Bij deze is dat echt niet de bedoeling. Dag- en datumrad moeten geplaatst worden, bij een service, met hun “meeneempunten” die de betreffende dag/datumschijf laat verspringen, wijzend naar streepjes die in de platine aangebracht zijn. Op die manier verdeel je dus de gebruikte energie van het uurwerk.
Bij een 2836-2 springen ze in elk geval ook gelijktijdig, dus de vlieger gaat echt niet altijd op…
Het is niet bij elk horloge hetzelfde: bij mijn (duurdere) Longines en Zenith springt de datum om twaalf uur 's nachts ineens vooruit, bij de goedkopere Seiko begint hij om kwart over 11 al langzaam te verschuiven. Mijn veronderstelling is dat bij een duurder uurwerk de energie eerst opgebouwd wordt om de datum vervolgens in een keer te laten verspringen, en dat dat bij een goedkoper/simpeler uurwerk geleidelijk gaat, om de reden die Peter noemde.
Overigens was mijn bijdrage bedoeld om aan te geven dat ik het van mezelf eigenaardig vind om rond twaalf uur 's nachts op je horloge te gaan zitten kijken tot de nieuwe datum er is. Dat heb ik trouwens ook met de kilometerteller van mijn auto: als ik er toevallig naar kijk vlak voor een mooi rond getal, blijf ik er op letten tot dat erop staat. Nou ja, onschuldige gekte .
Ach, niets ongebruikelijks.
plm 10 keer per dag de lume opladen met een zaklamp, foto’s vanuit alle hoeken maken en natuurlijk het glas poetsen… (en poetsen, en poetsen…)
Gewoon er naar staren zonder naar de tijd te kijken wordt hier toch als volkomen geaccepteerd gedrag gezien?
Ik denk soms dat een horloge, als ik die langer draag, er mooier uit gaat zien. Alsof ze een diepere levendige kleur krijgen oid…
En nee… ik heb niet gedronken.