Eind goed, al goed! (Alternatief voor niet verkrijgbaar glas: 3803-7110, 300W60GN)

Het is wel even andere koek dan een seiko modden ja :sweat_smile:

Die oude documenten in de pdfjes zijn ook bijzonder fascinerend! Dat geeft een stuk meer charme en een simpel YouTube filmpje :grin:

1 like

Goed, nog weer even een update hier.

Na heel veel (extreem voorzichtig) gepriegel ben ik tot de conclusie gekomen dat de drie glaasjes die ik had besteld alle drie niet gaan passen.
De reden hiervoor is dat het originele glas inderdaad een opstaande rand aan de onderzijde van het glas heeft om genoeg ruimte tussen de overzijde van het glas en de secondewijzer te creëren. (Stel je maar even een tophat of boxed-dome saffier voor)
image
(ter illustratie)

Deze secondewijzer steekt namelijk een fractie van een millimeter uit boven de rehaut, welke op zijn beurt de rubberen glaspakking op z’n plek houdt.

Al met al lijkt de situatie het meeste hier op:
Alleen dan komt de rehaut boven de glaspakking uit. (Dan zie je direct waarom het glas en opstaande rand aan de onderzijde nodig heeft om nog meer hoogte te maken aan de binnenzijde)

image

De oplossing? Tja… Daar kan ik twee dingen voor verzinnen:

  1. Een hogere pakking aanbrengen van 2mm hoog, 30mm buiten diameter en 28mm binnen diameter. Hiermee kan ik dan de extra benodigde hoogte onder het glas creëren.
  2. Een origineel 300W60GN glaasje toepassen. Niet goedkoop, maar wel de meeste garantie dat de waterdichtheid er niet onder zal lijden.

Momenteel heb ik mijn zinnen gezet op oplossing 2 met de gedachte dat als ik dat niet voor elkaar krijg ik nog altijd voor oplossing 1 kan gaan, waar ik 3 geschikte glaasjes voor heb.

De enige “maar” in de 2e oplossing is dat ik 0 ervaring heb met import uit Japan. Het liefste zou ik @VmaxNL of iemand anders lief aankijken om als tussenpersoon of begeleider op te treden. (Please? :pray: :grin: )

Update!

Toch maar even de stoute schoenen aangetrokken en via From Japan besteld (voor de hoofdprijs) :grin:
Dank @Aqualand voor de mooie handleiding! :ok_hand:

image

3 likes

Even uit fatsoen nog even de mededeling dat de glaasjes vandaag binnen zijn gekomen. En wat blijkt; het zijn inderdaad glaasjes met een opstaande rand aan de onderzijde.
Morgen ga ik een poging wagen een van de glaasjes te plaatsen en naderhand zal ik hier waarschijnlijk nog 1 laatste update plaatsen van het eindresultaat. (met misschien wat extra foto’s van de klus/onderdelen ter referentie, mocht iemand anders in een soortgelijke situatie terecht komen.)

:v:

3 likes

En zo ben je zo ontzettend druk bezig met het fixen van horloges dat de foto’s er toch weer tussendoor glippen :see_no_evil:
Dan maar even een foto-samenvatting van het hele avontuur :slight_smile:

September 2021:

Mooie seiko gescoord! :star:

Eind September:

Reparatie-oeps…

November 2021:

Nieuw leven ingeblazen!

Nu:

:heart_eyes:

13 likes