ELMA reinigingsmachine, hoeksteen in de horlogerie sinds 1948

Inderdaad, erg jammer. Dat iets niet 100% werkt kan ik mee leven, maar lieg dan niet. Nou ja, irritatie is inmiddels gezakt, nu op zoek naar reinigingsmiddel.
Jammergenoeg kan je geen tekst op MP achterlaten bij een review. Ik had overigens de vraagprijs geboden.

1 like

Ik heb ook een Elma Super Elite, oude beige kleurige strijder. Werkt perfect :ok_hand:

Iemand hier toevallig nog een glazen pot over die te koop is?

1 like

Ik ben sinds gisteravond ook de trotse eigenaar van een Elma. Ik mocht hem meenemen voor 150 euro dus ik denk dat hij mij wel gegund werd :slight_smile:

Heeft iemand voor mij advies hoe ik de glazen potten schoon krijg? Met afwasmiddel en een sponsje boek ik weinig resultaat.

6 likes

Ik denk dat je met een schuurspons al best ver kan komen.

Ik denk dat het deels schade aan het glas door etsende werking van schoonmaakvloeistoffen is, vrees dat je dat niet helemaal weg gaat krijgen, de mijne heeft dat ook.

3 likes

Nou dat mag je wel zeggen hoor, je hebt hem voor de helft van de normale prijs, En die potten krijg je nooit helemaal schoon.

Topprijs! Investeer even in nieuwe dekselpakkingen, een nieuwe motorpakking (alles kurk, zoals je weet/ziet), check of de deksels geen scheurtjes hebben (zijn ook nog te koop), controleer of in de schoonmaakkorfjes alle schotjes nog vast zitten (zelf even solderen) en check dat ook voor de kurk-stukken onder de potten. Ziet er heel netjes uit! :grinning:

De pakkingen e.d heeft Cousins wel, zoek dan ook onder de RM90 onderdelen (zijn compatibel).

Zie nu dat je de metalen korf nog hebt; (ik ook) helemaal top, de plastic variant smelt nog wel eens in de verwarmingsbuis… …daarin sowieso de korf niet helemaal tot de aanslag naar beneden drukken voor gebruik, dat wordt echt loeiheet. Ik houd hem plm 1 a 1,5 cm hoger dan dat.

Glazen zijn waarschijnlijk echt aangevreten, meer dan dat ze vuil zijn.

2 likes

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Met een beetje anti-kal heeft mijn vrouw ze nog iets schoner weten te krijgen maar het glas is inderdaad een beetje aangevreten. Ik zal in ieder geval even investeren in nieuwe pakkingen en kurk.
Heeft iemand nog een korf over (het liefst met meerdere vakjes)? Ik zie dat er 3 in de houder passen maar ik heb er helaas maar 2. Het hoeft uiteraard niet voor niets.

Ik check het meteen even.

Edit - heb er wel, maar moeten nog gesoldeerd worden - is mijn reserve-set. Helaas!

Na zelf nog een tijdje speuren blijken ze wel erg lastig te vinden inmiddels… :thinking: …maar ja, ik heb nu 2 complete sets. Anders heb ik weer een probleem…

Hierzo - wel goud geld…

https://www.cousinsuk.com/product/064mm-baskets-fittings

…porto komt er ook nog even fors bij, plus BTW tenzij je een KVK-nummer hebt.

1 like

@peter235 levert de kurken pakkingen ook.
Hij staat ook altijd op de Rikketik

Daar gaat voorlopig niemand meer heen. :wink:

Ik was nog in de veronderstelling dat het op 18 oktober weer was. Maar ja, met corona is iedere dag weer anders :frowning:

In ieder geval bedankt voor het kijken. Ik zie dat bijoumoderne ze ook levert maar ook daar lijken ze van goud gemaakt.

2 likes

Dat rechtvaardigt dan in ieder geval de prijs​:grin::kissing_heart:

2 likes

Hier al gekeken? Als je een beetje handig bent, snij je zelf pakkingen van kurk. Scheelt behoorlijk in prijs lijkt me.

3 likes

Hij heeft gewoon originele ringen gebruikt. Ik heb daar ooit ook al eens naar gekeken, ik kon ze er toen niet voor maken.

1 like

Ik zou inderdaad geen problemen hebben met het kurk onder de potten maar pakkingen maken gaat mij iets te ver. Ik heb peter235 even een bericht gestuurd.

2 likes

Ik heb wel de potten, maar niet alle deksels van mijn horlogeschoonmaakmachine. Daarom heb weckpotten gehaald, welke precies passen tov de motor en het korfje. Ik wil de sparing in de behuizing iets opvullen met vilt, zodat de pot goed wordt gefixeerd…

Nu kan ik de potten met schoonmaakvloeistof afsluiten tussen de projecten door. Maar voordat ik de potten in gebruik wil nemen, vroeg ik me af of ronde potten minder goed schoonmaken omdat er minder turbulentie van de vloeistof ontstaat dan in een gebruikelijke vierkante pot, heeft iemand daar een idee van?

Hebben jullie nog andere bedenkingen bij het gebruik van dit soort potten?

2 likes

National Lanzette. Mooie machine! Bij Elma gebruiken ze ‘wave breakers’ om de turbulentie tegen te gaan. Misschien kun je zelf wel zoiets knutselen van een paar strips aluminium. Bovendien hoeft de korf niet keihard rond te draaien hoor. Als de reinigingsvloeistof alle delen maar goed raakt.

Elma Jar with Wavebreakers

4 likes

Dank,
Wellicht dat ik wat kan maken van wat alu profieletjes inderdaad. Weet jij toevallig of Elma deksels op de potten van National Electric passen? Die Elma deksels zie ik namelijk nog wel eens op Ebay staan.

1 like