Eigen ontwerp!

Mooi, er komt weer beweging in je project.

Wat ik me nu af zat te vragen: ik lees hier (vaak) over frezen met titanium. Is frezen van 316 staal onmogelijk of moeilijk, want daarvan worden toch veel horloges gemaakt?

Nee… Frezen van 316L is zeker niet onmogelijk, alleen RVS is ā€œVreselijk taaie troepā€ā€¦ ik bewerk het niet graag… dusdanig niet graag dus, dat ik liever Titanium bewerk…

Freesjes hebben in RVS geen levensduur, maar een houdbaarheidsdatum. RVS braamt door zijn taaiheid behoorlijk, dus moet je daar met je bewerkingen rekening mee houden, verder zijn er speciale frezen voor nodig, want een gewone Volhardmetalen frees… geeft het al snel op… 't gaat smeren… je frees gaat licht geven… krak… einde verhaal… met HSS frezen gaat het op zich wel… maar heel kalmpjes aan qua toerental, en vooral koeling erop… en… dan kun je, als je machine stabiel is, er best een bak ā€œvoorzettenā€ ofwel veel materiaal in ƩƩn keer afnemen… dat gaat best… zolang het maar niet heet wordt.

Titanium is, zoals ik gemerkt heb… wat ā€œvergevingsgezinderā€ā€¦ normaliter snij je Titanium op zo’n 60m/min snijsnelheid… 'k heb met het dubbele daarvan ook prima resultaten gehaald… ik moest wel… mijn freesbank kon niet langzamer dan 10000 toeren… gewoon hoge voeding, en lage snedediepte… schillen die hap… in Titanium kun je dat ā€œkunstjeā€ nog wel flikken. in RVS is het direct ā€œKrakā€ā€¦

Wat leuk om te volgen, ook als leek!
Ikzelf was ook wel weg van nummer 10, al zou mijn voorkeur ook steeds gaan naar een datum.
Bandje daar ben ik gek van zwart met een reflectiekleur zoals het blauw.
een batterijindicator is handing en zou voor mij in het logo gepast hebben van zwart naar blauw bvb.
Maar, ik heb gemakkelijk praten want ik ben de leek :blush:
Knap wat je daar doet!

Ben erg nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat. Het eerste deel van het topic was veelbelovend.
Ik ga het topic weer volgen.

Onderzoekt alle dingen en behoud het goede.

Dat zei mijn vader ook altijd.
Die werkte trouwens niet bij Philips.
Ik denk ook dat het ergens in de Bijbel staat.

@ArjanV… schilder de uitgefreesde indexen eerst wit, of frees ze na het anodiseren… dat komt de lichtopbrengst enorm ten goede.

Dat had ik al eens ergens gelezen, volgens mij in en topic van jou :thumbsup:
Na het anodiseren is denk ik het beste, alleen moet ik dan een opspan malletje maken voor de exacte positie, als ik wit ga schilderen dan hoeft dat niet.
Ik zie wel. vannacht begin ik met rijden voor een kleine twee weekjes naar Roemeniƫ om werk over te dragen.
sneeuwkettingen: :ok:
Winterbanden: :ok:
Slaapzak: :ok:
Voldoende eten en drinken: :ok:
Enz. enz. : :ok:
Nu snel douchen, kan ik nog net 6 uurtjes slapen :sleeping:

Opspanmalletje?.. volgens mij is dat zo piept… daar heb je een freesbank voor… :)… hoewel het misschien veel werk is voor 1 wijzerplaatje…
Goeie reis!..

Zo we zijn weer terug :grinning:

Ik ben een tijdje met het bandje bezig geweest, ik heb een grote voorkeur voor NATO banden, alleen de gaatje lubberen bij de meeste redelijk snel uit en het zit te strak of te los.
Als je wat terugleest heb ik het een en ander geprobeerd, was het allemaal net niet!

Maar nu heb ik iets wat mij echt goed bevalt, na het lezen van dit topic heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Ɓkos Balog van http://phenomenato.com/ gemaild of ik een metertje 22mm grijs kon kopen, dat kon, hij zou wel wat opsturen. Wat gaat dat kosten dan? Helemaal niks :ok_hand:

Ɓkos, bedankt! :beers:

De RVS hardware had ik al laten lasersnijden, na wat afbramen en schuren ziet het er acceptabel uit. Let niet op de griptang, deze heeft gladde bekken :wink:

Ik heb 2 uitvoeringen gemaakt.

De eerste gaat om de bandpennen heen, minder hardware, maar minder veilig mocht er een pen losschieten (wat mij een paar keer is gebeurd!)

Het fijn afstellen is bij deze ook wat lastiger, maar eenmaal afgesteld draagt het perfect.

De tweede uitvoering heeft 1x hardware meer, deze gaat onder de kast door, dus als een bandpen los schiet dan blijft het horloge aan de tweede pen hangen, wel zo fijn!

Bovenstaande bandjes draag ik afwisselend nu ruim twee weken, dag en nacht.
Bandjes zijn nog niet onbedoeld losgegaan, erg comfortabel, geen hardware onder de pols die op tafel schuurt en makkelijk om/af doen.

Maar ik ben nog niet helemaal tevreden, ik wil nog van het stikwerk af, dus een stuk band op maat snijden en inrijgen. En de verstelling moet nog wat universeler met een groter bereik en dat je de keus hebt waar de hardware om de pols zit.
Hier moet ik nog de onderdelen voor laten lasersnijden, maar ik heb al wel getest of de losse eindjes niet onbedoeld verschuiven als je het horloge niet om hebt, geen enkel probleem, blijft prima zitten.

Zo ziet het er dan uit in 3D, ik ben weer happy :slight_smile:

Ik bedenk me net dat het nog makkelijker kan…

11 likes

Dag en nacht???:head_bandage:

Je zou een pen zonder kraagjes kunnen gebruiken. De stof kan dan de pen niet loswrikken via het kraagje, zeker bij soepelere banden gebeurt dit wel eens. Punt is wel dat je horloge dan lugholes moet hebben, anders moet je de pen doorknippen als hij eruit moet.

Of een scherp tooltje gebruiken zoals een bergeon. Die krijgt ze ook zonder kraag eruit.

Gaaf man! Prima geste van Ɓkos! Cool ook dat je er NDC banden van maakt, das gefƤllt mir :sunglasses:

Heeft meer met lompigheid te maken tijdens het werk dat er wel eens en pen los schiet. :wrench:

Lijkt inderdaad op een NDC band, hardware komt een beetje overeen alleen i.p.v. elastiek is dit gewoon nylon band.

Ik had je project nog niet eerder gezien.
Echt heel gaaf hoor.

Werkt dat een beetje, die pocket NC
Welk programma gebruik je eigenlijk om te ontwerpen?

1 like

Pocket NC is een leuk machientje, aluminium frezen gaat redelijk, verwacht geen productie, maar een proto is goed te doen. Het werkt met Fusion 360 van Autodesk.

Voor mijn ontwerp gebruik ik SolidWorks 2016, ik ben nog wat aan het stoeien met de nieuwe render software die je er tegenwoordig bij krijgt, resultaten zien er beter uit dan de standaard render optie in SolidWorks.

Vanavond even een .dxf naar de lasersnijder sturen van de nieuwe hardware (1,5mm RVS 316), kan ik volgende week weer verder.

1 like

ik gebruik fusion. Vind het machientje wel interessant.

Als je een keer in de buurt van Dronten bent kom je maar kijken.

Lasergesneden onderdelen zijn binnen. Ik heb 2 sets in 1mm en 2 sets in 1,5mm laten snijden, even aanvoelen wat beter is.

Nu nog afwerken, zetstempel maken en inrijgen :sunglasses:

Ik ben ook weer even met het ontwerp van de wijzerplaat en wijzers aan het stoeien geweest!

9 likes

Ik vond de wijzer nog niet helemaal goed, met name de sec wijzer. zo al wat beter.

11 likes

Het bandje is klaar!

Na wat testen vind ik 1 mm toch te dun, 1,5 is de goede dikte. Snel een provisorisch zetstempel gemaakt, beetje frezen, vijlen en schuren. Onder de handpers, goed in de olie en de gesp komt er nu mooi strak gebogen uit. Helemaal goed.

Met korrel 800 waterproof geschuurd geeft een mooi resultaat, komt bijna overeen met de kast van de Balaur.

Hier zie je hoe de band geregen is, zoek het verschil met de render.
Er komt dus geen stik of plakwerk aan te pas, alleen een stuk band en 3 stukjes RVS plaat, hoe makkelijk kan het zijn!

Het bandje heeft voor mij twee hele grote voordelen te opzichte van een gewone NATO, namelijk:
1: De traploze afstelling, nooit te los of te strak, bijkomend voordeel is nooit meer uit gelubberde gaatjes.
2: Geen gesp onderaan de pols! Dat voordeel is groter dan ik in eerste instantie gedacht had.

Nog 1 voor mijn werkhorloge maken en de duurtest kan beginnen. :muscle:

11 likes