Met golfbrekers hoef je de machine ook niet zo snel te laten draaien toch.
Zijn die golfbrekers ook los te koop? Zitten namelijk niet in mijn Elma potten.
Mooi, maar hij moet het onderste lagertje een keer vervangen
Kan je zelf maken met inox latten
Heb ik ook gedaan ooit.
Het plaatje dat aan de bodem zit plooien zodat de 2 opstaande plataajes beter klemmen tegen de wand
Leuk, die ga ik ook eens proberen te maken!
Welke maat strip is het (breedte/dikte)?
Ik meet hier een breedte van 13 mm en dikte van 0,5 mm. Succes!
Thanks!
Ik denk dat het beter is om de bedrading te VERVANGEN ipv checken. Ik heb een aantal machines van horlogemakers overgenomen en soms zelfs gekregen nadat die een flinke schok hadden gekregen.
Zorg voor aarding van alle metalen delen en gebruik het juiste draad daar waar het beweegt en/of warm wordt!
Ja vervangen is een must. Die originele canvas mantel valt er vaak na zoveel jaar gewoon af met alle gevolgen van dien
Electro checken is een must voor alles wat 30 jaar niet is verplaatst vindt ik,
Je weet nooit wat voor rotzooi ze in die kuistoestellen hebben gebruikt en soms is de bedrading gwn compleet aangetast of broos
Ook als de bedrading al een keer vervangen lijkt te zijn? Ik heb namelijk net een Elma Super Elite binnen. Doet het voortreffelijk, lijkt zelfs gereviseerd, op de kast na, daar zit nog de originele verf op. Ik kan geen extra weerstand op de draden ontdekken bij het nameten, en de bedrading lijkt nog vrij recent te zijn.
Meten van de weerstand van de draden geeft weinig uitsluitsel. Koper in de draden veroudert niet. Als je wilt meten, meet dan de isolatiewaarde van de bedrading met een megger.
Een wat groter probleem is vaak dat niet alle metalen delen geaard zijn, als het apparaat uberhaupt een aard aansluiting heeft. Bedenk dat je met vloeistoffen werkt. Die kun je morsen of het kan condenseren. En dat geleid elektriciteit. Als je geluk hebt knalt je aardlek schakelaar er uit, anders krijg je een leuke optater.
Doe jezelf een plezier en werkt veilig, neem geen risico voor een paar euro aan bedrading. In de tijd dat die apparaten werden gemaakt dacht met heel anders over veiligheid met elektriciteit, landbouwgif, straling enz enz.
Zoals bij veel dingen … als je er geen verstand van hebt blijf er dan vanaf (en vraag iemand met kennis). Dit is niet vervelend bedoeld - lees het als wijze raad van iemand die heel wat ongelukken heeft gezien (niet gehad!)
Oooo en voor dat HF lid die ik niet met naam zal noemen hier …
Ja toen je klein was en dat theelepeltje in het stopkontact duwde was het schrikken en heb je het overleefd. Maar bedenk dat je hier werkt met watergedragen vloeistoffen die geleiden elektriciteit en met ontvlambare vloeistoffen (meestal alcohol basis). Ik heb een geval meegemaakt waarbij iemand een schok kreeg, er van schrok en tegen het apparaat duwde waardoor er een steekvlam ontstond die spullen op de werkbank in vlammen zette. Dat had twee gevolgen:
- Paar duizend euro brandschade
- Ik kreeg gratis een reinigingsmachine want dat DING wilde 'ie nooit meer zien
Yikes. Ja, er kan een pak misgaan in erg weinig tijd.
Mijn supr elite had nog mooie soepele draad ook even uit gemeten met een isolatie meter zoals ik bij alle oude Electro doe
Mijn Elma super elite in 1997 nieuw gekocht en ondertussen ook al een keer opnieuw bedraad omdat er draad breuk optrad naar de motor.
Hij haperde af en toe daar ontdekte ik het door.
En daniet je gewoon door de zure appel heen bijten en de boel uit elkaar halen en opnieuw bedraden, en daarna een nieuwe Elma solvex kopen.
Heb dezelfde… is toch wel een zaligheid.
Kan je ondertussen wat anders doen.