Elgin: the watch that (nearly!) killed me (FINALE)

Sorry dat ik de party pooper ben, maar hier ga je helaas even de mist in :wink:

Amplitude is de helft van de totale verdraaiing. Bij een amplitude van 167 graden draait hij vanuit het midden 167 graden naar links en 167 graden naar rechts, samen een totale verdraaiing van 334 graden, wat aardig overeen komt met de 340 graden die je geschat hebt op basis van je slow motion video.

Prellen gebeurt bij een amplitude van ongeveer 350 graden, maar dan draait de balans vanuit de middenstand dus 350 graden naar links en 350 graden naar rechts, totaal een hoek van 700 graden.

De amplitude die de weishi aangeeft klopt gewoon en is dus helaas nog steeds niet geweldig.

4 likes

Maar in de context van het werk aan dit horloge, leeftijd, herstelde schade etc. best heel aanvaardbaar en bruikbaar!

3 likes

Prachtig geschreven. De ellende en frustratie is invoelbaar.
Des te mooier dat de quest is volbracht.
Draag met trots, iedere keer als je er naar kijkt kan je genieten van de prestatie!

2 likes

Elgin is een leuk klassiek merk! Horloge wat jij hebt lijkt mij nog van voor de SGT tijd toen ze een samenwerkingsverband vormden met andere merken.

4 likes

Wat een fantastisch verhaal, heerlijk om mee te lezen met een bakje koffie en de frustratie is voelbaar. Maar daarom juist nog indrukwekkender hoe je het voor elkaar gebokst hebt!

Ik zou de Elgin zeker houden als testament van doorzettingsvermogen haha!

Applaus!

2 likes

Je moet roeien met de riemen die je hebt, en met 7 lagerstenen en een hoop uitgelopen lagerbussen zal een gezonde amplitude er waarschijnlijk niet meer in zitten. En dat moet je soms accepteren. Je kunt een werkend horloge teruggeven, en een dagelijks horloge zal het toch niet worden. Dus als ze het voor nostalgie een keer omdoen is het ook geen ramp als het aan het einde van de dag een paar minuten voor- of achterloopt :innocent:

2 likes

Dammit, natuurlijk. Had ik moeten weten :sweat_smile: ik zal het maar op het late uur steken. Maar ja, beter dan dit gaat het niet worden.

1 like

Ik heb ook een keer een erfstukje van iemand anders onder handen gehad, een Velona met een obscuur PUW kaliber waar echt niks over te vinden was. Als het een gewone opknapper was geweest had ik het ding al tig keer met een hamer in puin geslagen, maar dat is dan helaas geen optie. Ding had een achterlijke fragiele veertonconstructie en amplitude was ook met geen tien paarden omhoog te krijgen. Heb toen maar gewoon de dikste veer gezocht die in die veertondiameter paste, en toen had ik een prima amplitude. Soms moet je het creatief oplossen :grin:

Maar je leert er wel van; als er nog een keer iemand langskomt met een PUW uurwerk wijs ik hem subiet het gat van de deur. :sweat_smile:

2 likes

Hm, da’s nog een idee. :smirk:

1 like

Moet hij alleen wel weer open. Met alle radium gedoe :grimacing:

1 like

Och, een keer extra of niet… :grimacing:

Wat ik me wel afvraag: zo’n sterkere veer gaat dan een pak meer kracht op alle assen/tandwielen/overbrengingen zetten. In hoeverre is dat riskant qua schade of sneller slijten :thinking:

1 like

Als het inderdaad een veel sterkere veer is dan origineel zal het inderdaad wel meer kracht op het uurwerk zetten, en goed voor de levensduur zal dat niet zijn.
Overigens zal waarschijnlijk vooral de kracht aan het begin van de radertrein hoger zijn, er is tenslotte een reden dat de amplitude laag is, ergens onderweg gaat die kracht verloren door wrijving. De kracht bij het anker zal dus waarschijnlijk niet of nauwelijks hoger zijn. (tenzij het probleem in de balans zelf zit natuurlijk).

1 like

Ik moet het verhaal nog lezen. Ik sta eerst nog perplex dat ik een jaar in Elgin, Illinois heb gewoond (in het centrum), en nooit wist dat daar ooit de grootste horlogefabriek stond

2 likes