ELMA reinigingsmachine, hoeksteen in de horlogerie sinds 1948

Wow Eric, Knap dat je daar weer een goed werkende machine van hebt gemaakt. Ben nu wel heel benieuwd naar een actuele foto…:wink:

Sinds een paar dagen mijn passie voor horloges weer opgepakt en uitgebreid naar het zelf onderhouden en proberen op te knappen van de horloges.

Gisteren op marktplaats een Elma Super elite gekocht in de creme kleur ipv blauw. Mooi apparaat. Vanmorgen bezorgd en motorisch ok, motor loopt stiller dan ik dacht.

Echter de verwarming werkt niet. Deze losgeschroefd en meteen maar in plastic verpakt, deze is dus afgeschermd met witte asbest lijkt het. Van het element waren de draden doorgeknipt, dus waarschijnlijk ooit kortsluiting veroorzaakt.
Gelukkig zijn de elementen nog te krijgen via Ebay Kleinanzeigen. Wie heeft er hier toevallig nog een werkend verwarmingselement?

Overigens moet ik nog reactie van de verkoper krijgen. Deze was geadverteerd als in prima werkende staat…
Ik kijk uit naar de overige gereedschappen welke ik nog bij elkaar zoek.

3 likes

Hoi Perry, hoe staat het met je ELMA? Ik heb het aansluit schema voor de Super Elite gevonden. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

1 like

Deze apparatuur zijn nieuw voor mij, heeft iemand een voor en na foto om idee te krijgen van de kracht van deze ELMA’s?

Soms koop ik er op om door te verkopen, meestal daar wat ontbreekt of echt kapot zijn, daar zitten er ook wel eens bij daar het verwarmingselement van kapot is, dan pak ik een koffie zet apparaat en haal daar de verwarming uit, waar je de glazen koffie pot op zet, die afmeting is goed, en gemakkelijk te monteren Vaak moet ik de lagers in de motor vernieuwen omdat daar teveel speling op zit, dan slingert het korfje tegen de glazen pot

4 likes

Moeilijk omdat van een keer tot de andere verandert het volgens hoe en wat vuil er is, en ook volgens de eigenschappen van de schoon middel die men gebruikt.
Het is een beetje als een was machine :wink:
En als een keer niet genoeg is kan een tweede bad of een langere tijd helpen :slight_smile:
Soms kan een voor bad ook helpen.

2 likes

Dat is een goede tip! Momenteel staat er ook een NOS element te koop in de baai…

Als het voor je eigen machine is, ben je gesteld met die van eBay maar het kost je dan wel een 100 euro voor dat op je mat ligt, Voor mij is dat niet aantrekkelijk omdat ik ook zo goedkoop mogelijk probeer te verkopen, Dan zie ik ook mijn klantjes eerder terug. zowel voor onderdelen, gereedschap, advies, horloges, niet om geld te verdienen, maar gewoon het helpen van mensen heeft meer gevoels waarde, dan geld

3 likes

het gaat om een idee, een voor en na waarmee je laat zien waarom de aanschaf de moeite waard zou zijn. Kan dit bijvoorbeeld meer dan handmatig of scheelt het puur handwerk? Of staat het gewoon leuk in de hobby kamer?
Voorbeeld handwerk voor en na, schoonmaak van een bracelet:



5 likes

Dit apparaat is men name bedoeld voor uurwerkonderdelen. Als je bijvoorbeeld een automaat met dag en datum uit elkaar sloopt heb je een serieuze bak onderdelen liggen. Als je die allemaal handmatig wilt schoonmaken met een kwastje ben je even bezig, maar met zo’n Elma is het zo gepiept. :sunglasses:

4 likes

Voor dit soort klussen gebruik je geen reinigingsmachine maar een ultrasoon. Let wel, banden, kasten, kronen, glazen maar GEEN uurwerken. Die gaan zoals @wbcoupe aan geeft, in de reinigingsmachine.

a2ca98ec52bdc0b18f4f48e7dfbd4f339be8a56d_1_375x500

4 likes

Denk niet dat je nog iets van verkoper geregeld gaat krijgen.

Jij hebt blijkbaar meer geboden ofzo waardoor vriend van me die toegezegd had hem niet gekregen heeft en verkoper reageerde gewoon niet meer.

Fijne verkoper was dat.

Ja zoals gezegd is deze machine alleen maar voor uurwerken.En die moeten helemaal uit elkaar zijn, anders is het zoals was te doen met knoten in de kleden :wink:

3 likes

Voor een Elma mag je niet meer betalen dan max 250 euro daarbij moet hij dan ook in uitstekende staat zijn en alles werkend, Nog niet lang geleden stond er hier op het forum nog een te koop in Breda, die heb ik er maar bij gekocht voor nog geen 200 euro dacht ik, in zeer goede staat behalve de korfjes waren er niet bij, maar die heb ik genoeg nog liggen.

1 like

ah kijk dat wist ik niet

2 likes

Leuke informatieve post bedankt! :v:t3:

1 like

Dat is er een die denkt alleen aan geld, en zn woord is geen frank waard. daar zijn echt klootzakken bij, gewoon dikwijls voor maar een paar euro, zielig is dat volk

1 like

Dat was de mijne😉

1 like

[quote=“dins1, post:38, topic:271534, full:true”]
Dat was de mijne
[/quote

Dan moet ik je nog hartelijk bedanken, dat je de Elma voor John naar zn auto hebt gedragen, En de Elma staat mooi te blinken met de nodige korfjes erbij. Was er echt heel blij mee hoor

1 like

Fijn om te horen!