Elma Leak Tester, binnen - lichte twijfel weggenomen, thanks!

Ik zoek zo’n ding:

Er staan er een paar te koop op de Baai. Nieuw zijn ze bijna 3 keer zo duur. Zijn er knutselaars die ervaringen met deze wd-testers hebben…? Dit is dus de vorige generatie, die eigenlijk uitvoeriger uitgerust is dan de nieuwere - met bijvoorbeeld een extra vacuum-meter, en de release-knop niet als een lullig oranje pieletje naast het glas, maar gewoon als een van de standen van de zwarte knop.

Ik heb wel de indruk dat de nieuwere variant meer ruimte onder de stolp heeft, zodat je makkelijker een horloge van “modern” formaat er in kwijt kunt, inclusief stalen band.

Er zijn vast een paar mede-sleutelaars die er een hebben. :slight_smile: Hoor 't graag!

Even een “belletje” naar een paar van de usual suspects: @Floris155, @MartijnV, @koen wellicht…?

Nog een p.s.: Ik zie dat de meter op een rare stand staat, want het apparaat is hier volgens mij niet aangesloten. Bij de andere staat-ie gewoon op 0.

Geen ervaring mee, maar ik zou er best één willen en bedankt voor het noemen :smile:

Waarschijnlijk wil de verkoper zodoende aangeven dat de tester netjes het vacuum vasthoud ?

Ja, het risico van het wekken van mede-interesse is er natuurlijk… :wink:

Zou kunnen. Beiden hebben een retour-optie en 100% positieve feedback.

Welke tester gebruik je nu ?
De Bergeon 5555 watertester is namelijk op een vrij simpele manier om te bouwen tot droge WD tester

1 like

Owww…?

Heb nu een Chinese kloon daarvan. Werkt prima trouwens, behoorlijk goede poging van ze om een kwaliteitsproduct te maken.

Ben wel benieuwd naar de evt. mogelijkheden; kan ook per PB. :thumbsup:

Bijv een puppitaster / poupi / poupy / meetklokje op een bokje waar je het horloge op kunt steunen , het geheel in de tester zonder water :wink:

2 likes

Neem wel een meetklokje met een nauwkeurigheid van minimaal 2 micron , zodat ook die “harde jongens” meetbaar zijn :thinking:
Bij maximaal vacuum -0,7 bar is vervorming van een “harde kast” nog wel eens moeilijk meetbaar waardoor twijfel over de waterdichtheid kan ontstaan :weary:
Vandaar dat ik adviseer niet alleen een vacuum lektest uit te voeren maar ook een overdruk test.
Veel wd systemen van een horloge (pakkingen e.d ) werken immers progressief bij druk vanaf de buitenkant van het horloge.

3 likes

A-ha… Smart thinking! Ben zelf wellicht te weinig “ingenieur-achtig” om het zelf te gaan proberen, maar slim bedacht.

Ja, ik heb dus een leak tester, eentje die er iets minder modern uit ziet dan deze. Maar wat wil je precies weten?

Goedemorgen Peter,

Zelf heb ik geen leak tester, maar ik denk dat ik er binnenkort wel eentje ga zoeken. Ik heb sindskort een nieuwe kastopener voor op de nieuwe werkbank voor het openen van de zwaardere kasten, dus een WD tester is dan een mooie aanvulling op die kastopener.

Ik kan je dus helaas nog niet helpen…

Met vriendelijke groet,
Koen

1 like

Allright, dan toch de stap maar gezet - deze wordt 't:

Vraagprijs 399, heb 325 geboden - en werd geaccepteerd. Beetje porto er bij, net geen 350. Recht van retour bij defect, ook prettig… :slight_smile:

Dank voor de reacties!

3 likes

Ach, gewoon algemene indruk van hoe het ding in de praktijk bevalt. Heb er nog maar 1 keer eentje gedemomstreerd zien worden; bij Maarten van Helden van Pikotech. Oud-horloge-klasgenoot.

We gaan 't meemaken! Ideaal, denk ik, om ook niet-schroefkroon horloges te kunnen testen op - in elk geval - spatwaterdichtheid.

1 like

Die Elma vacuüm tester is een indicatie maar geeft geen zekerheid, om zeker te weten dat die echt waterdicht is moet je daarna nog een druktest uitvoeren.

In ieder geval kun je na een onderdruk test met meetbare vervorming verantwoord een druktest uitvoeren in de Bergeon 5555 watertester met gemonteerd uurwerk.
Maw het deksel hoeft niet meer los om het het uurwerk te monteren met als risico dat bijv de dekselpakking alsnog lek is achteraf.

Sparen voor een vacuum / druktester met printstrook
voor de klant is natuurlijk het handigst en betrouwbaarst

Even snel een filmpje gemaakt van een eigenbouw vacuum
WD tester met handpompje :weary:
Ook even voor de geinteresseerden hoe zo’n droge tester eigenlijk werkt?
De voorbereidingen:
Het plateau dusdanig afstellen dat het horlogeglas de microneter raakt en uitslag op de micrometer reeds aanwezig is zodat als tijdens de daadwerkelijke meting / vervorming van het horloge van misschien enkele micron deze ook afleesbaar zijn .
Horloge moet dus klemmen tussen plateau en meetstift.
Vervolgens onderdruk pompen met de schakelaar cq het handpompje bij mijn zelfbouw exemplaar.
Doordat er onderdruk ontstaat in de stolp en dus buiten de horlogekast zal de atmosferische druk in het horloge de horlogekast doen uitzetten ( dikker worden mits het horloge wd is )
Stel dat het horloge lek is , dan zal ook in het horloge onderdruk ontstaan gelijk aan de onderdruk buiten de kast en het horloge zal dus niet uitzetten lees dikker worden
Stel het lek is maar gering , dan zul je al snel zien dat de micrometer na verloop van tijd terug zal lopen naar de beginwaarde.

Horloge met de achterkant op het plateau en de meetstift op het glas .

Sorry voor de slechte kwaliteit van het filmpje :thinking:

Groet Hub

5 likes

Nog een vraagje aan degenen die er een hebben, in elk geval @Hub_Hannemann, @HorloG; hij is binnen, even goed schoongemaakt, rubber pakking gecheckt en gereinigd, hij werkt op zich ook OK en houdt het vacuum redelijk goed vast - maar…

…hij komt niet boven de 79% uit. Echt lek lijkt-ie me niet, dan zou-ie z’n opgebouwde vacuum sneller verliezen lijkt me. Al even opengeschroefd, maar het blijkt niet eenvoudig om “even” het deksel er af te halen; diverse snoeren en draden verhinderen dat.

Valt hier mee te werken, of ga ik de verkoper een mailtje sturen…? Met een beetje goede wil kan-ie terug, ik heb recht van retour. Wel balen natuurlijk. Of je moet zeggen dat pakweg 80% vacuum voldoende is om mee te testen.

Hoor 't graag!

Volgens mij maakt dat niet uit, die van mij gaat ook ongeveer tot die waarde. Als hij niet meer verder kan aanzuigen dan heb je volgens mij vacuüm bereikt.

1 like

Dat klinkt hoopvol… Laatste poging tot vacuum is van drie kwartier terug inmiddels, en hij staat nog precies op 79%. Geen lek dus.

1 like