Eigen ontwerp!

Ik heb nogal slechte ervaringen met normale springbars, al een paar keer meegemaakt dat ik ergens achter bleef hangen en dat er een los schoot, gelukkig met een nato, dus het horloge bleef nog hangen. Met een band uit twee stukken zou het horloge gevallen zijn.

1 like

Ohja… @ArjanV, voor het werken met dat boortje 0.15… wel eens aan een Proxxon MF 70 freesbankje gedacht?.. die gebruik ik zelf ook veel, met name voor het boren van de 1, en 2 mm gaatjes in de onderdelen van mijn buckles, en ander klein werk…

Ik heb nog een oude Dremel liggen met variabel toerental, daar wil ik een houder voor maken zodat deze op de (conventionele) Bridgeport past. Maar dat is van latere zorg, eerst de verdeeltafel verder in orde maken zodat ik de kast kan frezen. Daarna verder kijken.

Ik heb nog een oude Dremel liggen met variabel toerental, daar wil ik een houder voor maken zodat deze op de (conventionele) Bridgeport past. Maar dat is van latere zorg, eerst de verdeeltafel verder in orde maken zodat ik de kast kan frezen. Daarna verder kijken.

Doet me denken aan t systeem van paneelradiator… Thx predictive toetsenbord, bedoelde panerai

2 likes

Hahah… Fcuk AutoCorrect… :slight_smile:

Hoe werkt het bij Panerai?.. een groefje in de bandpen, en dat palletje indrukken?.. da’s eigenlijk de meest veilige methode… als ie vergrendeld zit… dan kan ie ook echt geen kant op… dan valt de ā€œpusherā€ in de groef van de pen, en gaat ie echt nergens heen… hoe hard je er ook op drukt…
da’s wat bedrijfszekerder dan een veerbelaste vergrendeling… maar wel weer lastiger te maken…

Idd groefje en palletje.

Hier een plaatje van het Panerai systeem, wel een mooi systeem.

Wel wat veiliger maar twee handelingen gelijktijdig nodig om de pen er uit te krijgen.

Topic heeft even stilgestaan, maar de HFLE 2016 is klaar dus ik pak mijn eigen project weer een beetje op :ok_hand:

Sinds vandaag kan ik beschikken over een Pocket NC freesmachientje, wat een leuk ding!
De komende weken/maanden zal ik mij hier eens in gaan verdiepen, het is voor mij alweer jaaaaaren geleden dat ik CNC gefreest heb.

Hier een plaatje van de Pocket NC.

De wijzerplaat kan een mooie eerste proef zijn om te gaan frezen, deze zal ik van aluminium maken en zwart (hard) anodiseren.
De uitgefreesde indexen zullen na het anodiseren opgevuld moeten worden met Lume.

De kast wil ik misschien nog wat gaan wijzigen, maar daarover later meer.

Zo staat het ontwerp er nu bij.

14 likes

Mooi machientje; veel plezier met de aanwinst!

Ziet er goed uit! Wijzerplaat geĆÆnspireerd door de Raketa Big Zero?

Nee, maar ik zie wel enige gelijkenis. :sunglasses:

Ik dus ook, vandaar :wink:. Waar overigens niks mis mee is, ik heb er zelf een:

1 like

Ik zag het volgende topic vandaag ook langs komen over de geschiedenis.

Wordt dit de HFLE 2017? Vet ding! :+1:

5 likes

Gezien de hoeveelheid tijd die erin zit, hoop ik van niet. Dan word de HFLE2017 in 2020 geleverd ( 50 stuks :wink: )

Verder wel een heel gaaf project! ziet er echt goed uit!

1 like

Ik heb dat machientje ook voorbij zien komen… denk dat je er mogelijk wel 3D gravures in TItanium mee kan doen, maar dat ie voor daadwerkelijk titanium frezen niet sterk genoeg is… er kan geloof ik ook niet dikker dan 1/8" in qua freesjes?..

Ben wel benieuwd naar de software van het machientje…
't koppel van de A en B as zal ook niet heel hoog zijn.t lijken me Nema 17 steppermotoren… veel meer dan 0.5 Nm zal het niet zijn… tandriemoverbrenging maakt dan wel weer wat goed… maar niet heel veel

Juist ja Arie, je bent me net voor met deze info :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Ziet er goed uit Arjan, super netjes van iedereen hier die dit soort werkzaamheden eigen gemaakt hebben. Keep it up and keep us posted!

Gr T.

1 like

Op basis van Autodesk Fusion 360, ik heb er nog niet naar gekeken, gaat over een week of 3 pas gebeuren omdat ik 2 weekje voor het werk naar Roemenië ga. daarbij heb ik het plan om op de terugweg een middagje in Glashütte rond te kijken.

De A en de B as hebben beide 2 motoren, koppel heb ik geen idee van, we gaan het meemaken.

'k zat net nog even op de site te kijken… ze hebben ondertussen wat dingen veranderd… 't machientje heeft tegenwoordig een snelwisselhouder, een soort van ISO houder.

Dat schept mogelijkheden… zeker omdat je zelf beschikt over machines, zodat je zelf ook toolhouders kan maken…

Wat mij betreft bouwen ze nog eens een grotere, iets met een 150x150x150 work-enveloppe

1 like