Eigenaardige horlogetrekjes en rare eigenschappen

Is normaal. Zowel datum als dag gelijktijdig laten verspringen zou teveel energie ( = lagere amplitude) kosten, dus wordt het verdeeld. Geldt voor vrijwel alle day/date uurwerken. :slight_smile:

Blijkbaar draai ik met enige regelmaat aan de bezel. Had dit niet door totdat ik onderstaande kocht.

Die draait niet, maar waarschijnlijk dat ik door de zwarte insert het toch probeer,
stomme is, ik blijf het doen/proberen.

9 likes

Blijft gaaf zo een FOIS

2 likes

Random met m’n pols slingeren om hem op te winden.
Random met m’n pols slingeren zodat het stalen bandje op de juiste plek komt, vaak lager dan waar hij nu hangt :stuck_out_tongue:

1 like

Doe ik ook regelmatig. Allen verspringen rond middernacht. Scheelt soms een minuutje of 2 voor of na middernacht

Vanmiddag had ik mn winkellijstje klaar.
Stond er dit op:

Helaas ging het om witte en zwarte pensen, maar ik moest er toch even om gniffelen (en mn vrouw begreep er niets van :hushed: 
)

2 likes

Je bewering zou best kunnen kloppen, maar dan heb ik toevallig net allemaal uurwerken die dat niet doen. :sweat_smile:
Heb net even 3 verschillende day-dates geprobeerd die ik de collectie heb (Valjoux 7750, Tissot 2571 en Omega 1022) en die doen het allemaal gelijktijdig. :innocent:

2 likes

Het hebben van veel horloges is al genoeg. Daar hoef ik niet voor met doekjes te leuren, vrees ik. :slight_smile:

Ik kan dat niet lezen. :slight_smile:

Bij deze is dat echt niet de bedoeling. Dag- en datumrad moeten geplaatst worden, bij een service, met hun “meeneempunten” die de betreffende dag/datumschijf laat verspringen, wijzend naar streepjes die in de platine aangebracht zijn. Op die manier verdeel je dus de gebruikte energie van het uurwerk.

Bij een 2836-2 springen ze in elk geval ook gelijktijdig, dus de vlieger gaat echt niet altijd op
 :slight_smile:

3 likes

Goed om te weten. Ik heb nog nooit een 7750 uit elkaar gehad, maar blijkbaar heeft degene die de mijne ooit geserviced heeft dat dan niet goed gedaan. :sunglasses:

Of hij wilde de dag/datum juist perse gelijktijdig, en wist precies waar die raderen heen moesten wijzen om dat voor elkaar te krijgen! :upside_down_face:

1 like

Inderdaad ook goed mogelijk. :grin:

1 like

Het is niet bij elk horloge hetzelfde: bij mijn (duurdere) Longines en Zenith springt de datum om twaalf uur 's nachts ineens vooruit, bij de goedkopere Seiko begint hij om kwart over 11 al langzaam te verschuiven. Mijn veronderstelling is dat bij een duurder uurwerk de energie eerst opgebouwd wordt om de datum vervolgens in een keer te laten verspringen, en dat dat bij een goedkoper/simpeler uurwerk geleidelijk gaat, om de reden die Peter noemde.
Overigens was mijn bijdrage bedoeld om aan te geven dat ik het van mezelf eigenaardig vind om rond twaalf uur 's nachts op je horloge te gaan zitten kijken tot de nieuwe datum er is. Dat heb ik trouwens ook met de kilometerteller van mijn auto: als ik er toevallig naar kijk vlak voor een mooi rond getal, blijf ik er op letten tot dat erop staat. Nou ja, onschuldige gekte :wink:.

2 likes

Altijd twijfel welke ik om moet doen, immers ik vind ze allemaal mooi en lastig om een keus te maken.
foto66

:joy::joy::joy::joy:
Hier moest ik hardop om lachen, en kreeg het natuurlijk niet uitgelegd aan mijn kinderen.

:+1:

3 likes

https://www.horlogeforum.nl/t/horloges-en-bier-herfst-2019-update/41221/122?u=marnixmoed

:upside_down_face:

Zijn naar mij weten idd verschillende manieren. Ook bij Rolex verspringt de datum ineens.

Weet eigenlijk niet hoe dat bij hun day dates gaat

Ach, niets ongebruikelijks.
plm 10 keer per dag de lume opladen met een zaklamp, foto’s vanuit alle hoeken maken en natuurlijk het glas poetsen
 (en poetsen, en poetsen
)

Gewoon er naar staren zonder naar de tijd te kijken wordt hier toch als volkomen geaccepteerd gedrag gezien? :upside_down_face:

2 likes

En nog nooit ongelukken gemaakt? Zo onschuldig is dat niet hoor. :wink:

Als ik het 8 uur journaal kijk en ik zie NOS journaal dan zeg ik in mijn hoofd elke keer; New Old Stock journaal.

8 likes