ELMA reinigingsmachine, hoeksteen in de horlogerie sinds 1948

Oei, dat weet ik helaas niet.

Deze elma gekocht, werkt naar behoren echter zou ik 'm wel onderhoud willen geven. Iemand een idee waar ik pakkingen vandaan kan halen etc,?

2 likes

Bedoel je de kurken pakkingen voor in de deksels? Die zijn volgens mij wel te krijgen bij CousinsUK.
Je kan ze ook zelf uit een blad kurk snijden. Volgens mij heb ik dit wel eens in een topic gelezen.

2 likes

Schoonmaak machines worden duur zeg :roll_eyes:

Even dit topic terug naar boven halen :sweat_smile:

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Elma Super Elite uit de jaren 60 geloof ik. Alles werkt naar behoren, maar de deksels van de potten zijn er niet bij.

Zijn hier gekende alternatieven die op de potten zouden passen? Of zoek ik toch best ergens originele SE/RM90 deksels.

Verder is de kurk onder de potten ook versleten, als ik het goed heb is hier de enige functie van om de potten op hun plek te houden?

1 like

De kurk dient volgens mij ook tegen verdampen van de producten. Je kan deze uit de Susig onderlegger van Ikea snijden. Was een mooi knutselprojectje voor mijn vriendin :wink:

3 likes

*Onder * de potten staat er. En deze zijn naar mijn weten enkelt voor stabiliteit.

Orginele deksel kunnen bij Boley vandaan gehaald worden als ik me niet vergis, a 2 tientjes per 2 geloof ik.

1 like

Mijn nieuwste aanwinst, goedkoop kun je ze niet noemen inderdaad

10 likes

Oeps verkeerd gelezn

1 like

Oei das een mooie, veel plezier er mee :v:

1 like

Dank je, dat komt wel goed

1 like

Bij Cousin UK zijn de deksels wel te krijgen.

Voor onder de potten is de tip van @Bsmets1971 prima.

1 like

Enig idee van bijkomende douane kosten? Ik vind ze op andere websites voor 16-20 euro, per stuk.

Voor onder de potten kan ik bij mijn werk aan rubberen stukjes geraken op maat :ok_hand:

Ik heb voor mijn oude elma (de crème kleurige) volgende deksels gekocht bij Servia Daloze (in België)

1044088 	 
 	COUVERCLE POUR RECIPIANT ELMASOLVEX 	 

passen maar zijn wat dikker/andere vorm dan de oude platte deksels

BTW en volgens mij 4 euro inklaring. Dan is de tip van @straoven de beste

Bedankt en @straoven die had ik ook gezien en nagevraagd of deze zouden passen, maar volgens hem ging dat niet. Goed om te weten dat het dus wel zo is, ik heb ook zo’n crème witte

Als je een btw nummer hebt kan je alles nog bekomen bij Boley.

Of een bevriend horlogemaker vragen of hij voor jou onderdelen wil bestellen.

diameter is hetzelfde, de schroefdraad misschien niet exact hetzelfde (dus starten is iets moeilijker dan bij de oude).
Maar ik krijg ze er op en ze sluiten goed af en ze zijn veel steviger

Ik ga even dit oude topic omhoog helpen door een vraag.

Ik heb een super elite gekocht hij werkt naar behoren al ga ik hem nog wel na lopen. Maar mijn vraag is vooral hoe de potten goed schoon te maken? Aangezien hier benzine in heeft gezeten en ik het dus niet wil mengen met mijn vloeistof.

Je kan deze goed uitwassen met Dreft of ander afwasmiddel dat ontvet. Emmer warm water erbij met het afwasmiddel en dan wassen maar.

Goed laten drogen na het wassen.

Ik durf ze ook al eens te reinigen met remmen reiniger (voor auto’s) als het nodig is.

2 likes