Einde Pontiac project?

Ik ben bezig geweest met deze Pontiac Hydraulica 3 Memodate.

De kast is schoongemaakt en het uurwerk (ETA 2763) loopt weer als een trein. Het probleem is het glas. Het is gebarsten en valt daardoor niet meer te poetsen. Het is een vreemd model,

Ik heb het model kunnen ontdekken en ik heb het gevonden in een folder van Sternkreuz. Het gaat om een speciaal flange type glas, bale-shaped. Ik heb ze een mail gestuurd, maar helaas zit deze niet meer in het assortiment. Er kan wel een glas custom gemaakt worden, maar dat kost me minimaal 100 euro.

En nu? Het horloge is weer zo goed als nieuw, maar zonder glaasje is het niet te dragen en niets waard.

Dat is spijtig, want speciale glaasjes dat is funest voor je project.
Maar een creatieve oplossing kan zijn dat je een ander horloge zoekt met een vergelijkbaar uurwerk, dat niet meer te repareren is.
Dan kan je een andere vintage weer redden met dit uurwerk.

Of een Arie Kabaalstra kast?

Hey, dat is wel een goede. Of eenzelfde horloge kopen en daar het glas uit halen, als de prijs gunstig is.

Een kast met wijzerplaat voor een eta uurwerk is nog wel te vinden maar precies dezelfde Pontiac met zo’n glaasje, dan moet je wel heeeel veeeel geluk hebben.

Ja, dat is wel zo. Maar er zijn er toch redelijk wat verkocht in de Benelux. Er staat er eentje te koop, maar is 42 euro. Dat is niet rendabel. Ik houd het gewoon in de gaten, het heeft geen haast.

een echte doe het zelver maakt een malletje en gaat zelf met hars aan de slag :slight_smile:

Soms kan je nog wat leuks vinden als je met het sternkreuz nummer gaat zoeken op ebay. (kan wel een poos duren voor er een keer iets tevoorschijn komt)

Hey dat is mooi. Zal ik de afmetingen even opnoemen voor je? :wink:

Dat heb ik als eerste geprobeerd, maar helaas. Ook wat mensen gevraagd met een enorme oude voorraad. Tot nu toe zonder resultaat.

Hoi,

Probeer anders horlogeglas.nl. Ik laat daar altijd de glazen maken die niet standaard te krijgen zijn. Prima prijzen en top service.

Gr. Men

Had je al gekeken in de catalogus van GS?? De vorm heet dan fancy flanged (zo te zien CO, CR of CC) meer kans dat je zo’n GS glaasje vind op Ebay of bij een handelaar omdat vroeger alle Amerikaanse horlogemakers het hele assortiment van GS in de zaak hadden (in “cabinets”, van die hoog gestapelde lade-kasten) en die fancy glaasjes vrijwel nooit gebruikt werden; als je tegenwoordig een partij oude GS glaasjes op de kop tikt zitten er altijd een hele zwik van die fancy types tussen die niemand wil hebben…

Catalogus staat op diverse plaatsen als PDF, bijvoorbeeld hier (je hoeft niet te registreren):

http://www.gssupplies.com/getcatalog-online.php

of hier:

http://www.esslinger.com/PDFS/GS%20Crystal%20Catalog_orderinfo.pdf

ik weet niet of deze kompleet zijn, aangezien er nogal wat uitgaven en aanhangsels van zijn…

Succes,
Paul

Heel erg bedankt. Ik heb een mail gestuurd naar Horlogeglas.nl. Als dat niets wordt, ga ik over op het zoeken naar GS fancy flanged glazen. Fijn zo’n forum :slight_smile:

Heb je erover nagedacht de fabrikant van de kast te vragen of hij nog wat heeft liggen?

vouwfietser Schreef:

Of een Arie Kabaalstra kast?

Of… een Arie Kabaalstra glaasje?.. stukje dik Plexi, en dan kan ie gefreesd worden… als ik em op kan meten… dan polijsten… en weer in het horloge zetten…

Ik heb een Seiko liggen met een vergelijkbaar model glas… klopt het dat je dit glas van achter in de kast legt, en dan het uurwerk met de wijzerplaat erin?..

Er staan geen markeringen op de kast. Waarschijnlijk al jaren geleden opgedoekt, net als Pontiac. Hoewel Pontiac nu weer horloges op de markt heeft.

Dat klopt Jan. Daarna zet je het glas vast met een draadveer. De rand van het glas dient tegelijkertijd als een soort plateau voor de wijzerplaat.

Moet te doen zijn… :slight_smile:

Alleen… P1lot One heeft momenteel al mijn aandacht nodig… ik neem aan dat je niet heel veel haast hebt met dit horloge?

Nee, heeft geen haast opzich, maar ik ben al in gesprek met Horlogeglas.nl. Ik denk dat het goed komt, zo niet neem ik contact met je op. Bedankt voor de moeite.

Arie Kabaalstra Schreef:

Moet te doen zijn… :slight_smile:

Alleen… P1lot One heeft momenteel al mijn
aandacht nodig… ik neem aan dat je niet heel veel
haast hebt met dit horloge?

Je hebt straks gewoon personeel nodig (tu)
de zaak begint nu al uit z’n jasje te groeien

You know it. Verwerving is momenteel druk bezig om nog een kerstpakket te scoren voor het personeel :stuck_out_tongue: