijken en een mooi, eigen horloge realiseren. Heel veel succes!

zo, jij bent flink aan de slag zeg!

een kast laten maken is een kostbare zaak in NL. KMWE’s en andere freesbedrijven zitten in het algemeen niet te wachten op dit soort klussen die niks mogen kosten.
maar er werken bij deze bedrijven vast wel enthousiaste frezers die zo’n project wel eens leuk vinden, maarja vind ze maar eens. ik ken er jammer genoeg geen…

je kunt ook zelf een freesbank op de kop zien te tikken. ik zie ze op marktplaats wel eens langskomen, 700 EUR of zo voor zo’n minibank vaak op een draaibankslede. chinese bankjes kosten ook zoiets, nieuw.

als je aan “overmaat” kasten kunt komen, dus groter dan jouw ontwerp dan kun je de kast gemakkelijk affrezen of vijlen, en dat scheelt veel moeilijk draaiwerk

veel succes ermee, ik ben benieuwd!

Stony Schreef:

je kunt ook zelf een freesbank op de kop zien te
tikken. ik zie ze op marktplaats wel eens
langskomen, 700 EUR of zo voor zo’n minibank vaak
op een draaibankslede. chinese bankjes kosten ook
zoiets, nieuw.

en natuurlijk bouwen hele hordes hobbyisten hun eigen CNC freesmachines:

http://buildyourcnc.com/default.aspx