Ik kwam dit horloge toevallig tegen op Reddit en mijn eerste reactie was: da’s een Moser.
Had nog nooit van Elka gehoord, merk is ooit verdwenen en de naam is nu weer schaamteloos hergebruikt.
Ik schrok wel van de prijs maar gezien het toegepaste uurwerk kan het niet anders.
Kast lijkt reusachtig maar toch 40mm, ziet er draagbaar uit.
Nu mijn vraag: wat vinden jullie van dit horloge?
Bijzondere look. Geen enorm rare prijs.
Prima toch?
Ik vind het wel mooi en bijzonder.
Alleen jammer dat de blauwe uitvoering dan weer andere wijzers heeft die ik een heel stuk minder mooi vind.
mooi, afgezien van de bracelet. Draagt wel groot om te zien denk ik met zo weinig bezel/lunette
Niet verkeerd, wel veel te groot met 40.8 mm. Hiervoor heb je echt berenklauwen nodig om dit uit te laten zien.
Hipster.
Net als al die andere dooie merken.
Gewoon een opgekocht “verleden” om de oncontroleerbare bakerpraatjes van 100 jaar geleden te verkopen als waarheid.
Dat ze Citizen gebruiken ipv ETA/Sellita zie ik wel als een pluspunt.
Jij bent ook goed zuur zeg
Welnee man.
Dit is toch prachtig.
Gaat echt niet lang meer duren voordat het Franse leger met een Elka liep.
Of de moeder van Gene (vriend van het forum) Kranz zo een ding droeg bij de geboorte van onze Gene.
Mooi. Die met rode wijzerplaat vind ik ook prachtig.
Prachtige groene plaat. Zal idd wel als een 42mm dragen. Jammer.
Sowieso een maatje te groot. Verder vind ik de wijzerplaat i.c.m. het glas te groot en (dus) uit verhouding. Van dit soort wijzers hou ik helemaal niet en er gebeurt voor mij te weinig op de wijzerplaat. Sommigen zouden dit ‘strak’ noemen. Ik noem het ‘saai’. Oh ja, en ik vind de kroon te klein én niet per se heel mooi vormgegeven. Elka als merk kende ik wel en ik heb er niet zo’n probleem mee dat dit merk/de naam nieuw leven is ingeblazen. De band vind ik wel aardig. De prijs vind ik ook niet extreem en de kleur groen en het (hoe heet dat?) sunbursteffect vind ik ook mooi.
Nou ja, dat dus.
Hu wat
Wat ik nog niet heb kunnen terugvinden, maar waar ik wel al langer benieuwd naar ben: wat is de relatie tussen Ace en Elka (oud en nieuw)?
Het schijnt dat er oude Elka archieven gebruikt worden, las ik op de site.
Elka is gekocht door Hakim El Kadiri, die in de Zwitserse horlogewereld zijn sporen heeft verdiend. Zijn bijnaam was Elka, vanwege zijn achternaam. Hij heeft de rechten op het merk gekocht vanwege de naam, niet vanwege de back catalogue.
Ace heeft ism Elka de blauwe limited editions uitgebracht. Ik weet niet precies wat de relatie tussen Ace en de oude Elka is.
Zo ver was ik ook. Dat staat ook overal.
Het gaat mij om dat stuk over de “archieven”. Ik vind het opvallend dat hij en Ace zo intensief lijken samen te werken. Vandaar mijn vraag, hopelijk weet iemand hoe dat zit. Genoeg Ace-gangers hier die dat misschien gehoord hebben.
In in een ander topic had ik ook al hiernaar gevraagd, maar nog geen antwoord gehad, vandaar mijn nieuwe poging. Dat ging trouwens over Akle, het damesmerk van Elka?
Wie o wie weet iets meer over dit horloge een akle
De nieuwe Elka gebruikt ook de toevoeging ‘Amsterdam’.
Dat vind ik persoonlijk echt een marketing truukje.
Ik hou het liever bij deze
Kijk, dat verklaart veel. Dank je wel!