Elma schoonmaakmachine

Beste forumleden,

Ik ben voornemens een 2e hands Elma Schoonmaakmachine aan te schaffen.
Hoe weet ik of deze machine compleet is? Waar moet ik op letten? Is het erg als deze machine niet helemaal compleet meer is en zijn missende onderdelen voor een redelijk prijs verkrijgbaar?
En wie heeft er voor mij de gebruiksaanwijzing van dit apparaat?

Ik hoop dat jullie mij op korte termijn kunnen helpen. Dacht er nu pas aan jullie om hulp te vragen.

Groet,
Arvid

2 likes

Ik zoek er ook een. Ik weet dat de potten, en vooral de deksels met de kurken seals, knap prijzig zijn. Het belletje in de timer die er op zit is vaak stuk; je moet dan heel goed in de gaten houden wanneer de korf in het volgende bad mag/moet. Er zitten heel vaak barsten in de bakelieten deksels.

Morgen 's op de Rikketik kijken. Ik hoop wel dat er minimaal twee staan, anders krijgen we nog ruzie. :wink:

2 likes

Dank je wel voor je reactie. Ik weet nog niet of ik naar de Rikketik ga. Heb deze machine elders gezien. Volgens de verkoper werkt het apparaat nog. Heb afgesproken om deze morgenochtend op te halen voor 45 euro. Leek mij een bescheiden prijs., voor zover ik er verstand van heb.

Klinkt als een koopje, een los glas kost je volgens mij al 40 euro.

Zo, da’s echt een mega-deal. Ze worden volgens mij gewoon nog gemaakt - voor iets van 1200 euro meen ik. :sweat_smile:

Snel doen, op de verkoopsites wordt er een 0 achter gezet en zou je hem mogelijk als niet werkend kunnen aanbieden :slight_smile:

Nu overdrijf je met dat glas. Kost je ongeveer 25 euro. Maar dan moet je er natuurlijk nog een deksel bij hebben, die kost 9 euro. O wacht, dan komt er nog een kurken ring bij voor in het deksel, a 3 euro. Puntje bij paaltje heb je dus gelijk :slight_smile:

Over een schoonmaakmachine gesproken. Onze @Arie_Kabaalstra zou er een aantal gaan bouwen. Misschien dat hij na die lading werktafels weer wat tijd heeft. Als ze van dezelfde kwaliteit zijn, komt dat met die schoonmaakmachines wel goed. Er was al flink wat interesse voor. Ik denk dat hij er op voorhand al 5 heeft verkocht! Hint! Hint! :wink:

1 like

Vanuit mijn kant nog een extra hint! :wink:

1 like

Hoi Arvid,
Ik heb vlug gelezen dus…
Maar je moet goed oppassen aan de stroom die dit apparaat gebruikt. Er zijn oude die op 110V ipv 220V werken. Ik heb een kennis die een zo heeft gebrandt !
Ook de goede product gebruiken; nooit iets die ontvlambaar is, anders door de verwarming / droog procedure kan jij vuur steken !
Vriendelijk,
BD

1 like

Beste allemaal,

Dit is hem!

De potten met bakelieten deksels zijn nog in tact. Natuurlijk is de kurken pakking wel enigszins aangetast door de tand des tijds. Hij werkt gewoon op 220, ik heb het apparaat werkend gezien. Dus motor draait, timers doet ping na verloop van tijd en het droogbakje wordt warm.

Dit zat er natuurlijk ook nog bij.

Lijkt me voldoende voor een amateur.
En als klap op de vuurpijl kreeg ik er gratis dit bij

Had meneer nu toch niet meer nodig. Alles dus voor 45 euro en een ritje van Den Haag naar Gouda.
Gewoon via marktplaats. Meneer was zelf horlogemaker geweest en vond het hartstikke leuk ik er blij mee was. Hij gebruikte in pot 1 het schoonmaakmiddel zoals boven staat afgebeeld en in pot 2 en 3 gewoon wasbenzine. Maar ik heb inderdaad gelezen, zoals ook Bruno terecht opmerkt, dat dit in combinatie met de droger niet altijd goed gaat. Als iemand een andere substantie voor pot 3 weet houd ik mij aanbevolen.

Iedereen dank voor de adviezen en het mee denken!
Peter, super veel succes op Rikketik. Ik hoop dat ik hiermee de prijzen weer wat omlaag heb getrokken. Als iemand nu 150 euro vraagt kan je dus gerust vertellen dat je iemand kent die het apparaat voor 45 heeft aangeschaft.

Ik ga nu met het apparaat spelen.
Groet en een goed weekend,

Arvid

2 likes

Ik gebruik nu L&R reinigingsmiddelen en dat werkt echt perfect. Een schoonmaakbad en twee spoelbaden.

1 like

Mooie aanwinst Arvid!

1 like

Mooie vondst, en dank voor de PB-tip!

1 like

Het oude gevaarte is binnen; heb 'm draaiend gezien, alles zit er bij - ook de deksel voor de verwarming, timer werkt en rinkelt; ben nu aan het schoonmaken geslagen. Ik mis 1 kurken afdichting voor een van de deksels (heb 4 intacte potdeksels, maar slechts 2 pakkingen).

Nu zie ik overal dat wanneer je deze wilt bestellen, je een BTW-nummer of een website moet hebben. Daar ik wel meer technische onderhouds-spullen en fournituren e.d. nodig zal hebben, wordt dit een moeilijke zaak. Weet iemand een adres waar normale stervelingen ook terecht kunnen…? :slight_smile: Op eBay vond ik niks.

1 like

Ja… ik ben inderdaad “in de achtergrond” bezig om iets dergelijks te ontwerpen…

geheel programmeerbaar middels een microcontroller, alles met borstelloze motoren, dus geen gevaar voor ontvlammende baden… als je met Wasbenzine wilt werken… dan kan dat in mijn machine…

Echter… Ik ben nog zoekende naar een leverancier die glazen potten (al dan niet met deksel) in de juiste maat heeft… anders moet je eerst een complete Elma hebben… om die voor de onderdelen te gebruiken…

Ik denk er wel over om de korfjes “Elma Compatible” te Maken… die Korfjes vind je nog wel eens 2de hands, dus kun je altijd een 2de set regelen… zodat je korf 2 kan laden als korf 1 in de machine hangt…

1 like

Als je een Elma nodig hebt als voorbeeld of om alles op te meten. Ik kom de mijne brengen naar je. Geef maar een gil.
Zitten originele potten en deksels bij, korfje met de bakjes, de hele santekraam dus. Tip voor die potten, zoek eens naar Mason Jar. Die zijn er wellicht in verschillende maten. Je hebt wel echt een deksel nodig want die reinigingsvloeistoffen verdampen als een gek.

3 likes

Ik heb zelf ook een Elma Reiniger…

de potten heb ik reeds opgemeten, en in 3D getekend… 'k heb een opzetje van de machine.

Echt verder ben ik er nog niet mee gegaan… ik kan wel “even snel” wat verzinnen… maar dan wordt het te duur om er meerdere te bouwen…

Ik ken een glasblazer die dergelijke potten zou kunnen blazen maar heb geen idee van kosten.
Eventueel kan ik eens informeren.

De originele Elma potten, compleet met deksel en kurken afdichtring zijn te bestellen voor 40 euro. Minder als je een eigen bedrijf hebt.