Eind goed, al goed! (Alternatief voor niet verkrijgbaar glas: 3803-7110, 300W60GN)

Hallo allemaal,

Ik ben recentelijk in het bezit gekomen van een Seiko 3803-7110 waarvan het glas wel wat liefde kan gebruiken.
Nou ben ik al druk aan het zoeken geweest naar het bijbehorende onderdeel nummer van dit glas, waarbij ik uitgekomen ben bij 300W60GN. Helaas laat een snelle vervolg-zoektocht mij vervolgens concluderen dat deze niet meer verkocht worden.

Nu is dus de vraag: weet iemand hier toevallig een vervangend stuk glas als alternatief? Ik vermoed dat er ergens bij cousins wel wat te vinden is, maar die site snap ik echt totaal niet :sweat_smile:

Wie kan mij de gouden tip geven?

2 likes

Big V op Marktplaats al geprobeerd? Het is een poging waard… (al zegt zijn ebay-pagina, dat dit glaasje op is, maar niet geschoten, is altijd mis!)

1 like

Ik heb nog even verder gezocht in Japan.

https://buyee.jp/item/yahoo/auction/n1000176747?conversionType=search_suggest

https://buyee.jp/item/yahoo/auction/c1000176220?conversionType=search_suggest

Maar daar weten ze ook de prijzen…

1 like

Ik vrees dat een origineel glas een lastig verhaal wordt. Als je een alternatief zoekt, dan zal je het glas moeten opmeten. Het originele (300W60GN) glas zal een doorsnede van 30mm hebben, maar ook een schuine kant in het glas.

Mogelijk dat een alternatief van Sternkreuz past. Die heeft ze in die grootte, met een afgeschuinde kant. Alleen weet ik niet of de dikte van het glas overeenkomt.

afbeelding

Misschien eens contact opnemen met een (Seiko) horlogemaker hier op het forum. Die zal meer kennis hiervan hebben en ook betere bronnen.

2 likes

Nee nog niet. Heb je heel toevallig een linkje? Ik kan hem maar niet vinden :sweat_smile:

Haha :sweat_smile: Daar was ik al bang voor ja. Ondanks dat het een erg leuk horloge is die ik graag weer wat opknap vind ik het wat veel van het goede om een stukje glas te kopen wat duurder is dan het horloge zelf :laughing:

Even de vraag welke dikte ik moet hebben dus.
Ik had gehoopt dat het niet nodig zou zijn om het glas er uit te drukken voordat ik wat besteld en geleverd kon krijgen. (Slechte ervaringen met het pletten van eveneens lastig te krijgen pakkingen.) Maar wellicht dat dit een goede optie is om achter de hand te houden mocht ik echt vast lopen.

De grote naam die ik veel voorbij zie komen als het op vintage Seiko’s aankomt is @Aad57. Verdere suggesties zijn welkom :slight_smile:

Heren, (of dames?) tot zo ver hartelijk dank voor de suggesties! :+1: (ik blijf uiteraard open voor aanvullende ideeën :innocent:)

1 like

Crystal Codes.pdf (917,4 KB)

Handig?

1 like

Bijzonder handig! Bedankt! :pray:

1 like

Onderhand ook maar een iets betere schroevende glaspers aangeschaft ter vervanging van de twijfelachtige hefboom glaspers.

image

:point_down:

image

Dat geeft toch iets meer controle (en vertrouwen) bij het in- en uit-persen van glaasjes. :sweat_smile:

1 like

Waarom plaats je geen Acryl glaasje met tension ring? Ben je onder de 15 euro klaar en ziet er ook super uit…

1 like

Hmm, omdat ik daar nog niet direct aan had gedacht? :sweat_smile:

Goede tip. Die ga ik ook noteren :+1:

Je hebt dan een 301 of 302 nodig (denk ik) en een Acryl glas tang of apparaat. Met een pers heb je kans op lichte beschadiging, maar acryl kun je wel makkelijk weer mooi krijgen me Polywatch. Om zeker te zijn vd maat zou ik de outer diameter eerst opmeten.

Ik heb dit apparaat, die magisch werkt zonder problemen…

Binnenkort ga ik een vintage duiker maken met acrylglaasje :slightly_smiling_face:

Deze heb ik ook incoming. :slightly_smiling_face:
Was een sale op Amazon.nl voor 35 euro.
Ben benieuwd wanneer die binnenkomt

1 like

Probeer eens bij horlogeglas.nl
Heb ik in ieder geval uitstekende ervaringen mee

1 like

Dan heb jij een betere prijs ervoor gevonden dan ik :sweat_smile: 50,- inclusief matrijzen.

Oh well :grinning_face_with_smiling_eyes:

Zo’n plexi-klauw heb ik nog niet in huis. Mocht ik dan toch een glaasje slopen en kan ik daarna nog het plexi proberen.

Ik zal dan niet zo,n Chinese klauw kopen.
Zelfs die van 50 euro is weggegooid geld…
Werkt niet en maakt glaasje ook nog eens kapot aan zijkant…

Nou ben ik al druk aan het zoeken geweest naar het bijbehorende onderdeel nummer van dit glas, waarbij ik uitgekomen ben bij 300W60GN. Helaas laat een snelle vervolg-zoektocht mij vervolgens concluderen dat deze niet meer verkocht worden.`

Ik heb nog 3 nieuwe Seiko glaasjes liggen in mijn Seiko laatje.
Gezien de maat zou dat best wel eens kunnen passen. 300V04GNG.
Stuur maar een PB bij interesse.
dixi

1 like

Ik denk het niet. Dit is een glas met bezel, waarbij je dus de bezel in de kast moet persen.
Lijkt ook nog eens goudkleurig.

Maar misschien als je de bezel eraf kan krijgen dat ie wel past.

1 like

Als ik de Seiko in kwestie eens bekijk heb ik wel de indruk dat dit een model is waar je inderdaad eerst de bezel eruit moet drukken en daarna het glas weer uit de bezel kan drukken. Dus dit zou ook nog een uitkomst kunnen zijn.

Ik ben nog steeds in afwachting van de glaspers. Pas wanneer die aangekomen is haal ik het horloge open om te kijken wat de huidige maten zijn en hoe dit precies in elkaar steekt.

Goed, even een kleine update hierzo.

Eerder deze avond heb ik zeer zorgvuldig het horloge open gemaakt, het uurwerk verwijderd en getracht het glas eruit te persen. Hiervoor moest eerst de bezel eruit gedrukt worden omdat deze over het glas heen valt en het geheel in de case houdt.
Helaas is hierbij het nylon matrijsje waarschijnlijk verschoven of vervormd en heeft deze het glas alsnog gesloopt.

Niet geheel verrassend baal ik hiervan als een stekker. Echter was niet alle hoop verloren aangezien er een paar grote scherven tussen zaten die ik kon gebruiken om de dikte op te meten: 1.2mm dik.
Verder was de basis van het glas nog wel heel. (vermoedelijk omdat deze een soort kunststof tension ring heeft?) Dit stelde mij in staat om de diameter van het glas ook nog op te meten: 29.99mm.

Gewapend met die info en de handige linkjes in info die iedereen hier achter heeft gelaten ben ik op jacht gegaan. De keuze is uiteindelijk gevallen op niet 1, maar 3 glaasjes. Met de gedachte dat het niet gruwelijk duur is en ik dan wat ruimte heb om te kijken wat het beste staat.

1:

2:

3:

In theorie zouden #1 en #2 een goede match moeten zijn. #3 is naar verwachting iets aan de dikke kant, maar voor de spotprijs van 7,- wil ik dat nog wel eens van dichtbij bekijken.

Tot zo ver hartelijk dank aan iedereen mij heeft geholpen!

Onderstaand nog even een aantal documenten die mij enorm op weg hebben geholpen:

https://www.thewatchsite.com/attachments/crystal-codes-pdf.661/
https://www.thewatchsite.com/attachments/seiko-case2crystal-4-pdf.29145/


1 like

Let ook op eventuele schuine afwerkingen (facet) van het glas.
Leuke ontdekkingstocht in de wereld van glaasjes vervangen :grin:

1 like