Eigen ontwerp!

Vandaag wat gereedschappen binnen gekomen

Boortje 0.15 is voor het gaatje in de secondewijzer, ik moet nog bedenken hoe ik het ga doen, in de kolomboor kan ik het wel vergeten, veel te lomp, misschien een Dremel op een standaard maken.

Mijn eerste bijdrage. Wat betreft de powerreserve: tot en met de Grand Seiko Spring Drive vind ik de aanduiding op de wijzerplaat niet relevant en visueel niet fraai. Op de achterzijde, onder een glazen afdekplaat, vind ik het een relevante en elegante oplossing.

2 likes

3D printen, spuitbus zilververf en tipex…
Het bandje en glaasje zijn wel echt :smile:

3D geprint door middel van DLP techniek, test is niet super geslaagd, onderdelen waren wat onrond en er zaten wat rare vervormingen aan sommige delen. Vooral de urenwijzer is slecht, dit komt waarschijnlijk omdat deze te ver aan de rand lag.

Afwerking vond ik in dit geval niet belangrijk, het ging mij om het polsgevoel en de verhoudingen, wat dat betreft vind ik het ontwerp geslaagd, ik ga alleen kijken of de kast nog iets dunner kan. secondewijzer is helaas gesneuveld tijden het boren van een gaatje

Logo zit er wel goed in

Aan de deksel is de vervorming goed te zien

7 likes

Inderdaad mooi om een beetje gevoel te krijgen van wat het moet gaan worden.
Heb je zelf zo’n printer?

Een kennis heeft dit voor mij geprint als oefening, mooie test voor hem.
Het proces moet nog wel gefinetuned worden :sunglasses:

1 like

Mooie vorm. De kast doet me aan m’n vdb denken, maar je lugs zijn weer anders.

2 likes

Hmm, nu je hem draagt vind ik hem inderdaad wat hoog / lomp en de groeven in de kast zou ik ook weg laten, en gewoon glad houden en blasten. Kroon ook aan de andere kant en misschien wat dieper, net als de deksel
En hoe was het polsgevoel dan, want de kast lijkt meer op de pols te liggen dan verwacht van de 3d tekeningen

Pols gevoel is goed, maar het gewicht is ook veel te laag, brengt me op het idee om het gewicht met een stuk ijzer in de kast, of nog beter een hardmetalen bijtelpuntje (lekker zwaar) op gewicht te brengen en dan nog eens voelen.

De dikte valt mee, hij is niet dikker dan mijn Orient, lijkt misschien zo. Maar misschien kan er wat van de dikte af, ik zal het eens bekijken.

Strepen laat ik eerst zo, als het geglasparelt is en zwart geanodiseerd is het denk ik wel mooi, het is nu met een zwarte stift gedaan dus dat geeft een totaal verkeerd beeld.

Zie hier een voorbeeld hoe het ongeveer zou kunnen worden.

Daarnaast denk ik er aan om de wijzerplaat een paar keer te maken met een paar detail verschillen.

Dit prototype moet je sowieso met een korrel zout nemen, de details en afwerking lijkt nog helemaal nergens op :slight_smile:

1 like

De imo de slechtste (in de zin van mooi / niet mooi) oplossing voor het plaatsen van een datum-venster. Dan veeeeel liever geen datum…

Gave renders, welke software gebruik je?

Datum op 6 uur is het mooist.

Fijne site voor 3D printen…

Succes met je project!

Ontwerpen doe ik met SolidWorks, voor het renderen heb ik nu Visualize, die krijg je tegenwoordig bij een licentie SolidWorks professional 2016. Ik moet deze software nog wel wat beter onder de knie krijgen, hier zijn erg mooie renders mee mogelijk.

Die kende ik nog niet, een verzameling van FabLabs, hobbyisten en semiprofs, staat nu tussen mijn bookmarks.

De volgende heb ik wel eens een offerte opgevraagd:
https://i.materialise.com/

1 like

Shapeways heb ik ook wel eens iets laten printen ja…
Hun sample kit vond ik fijn :slight_smile:

1 like

Ik weet niet of het systeem al bestaat, maar ik heb een nieuw bandpen systeem bedacht!
Tijden de HF meeting in Groningen wees @Arie_Kabaalstra mij erop dat tappen met M2 en M3 in titanium geen pretje is, grote kans op brekende tapjes.

Met het nieuw systeem is het een kwestie van een gaatje Ø2 boren en een veertje met busje er in doen.

De bandpennen hebben twee groeven, 1 diepe en 1 ondiepe.

De diepe groef is het slot

De ondiepe groef is de fixatie tijdens het wisselen, de pen hoeft er dus niet uit, deze blijft er in zitten, anders zou het busje en veertje weg schieten

Mocht het systeem nog niet bestaat dan kan er nu geen patent meer aangevraagd worden omdat ik het openbaar gemaakt heb! Royalty’s zijn bespreekbaar :wink:

Daarnaast heb ik een prototype velcro bandje gemaakt met de gesp op een andere plek, dit bevalt mij zeer goed, dus deze ga ik dan ook zo maken, lekker simpel degelijk bandje wat perfect te stellen is zonder last van de gesp.

PS, ik had geen zin en tijd om mooie renderingen te maken, dit komt later wel weer een keer.

8 likes

Mooi systeem… je zou er nog over kunnen denken om een klein busje in de lugs te persen… zodat het verende pennetje er niet meer uit kan schieten…

1 like

Heb ik wel aan gedacht, maar dan kan het pennetje en veertje er nooit meer uit om eventueel schoon te maken.

uitboren… nieuwe inpersen… :slight_smile:

Arjan, de band vind ik handig en zal vast prettig dragen. Wil ik wel op mijn Vostok duikers!
Voor de bandpennen, mooi systeem maar overbodig ingewikkeld.
Het fijnste systeem voor banden vind ik normale veerpennen met doorboorde lugs.
Dan is wisselen zo eenvoudig dat er geen andere oplossing meer nodig is.