Eind van radiografische horloges in zicht?

Volgende maand wordt er in het senaat van USA gestemd over het voortbestaan van de NIST instituut, waar de radiosignalen worden uitgezonden van de atoomklok. Is dit het begin van het eind? Gaan Europa en Azie Amerika volgen?
Moet ik mijn horloge nu al in het blauwe gedeelte plaatsen? :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Geen ramp maar ik zou het wel jammer vinden. Denk niet dat het zover gaat komen in Europa en anders zal het nog wel een tijdje duren.

1 like

Staat gewoon een toren in Duitsland hoor. :grinning:

1 like

Ik las dat ze de 100.000 handtekeningen niet gehaald hebben

Duitsland…voor mijn kampongklok van de Lidl.

image

En 1 in tokyoi. Nu nog wel maar zalmeniet verbazen als ze USA achteraan gaan.

Waarom?

1 like

Heb hier zo’n Auriol radiografische klok van de Lidl. Dat ding is nu al vaak de weg kwijt. Last van onweer tussen Duitsland en Nederland misschien…?. Soms wel 5 keer achter elkaar een reset naar 12:00 en dan weer klokje rond ‘op zoek’.
Tijdsynchronisatie via radio is natuurlijk ook niet echt meer van deze tijd. (ja ik maak hem gewoon…)
GPS is exacter, want compenseert (zeer nauwkeurig) voor de latency veroorzaakt door de afstand die het signaal aflegt. Een klok op 500km ontvangt het signaal al snel 1,5ms te laat (500km/300.000km/s)

1 like

Bezuiniging. Geld besparen. Zoals het afschaffen van het luchtalarm

1 like

Ik mag hopen van niet. Enkele van mijn fijnste horloges maken gebruik van deze techniek. Verwacht zelf dat het zo’n vaart niet zal lopen.

Kan zijn maar RC heeft wat mij betreft nog steeds een paar voordelen t.o.v. GPS horloges. De meeste GPS horloges zijn wel erg groot. Veel, zoniet alle, GPS horloges doen lastig met zomer-/ wintertijd en moet je 2x per jaar handmatig aanpassen. Daarnaast werkt GPS binnen ook niet zo lekker. Tijdsynchronisatie via radio is zo gek nog niet…:wink:

1 like

DAB+ ?

Ik heb m deze zomer opgehangen, en eigenlijk niet echt gekeken hoe precies het nou loopt.
Zal morgen ff opletten, ik ga na mijn werk die kant op.

Maar 99% zeker dat ik het vergeet :joy:

Jeetje… je zou te laat komen …:astonished: :rofl:

Sinds Trump staat de tijd stil in Washington. In de EU tikt de klok rustig verder…

2 likes

DCF77 blijft nog tot tenminste 2025 in de lucht (volgens Wikipedia)

Mocht men daarna de zender uit de lucht halen, dan zie ik hier een business opportunity.

Een handige elektronica-knutselaar is met behulp van een Raspberry Pi en wat analoge hardware wel in staat om het signaal te reproduceren, en een horlogedoos te maken met een nanopower tijdseinzender die wordt gelijkgezet aan de hand van een Internet time server. En dan kan je er op wachten totdat Ali zo’n ding voor een paar euri aanbiedt…

2 likes

Je zal maar in dat uiterste hoekje van Portugal wonen!!

1 like

Ik dacht dat het echt bruikbare signaal van DCF77 maar 1500km was… je zal maar in Portugal wonen…

1 like

Geen leuk nieuws, kan de Qlock ook in de verkoop… :cry:

qlock

Ja, die kon ik natuurlijk verwachten :slight_smile: Voor huis, tuin en keuken gebruik prima. Belangrijker natuurlijk voor industriële toepassingen.

2021 dus. Beter lezen, Harold.