ELMA reinigingsmachine, hoeksteen in de horlogerie sinds 1948

Wel, dat moet je zeker doen, vooral als je na de behandeling de paletstenen en de impulsteen op het plateau graag helemaal los van het anker en plateau wil zien, dan heb je door deze temperatuur in te stellen zeker de garantie om deze onderdelen ergens los onderin de korf terug te vinden.

Dan moet de korf ook nog eens fijnmazig zijn, anders is de kans groot dat mogelijk de impulssteen ergens in de fles met schoonmaakmiddel is verdwenen of ergens bij het droogdraaien op hoge snelheid de steen wordt gelanceerd ergens in het luchtruim.

Geen nood, er zijn altijd nog echte horlogemakers die een dergelijke klus aan kunnen. Kost wel wat maar dan heb je ook wat. Ervaring rijker, onnodig wat geld kwijt, conclusie, lesje geleerd.

Het terug plaatsen van ankerstenen is zelfs voor een echte horlogemaker niet een twee drie gedaan, vergt de juiste gereedschap en met name vakmanschap.

Dit is voor sommige een aardige en leerrijke interruptie en wat nog meer is, helemaal gratis.

Maar ja, wie ben ik.

dixi

6 likes

Nogmaals, hetr apparaat moet de lucht verwarmen en dat vraagt wel iets met die aluminium behuizing.

Ik heb nergens geschreven dat ik er meteen een anker mee ga drogen. Eerst meten en testen.

Je bericht is erg voorbarig en ook nog eens denigrerend, onnodige reactie dus.

1 like

Wow, denigrerend is het allerminst. In feite is het opbouwende reactie, maar uit jouw reactie op mijn inbreng moet ik opmaken dat je op uurwerken techniek zelf denkt een kenner zijn.

In jouw eerdere berichten geef je aan dat de verwarming niet in orde is.
Daar wordt op gereageerd.

@brunod geeft al een duidelijk antwoord over een max. van 80 graden, dan ga je zelf ineens naar 230 graden.

Het gaat hier toch immers over het schoonmaken van onderdelen, jouw antwoorden resp. relaas over het gebruik van een schoonmaakmachine gaat immers hierover.

Maar als je iets zinnigs op dit forum wil schrijven, en een belachelijk getal van 230 graden wil gebruiken om horloge onderdelen te verwarmen, dan ben je in mijn optie niet de kenner die je denkt te zijn. En dus zeker niet serieus.

Dat je nu aangeeft dat je er niet meteen een anker mee gaat drogen, geeft al aan dat je dat kennelijk wel wilt doen met de andere onderdelen.

Ook daar kom je in de problemen met deze hoge temperaturen zal je sommige onderdelen ontlaten, wat zeker niet bevorderlijk is voor het uurwerk.

Conclusie, tja, met deze acties hebben de echte horlogemakers weer wat werk op de plank.

Ik zal hier niet verder op in gaan, maar wens je veel succes.

dixi

3 likes

Het woord denigrerend moet van betekenis veranderd zijn dan. Gebeurt wel vaker vantegenwoordig. :slightly_smiling_face:

Hitte vermindert kwadratisch over afstand staat me voor. Temperatuur op een oppervlak zegt niks over de temperatuur 10cm hoger.

:point_up:

2 likes

Denk ook dat @Meccano er niet heel ver naast zit eerlijk gezegd. Op de diverse fora wordt ook gesproken om een 200W hitte plaatje te monteren. Dat komt idd volgens de tabellen uit op ongeveer 230 graden Celsius direct op het plaatje gemeten.
Een stukje daarvandaan wordt uiteraard veel minder warm.
In de winter wordt onze radiator ook een stuk warmer dan 20 graden in de kamer :slight_smile:

4 likes

Hier dan de nieuwe oude Elma bij m’n andere

3 likes

Ik ben een totale leek op het gebied van deze machines, maar wat is het voordeel van je nieuwe tov de oude?

Het is een super automat :wink:

1 like

Is automatisch,
In mijn mening zijn de Elma solvex rm rommel dus ik heb er thuis dan ook geen staan. Naar de toekomst toe komt er hier wrss een greiner L2 te staan bij de rest.

1 like

Aangezien ik een cursus ga starten en mijn materialen nog moet zoeken ook eens gezocht naar een reinigingsmachine. Op EBay eentje gevonden voor 1600 volwaardige €’s… das een hoop geld. Antiek is duur maar dit is er beetje over.
Iemand ervaring met de Indische kloon?

1 like

Hahah ok ik dachf misschien maakt hij ook beter schoon oid…

Wat meer tijd besteden aan zoeken. Ik heb er eentje voor rond de €550 gekocht. En daar moet dan nog een en ander aan onderdelen bij. Maar ze zijn niet dik gezaaid. Dus is de prijs hoog. Maar €1600 is inderdaad wel heel erg veel.

1 like

De automaat die draait ook twee kanten op, dus wast wel iets beter, daarnaast de tijd instellingen, en je hoeft er niet bij te blijven staan, werkt het proces helemaal af, ik gebruik ook altijd de automaat.

2 likes

Sona is de grootste rommel die ik ooit heb gezien… Vermijden als de pest.

Mijne Elma super elite gaat weg voor 450 maar heb een klasgenoot belooft voor 350.

Is compleet onderhouden geweest door mezelf een aantal maand geleden voor deze laastse generatie geen verkeerde prijs.

Boven de 500 zou ik niet kopen tenzij er een nieuw korfje bij zit…

2 likes

Mocht die klasgenoot niet over de brug komen dan geef je mij maar een seintje.
De reviews over de Indische lopen ver uit mekaar precies.

Tss door ben niet helemaal akkoord met ā€œtijdsinstellingā€

Deze en de latere Rm80 en rm90 hebben een beetje een ontwerp foutje zal ik het noemen… Elma maakte ze namelijk dat ze een fixed aantal minuten nemen voor elk bad en je kan er aan bij draaien of zoals ik ga doen Een extra nok in steken dat ie 5min pakt ipv 3 en een beetje
Dus is niet echt een instelling…
De Elma solvex rm heeft dan weer wel een instelling dus als je dat bedoelde okƩ fair.

Verder golf brekers helpen ook met het kuisen

Is al praktisch verkocht.

Ik neem de automat in gebruik zodra m’n atelier is verbouwd en ie is gerestaureerd dus dan gaat de super elite weg met pijn in het hart. Maar is een goede vriend van me en hebben afgesproken dat ie terug naar mij gaat mocht hij hem ooit weg doen :wink:

Die heb ik ook zitten in de gewone Elma, en daar heb je gelijk in dat helpt inderdaad

Ik heb wat gedoe met die van mij - als ik de motor voorbij een bepaalde snelheid draai dan duwt de golf de golfbreker tegen de mand aan en loopt alles vast. Ik weet ongeveer wel hoe ver ik kan gaan maar toch niet zo handig. :thinking:

JD richards heeft er meerdere filmpjes over. Hij is er blij mee.

Zou zelf wel de bedrading checken (maar dat zou ik bij een vintage elma ook even doen).