Complimenten Tom!
Jij verdiept je in een verhaal, zet een ambitieus doel, en met de vasthoudendheid van een terrier hou je vol. En dan na 4 jaar zo’n succes. Geweldig! (tu)
Ik heb je berekeningen (nog) niet gechecked, maar ga je wel uit van de juiste aannames? Je uitgangspunt is de maancyclus zoals wij die zien vanaf de aarde (=synodische, is ruim 29 en een halve dag). Dat ervaart een maanwandelaar heel anders. Die kan vanaf de maan moeilijk inschatten hoe de aardbewoners naar hem kijken en dat is voor hem ook niet relevant; hij kan niet veel anders dan van een siderische maand uitgaan.(ruim 27 dagen)
zie:
ps. zijn de begin- en einddata van je testrun verwisseld?
Wat een fantastisch verhaal! Het heeft mij vanuit verschillende invalshoeken geboeid. 1 Daarvan heeft in ieder geval betrekking op jou vastberadenheid om dit horloge te vinden en je ook in de geschiedenis ervan te verdiepen. Mijn complimenten en bedankt voor deze post.
Complimenten Tom!
Jij verdiept je in een verhaal, zet een ambitieus
doel, en met de vasthoudendheid van een terrier
hou je vol. En dan na 4 jaar zo’n succes.
Geweldig! (tu)
Ik heb je berekeningen (nog) niet gechecked, maar
ga je wel uit van de juiste aannames? Je
uitgangspunt is de maancyclus zoals wij die zien
vanaf de aarde (=synodische, is ruim 29 en een
halve dag). Dat ervaart een maanwandelaar heel
anders. Die kan vanaf de maan moeilijk inschatten
hoe de aardbewoners naar hem kijken en dat is voor
hem ook niet relevant; hij kan niet veel anders
dan van een siderische maand uitgaan.(ruim 27
dagen)
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Maan
Franklin ging uit van de sydonische maand, de gemiddelde tijd tussen twee volle manen. Zie http://earthwatchnews.com/moon/ item 10:
[i]10) The moon has its own time zone
It is possible to tell time on the moon. In fact, back in 1970, Helbros Watches asked Kenneth L. Franklin, who for many years was the chief astronomer at New York’s Hayden Planetarium, to design a watch for moon walkers that measures time in what he called “lunations,” the period it takes the moon to rotate and revolve around the Earth; each lunation is exactly 29.530589 Earth days.
For the moon, Franklin developed a system he called “lunar mean solar time,” or Lunar Time (LT). He envisioned local lunar time zones similar to the standard time zones of Earth, but based on meridians that are 12-degrees wide (analogous to the 15-degree intervals on Earth). “They will be named unambiguously as ’36-degree East Zone time,’ etc., although ‘Copernican time,’ ‘West Tranquillity time’ and others may be adopted as convenient.” A lunar hour was defined as a “lunour,” and decilunours, centilunours and millilunours were also introduced.[/i]
ps. zijn de begin- en einddata van je testrun
verwisseld?
Je hebt gelijk, aangezet op 02-06-2011 en uitgezet op 03-06-2011 natuurlijk;)
Hans Mennink heeft contact gehad met mevrouw Christine Redding, de dochter van Kenneth Franklin, en ze is erg blij dat we dit horloge gevonden hebben en aan haar willen geven.
Verder is eind van deze week ook het tweede exemplaar binnen gekomen, waarvan hier een paar ‘quick and durty’ foto’s:
De kast is hetzelfde, de kroon zit vast, er zit een ander glas op met een datumloep.
Omdat er een ander glas op zit kan je de hele wijzerplaat zien, hieruit maak ik op de de wijzerplaat van de eerste in ieder geval niet goed is.
Het was al vreemd dat daar “Criterion” op stond, zoals ook al opgemerkt is door oplettende forumleden.
Ik zal er dus op de eerste aan ander glas laten zetten, waarschijnlijk zonder datumloep, dat staat gewoon een stuk beter en de gehele wijzerplaat is goed te zien. En het komt overeen met de oorspronkelijke foto van de kerst catalogus. Bedenk dat we nog steeds niet weten of dit uurwerk opnieuw in een kast is gezet of dat het een andere uitvoering is.
De datum (lunour) aanduiding heeft nog een apart feature: je ziet dat de ‘8’ gedeeltelijk een witte en een zwarte achtergrond heeft. Dat geeft de maanfase aan. Naarmate de de maancyclus vordert, gaat de achtergrond van zwart (nieuwe maan) naar wit (volle maan) en weer terug naar zwart (zie foto van het eerste exemplaar). Ik zal nog foto’s maken van de volledige cyclus.
De datum (lunour) aanduiding heeft nog een apart
feature: je ziet dat de ‘8’ gedeeltelijk een witte
en een zwarte achtergrond heeft. Dat geeft de
maanfase aan. Naarmate de de maancyclus vordert,
gaat de achtergrond van zwart (nieuwe maan) naar
wit (volle maan) en weer terug naar zwart (zie
foto van het eerste exemplaar). Ik zal nog foto’s
maken van de volledige cyclus.