Tools etc printen bijvoorbeeld … ow wacht
En tijdens die job kan je ook weer wat anders doen.
De solvex rm waar ik mee heb gewerkt waren alles behalve zaligheid helaas
Constant geblokkeerd en rare problemen zoals op het einde van het spoelen zakt die gewoon zomaar een eind naar beneden waardoor je het mandje er niet uit krijgt…
Ja weglopen en na 33 minuten is het klaar om gemonteerd te worden
Ik blijf een beangstigend krankzinnige grijns in dat bedieningspaneel zien.
Net mijn SE weer gebruikt voor twee spoelbeurten, ding is waarschijnlijk nooit helemaal “gedaan” maar alles werkt super. Na aanschaf alle pakkingen gedaan en de hele machine enorm goed schoongemaakt. Alle meuk die er op zat heeft e.e.a. wel goed geconserveerd.
5 jaar terug een plots defect warmteplaatje gewisseld uit een donormachine die ik ook nog heb. Motor spint vrijwel geluidloos.
Leuk is dat hè die zag ik ook vanaf het begin
Wow. ik heb als Topic starter wat los gemaakt. Fantastisch dat dit Topic nog steeds leeft en dat het velen van jullie de weg naar eigen onderhoud hebben gevonden. Trots!
+1
Je hebt me overtuigd. Zojuist een paar meter neopreen-kabel besteld (is ook chemisch en temperatuur bestendig ). En zojuist nog eens een filmpje gekeken, hoe ze dat opknappen. Dat moet me zelf ook wel lukken. Ik ben niet bepaald geboren met twee linker handen… Gewoon de oude kabel als voorbeeld gebruiken en genoeg foto’s maken (zo doe ik het ook met horloges, maar ook met een automotor, e.d.)
Ik heb inmiddels het apparaat al uit elkaar liggen, en ben er al achter, dat ik wel wat rekening moet houden met de dikte van de kabel. Die is bij dit apparaat niet zo heel erg dik (6,5mm). De huls kan max. 8,5mm kabel hebben, daar past de neopreenkabel net door… (7,4mm). Dan nog wat vaseline aan de kabel, en dan lijkt me het schuren ook geen probleem! En het gebruik van krimpkous ipv tape lijkt me ook niet slecht. Als ik die aansluitingen bij de schakelaars zie, kan ik me trouwens best voorstellen, dat sommigen ooit een schok hebben gekregen… Dat kan beter, en dat zal ik dan ook doen.
I’ll keep you posted!
Ook een interessante om te bekijken en door @lassale gedeeld:
ELMA reinigingsmachine, hoeksteen in de horlogerie sinds 1948 - 116 van lassale
Blog 4 gaat over rewiring.
Gisteren de bekabeling in orde gemaakt, nu bezig met de montage. En dan nog even wachten op de deksels, en kan ik mijn machine in gebruik nemen.
Knap hoor, volgens mij kan jij alles. prachtig.
Moet mijne eigenlijk ook ontmantelen voor het behoud en veiligheid ookal lijkt alles nu gewoon goed te doen. Maar heb te weinig tijd om dat nu te kunnen, is er iemand die zoiets zou willen en kunnen doen?
Ja, idem. Ik heb de tweelingbroer van deze:
En die werkt prima maar de verf heeft betere tijden gekend en de bedrading zal er ook wel naar zijn.
Op zich is het helemaal niet zo heel moeilijk. Maar: Ik heb ook al in de gaten, dat deze apparaten op meerdere manieren zijn aangesloten, die allemaal goed werken…
Ik heb me extra tijd genomen om krimpkousjes om de solderingen te doen, kan natuurlijk ook met tape.
Ik heb het ook in de avonden gedaan, reken op ongeveer 2 avonden, en dan ook nog lekker op je gemak. Haasten heeft geen zin. Ik moest zelf een en ander uitvinden, dus dat kostte nog extra tijd.
Wat heb je nodig:
- 50cm kabel 2x0,75m² (bij voorkeur neopreen H05RR-F)
- 200cm kabel 4x0,75m² (ook neopreen H05RR-F)
- 3 kabelschoen ring rood (0,5-1,5mm)
- Soldeerbout
- soldeertin
- isolatietape of krimpkousjes
- Kabelmes
- Platte schroevendraaier
- Tang om moeren vast te houden.
- Kogellagervet
- Als optie een nieuwe stekker. Ik heb gekozen voor een waterdichte stekker, omdat die goed gript, en ook gemakkelijk uit te trekken is.
En goed foto’s maken, hoe alles heeft gezeten. Houd er rekening mee, dat de kleurcodes van de kabels veranderd zijn, dat was bij mij ook zo. Op zich geen probleem, gewoon even logisch nadenken.
Het hele apparaat zit vrij simpel in elkaar, en het is bijna onmogelijk de onderdelen te verwisselen.
Ik heb overigens de knop van de regelaar vervangen door een knop van een oude stereotoren…
Ik moet alleen nog iets verzinnen voor het lampje voor de verwarming, want dat doet het niet. Dus ik ga kijken of ik het kan vervangen door een LED-exemplaar…
Ik ben op dit moment de glazen aan het spoelen/reinigen. Er zit aanslag in, maar ik pak het iets anders aan, dan hier voorgesteld. Zeg maar praktische informatie, ooit opgevangen uit andere vakken. Dus spoelen nu de glazen in een afwastablet met ontkalker.
Tot nu toe is er al een behoorlijke hoeveelheid rotzooi van het glas afgekomen. (Voor wie het niet wist, afwastabletten zijn behoorlijk sterk en agressief voor aanslag. En die kun je ook voor andere doeleinden gebruiken, dan alleen voor de afwas. Zoals het kalkvrij maken van een toilet, of in dit geval het reinigen van potten voor een reinigingsmachine.)
Bedankt voor de suggestie. Dit ga ik ook proberen