Eindelijk….mn eigen machientje

Na een zwik uurwerken met m’n neus boven de schoonmaak middelen gehangen te hebben sinds vandaag m’n nieuwe sidekick!

Omvormer is er morgen en dan proefdraaien :crossed_fingers:

40 likes

Succes hier mee, tip van flip hele vuiler uurwerken eerst gewoon met de hand schoonmaken voor je het in de vloeistof doet.

Tevens koop goede vloeistof ik zelf gebruik elma pro cleaner en suprol als spoeling die werken echt heel goed.

4 likes

Dank je voor de tip, ik heb L&R reiniger en rinse besteld op advies van collega horlogefrutselaar.
Bij vies en veel oude olie idd eerst wat ellenbogenstoom

Iemand ervaring met L&R middelen?

En: potjes doorwisselen, wat eerst naspoelen was kan prima als vóórspoelen ingezet worden!

2 likes

Hah die zag ik voorbij komen op YouTube, klinkt logisch en scheelt weer wat geld.
Al komt de L&R in 3,8liter jerrycan

Ja maar die gaat vrij snel…

1 like

Alles beter dan met m’n snufferd boven een glazen bakje alles schoonmaken :face_vomiting:
Heb je ervaring met L&R?

Gaaf, komt deze uit India? Ziet er goed uit!

Zelf was ik vuiler uurwerken (uit elkaar) in een oplossing met Dasty (geel) in de ultrasoon.

Daarna een reinigingsbad en twee maal spoelen.

2 likes

Principe is eenvoudig, potje 1 is reinigingsmiddel, daar laat je de basket 10-15 minuten in draaien, daarna net boven de vloeistof maar in het potje laten uitslingeren.
Op naar potje 2, dat is een rinse. Die haalt het film van het schoonmaakmiddel weer weg en daarna pot 3, wederom een rinse om het echt goed schoon te hebben.
Daarna aan voorzijde de droogbak, daar ook in laten slingeren.
En als het goed is zijn alle onderdelen rete schoon.

Watchparts cleaning machine sona pearl in dit geval uit India inderdaad.

1 like

Ohja en het was binnen 1 week in huis!!! :grinning:

Ik gebruik L&R.
Prima op zich. Weet niet hoe het zich verhoudt tov Elma.

Belangrijk is wel om op tijd te vervangen. Na iets van 20 spoelbeurtjes moet de reinigingsvloeistof en de eerste spoeling vervangen.
Die tweede spoeling kan je doorschuiven naar 1, zoals al eerder benoemd.

1 like

De L&R werkt prima. Wel adviseer ik om goed te ventileren bij het gebruik. De dampen die vrijkomen zijn niet gezond (zie de labels). Ik kreeg wat last van mijn ogen, tot ik het geheel in een kast met afzuiging zette. (badkamerventilator erop, met een slang door het klapraam naar buiten). Verder vooraf goed met houtje en rodico voorcleanen. Ook heb ik een aparte pot met alcohol die ik in het apparaat zet voor het voorspoelen/reinigen van de erg vieze en vette exemplaren (uiteraard dan zonder de balans…). Dan gaan je dure middelen veel langer mee. Alcohol is goedkoper.

1 like

Ik heb ervoor gekozen om het apparaat en ultrasoon in de schuur op te stellen zodat ik in huis geen luchten meer heb (mede vanwege de kinderen) en daar is het heel goed geventileerd.
Met de hand schoonmaken en een kapje op blijft slecht voor je luchtwegen etc.

Goed idee om een extra pot te gebruiken voor voorspoeling. Er zitten er 4 bij dus komt goed uit en gewoon met 99,9 alcohol of wasbenzine?

Palletfork en balans doe ik eigenlijk altijd apart met de hand

Ik gebruik isopropylalcohol (IPA. Niet te verwarren met Indian Pale Ale, dat kun je wel drinken…) dat ik per liter koop. De balansen monteer ik zonder de shocksetting op de platine, en die gaat bij mij wel in de machine. Da’s een veilige manier omdat de dunne asjes dan alleen de vloeistof raken.

De pallerfork gaat bij mij inderdaad wel in een klein potje met essance of renata (vrijwel identiek aan aceton…) in de ultrasoon.

1 like

Isopropylalcohol kún je ook drinken. Misschien maar één keer, maar het kan. Technisch gezien.

1 like

Aceton lost je shellac toch op net als alcohol?

1 like

Nee. Aceton is safe. Chemisch gezien zijn Bergeons “one dip” en Essence of Renata vrijwel identiek aan Aceton. Er zit zowieso iets bij om de geur aan te passen.

2 likes

Nice! ik heb dit jaar dezelfde soort machine gekozen. het zoeken van een vintage schoot niet op. let wel op dat de kurken pakkingen waarschijnlijk binnen een dag loslaten zodra je er van dat potente schoonmaak spul in gaat bewaren

1 like