En de winnaar is...: het best verkochte horloge

Wasda? Brrr, een dweil met kwijl?

1 like

jokkebrok :smile:

je Avatar lijkt nu op een dakloze ipv van die preker, ben je geëxcommuniceerd ?

1 like

Je dubieuze meningen over horlogerie ten spijt wil ik je wel een leuke serie aan de hand doen, voor de komende winter-avonden.

Veel kijkplezier!

2 likes

Ik ben het lang niet altijd eens met fate maar hier heeft de beste dakloze helemaal gelijk in!

Prachtige rol van Gary Oldman :ok_hand:

1 like

Dank

1 like

De finale ronde!!!

Jazeker, ondanks de vertragingen is het nu dan echt tijd voor de langverwachte finaleronde en verkiezing van het best verkochte horloge. Een kleine reminder voor we van start gaan; we zijn niet op zoek naar het horloge waar het meest van zijn verkocht. Het gaat om de manier waarom de horloges zijn gepromoot. De marketing dus. Vanuit alle suggesties hebben we samen 3 finalisten gekozen. Hieronder worden de campagnes nog even kort beschreven om vervolgens op drie vlakken naast elkaar gelegd te worden. Vervolgens is het laatste woord aan jullie, in de vorm van je stem, en wellicht je mening om je HF genoten op het nippertje nog van jouw favoriet te overtuigen. De lijnen zijn open!

De drie finalisten:

Omega met de Moon Watch

Eigenlijk behoeft dit geen verdere uitleg. Iedereen (hier) weet wat er bedoelt wordt met de term. Maar toch even in het kort: voor het Apollo ruimtevaartprogramma van de NASA werd in 1964 een ‘request for quote’ verstuurd naar 10 horlogefabrikanten. Een mooie kans om je product te onderscheiden van anderen in de markt. Hiervoor moesten uitgebreide testen worden doorstaan, en de door Omega Speedmaster deed dit het beste (en als enige). Kort hierna, in 1965 werd de speedmaster de “qualification to be used as the chronograph for all manned space missions.” Van NASA. Sindsdien gebruikt Omega deze kwalificatie als het marketing goud wat het is.

Leuk feitje: van de tien aangeschreven horloge fabrikanten reageerden er slechts vier. Daarvan werd er één (Hamilton) meteen gediskwalificeerd omdat ze een zakhorloge hadden ingestuurd! De andere twee (Rolex, Longines/Wittnauer) kwamen niet door de tests.

Patek Philippe met de ‘Generations’ campagne

Misschien iets minder bekend is dat Patek Philippe al een goed deel van de vorige eeuw bekend stond om hun campagnes voor zij in 1996 de Generations campagne met (een jaar later) de bekende slogan introduceerden. Ondanks meerdere effectieve campagnes had het huis het zwaar in de quartz crisis. En alhoewel deze mede door een sterke campagne met de Calatrava en de introductie van de Nautilus en de Elipse werd overleefd, was patek nog lang niet de ‘powerhouse’ die het nu is. Men zou kunnen stellen dat met de Generations campagne hiervoor definitief de basis is gelegd en misschien wel de reden is dat het huis als één van de weinige oude manufactures nog onafhankelijk is. Vandaag de dag loopt de campagne nog en zien we nog steeds de slogan onder de advertenties voor de verschillende modellen prijken.

Leuk feitje: een slogan van Patek Philippe van voor de lancering van de Generations campagne was: “A Patek Philippe - because it’s for a lifetime” Kennelijk voldeed ‘a lifetime’ niet.

Pontiac met de campagne rond de beroemde val van Wim van Est

Zeg eens eerlijk; had je zonder deze campagne geweten wie Wim van Est is? Waarschijnlijk kunnen alleen zij die in 1951 voor de radio zaten te luisteren toen Wim van Est in z’n net veroverde gele trui de afgrond in reed in de afdaling van de col d’Aubisque hier met een ondubbelzinnig ja op antwoorden. En toch is het een bekende naam onder horloge enthousiasten. Allemaal vanwege die ene briljante slogan van Pontiac die het jaar erop onder de advertenties rondom Wim van Est prijkten. Wim van Est zo overigens na zijn beroemde val door gaan met fietsen en Tour de France en ook de Giro D’Italia winnen.

Leuk feitje: de in Fijnaart (jazeker, van de Bauertjes) in de grensstreek geboren Van Est zat voor zijn wielen successen zes maanden vast voor tabaksmokkel.

De Slogan

Omega: -

Ja, er waren wel slogans bij de vroege reclames van Omega rondom de ruimtevarende Spreedmaster, maar moon watch en first Omega in space kwamen pas later. En de eerdere slogans waren eigenlijk niet zo goed. Geen echte punten hier voor Omega dus.

Patek Philippe: "You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation.”
Een prachtige slogan die meteen een gevoel weet los te maken bij de lezer. Nog steeds in gebruik en nog steeds effectief. Enig minpunt; hij is lang. Eigenlijk te lang voor een goede slogan.

Pontiac: “Zeventig meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep”
Hier valt toch erg weinig op af te dingen. Er zit humor in, een beetje marketing cowboy opportunisme, hij allitereert lekker, what’s not to like? En alhoewel geen mens meer weet welk model Pontiac hiermee probeerde te verkopen en Pontiac zelf eigenlijk een beetje in de vergetelheid is geraakt zoveel jaren later blijft deze slogan fier overeind. Misschien is dat wel extra knap. Dus…

:trophy: Deze categorie gaat naar Pontiac. De na 70 jaar nog steeds bekende slogan is bijkans sterker gebleken dan het merk zelf.

Strategie

Omega: associatie met activiteit/imago/kwaliteit
De kracht van de campagne van Omega ligt niet in de slogan, zoveel is duidelijk. Een ook alleen de nu bekende term moon watch is het niet alleen. Wat deze campagne zo goed en effectief maakt is dat hij op meerdere vlakken werkt. Hij roept een associatie op met (extreme) activiteiten, identificatie met een aansprekend imago (de jongensdroom van astronaut) en de kwaliteit van het product dat voor de meest extreme omstandigheid wordt gekozen door een echte autoriteit als het gaat om techniek (NASA). Meerdere marketing strategieën gevangen in één concept!

Patek Philippe: uitlichten merkwaarden (bijzonder, luxe, erfstuk)
Waar Patek in een verder verleden nog wel eens moeite had om eenvoudige waarden te vinden het merk goed te definiëren komt het allemaal samen in deze campagne. Je kunt een horloge van het huis kopen vanwege de prachtige techniek, vanwege het vakmanschap en de historie, de esthetiek, de kostbaarheid en exclusiviteit. Maar wat je eigenlijk zoekt is simpelweg iets bijzonders. Zo bijzonder dat je het door wilt geven aan je kinderen. Wie hier wordt niet geraakt door de emotie die hier wordt verwoord?

Pontiac: associatie met persoon (sporter, winnaar)
Pontiac kiest hier voor een duidelijke en (inmiddels) beproefde strategie. Koppel de naam en populariteit van een beroemd sportman en erkend winnaar aan je merk en verkoop meer horloges. Onze vrienden van over de plas verwoorden dit later mooi in de uitdrukking ‘win on Sunday, sell on Monday’. Goede uitvoering ook met een stukje Hollande humor en relativering, en een beetje wind in de rug door de opvolgende successen van Wim van Est.

:trophy: Deze categorie gaat naar Omega. Alle drie zetten verschillende strategieën effectief in met een sterke uitvoering. Maar Omega weet in zijn concept meerdere strategieën te verwerken, en allemaal werken ze. Alle lof voor de marketeers van omega hier!

Impact (succes) van de campagne

Omega: na 50 jaar loopt de campagne nog steeds. In de tussentijd is de speedmaster het absolute verkoopsucces van het merk geworden en één van de meest verkochte luxe horloges. Veel meer uitleg behoeft het succes van Omega hier niet.

Patek Philippe: de slogan wordt nog steeds gebruikt, en vandaag de dag wordt het merk wereldwijd erkend als het nr. 1 huis wanneer het gaat om de waarden die met deze campagne aan het merk gekoppeld werden.

Pontiac: na 70 jaar nog steeds bekende slogan, maar van een verder redelijk obscuur merk en nog meer vergeten model helaas.

:trophy: Deze categorie gaat naar Patek Philippe. Omega heeft met gemak de meeste verkoopsuccessen bereikt met de Speedmaster op basis van hun campagne. Maar de campagne van Patek Philippe heeft niet één model maar het hele merk naar een nieuw niveau getild. Daarbij heeft het er deels voor gezorgd dat het huis onafhankelijk heeft kunnen blijven en wordt het huis met de kernwaarden van de campagne nu wereldwijd gezien als ’s werelds beste manufacture onder de grote namen. Daar kan zelfs de verkoophit Speedmaster niet aan tippen.
afbeelding

Nu is het aan de HF’er. Wat weegt het zwaarst voor de vraag wat nou het bestverkochte horloge is? De kernachtigheid van de slogan? De meest briljante strategie? Of de pure impact? Geef gerust je menig en vergeet niet jouw stem uit te brengen. De Poll staat open tot Kerstavond!

• Omega - Moon Watch
  • Patek Philippe - Generations
  • Pontiac - Wim van Est
0 stemmers
2 likes

Ik heb nog nooit van Wim van Elst gehoord en Pontiac is toch compleet irrelevant als horlogemerk.

Bijzonder dat dit in de top 3 is belandt.

2 likes

De vraag was naar de beste marketing. Voor ons als liefhebbers en kenners is Pontiac dan weinig bijzonder, voor het grote publiek in Nederland was het decennialang een van de bekendste merken. Louter door deze ene campagne. Voor mij dan ook een no-brainer, Van Est mag van mij na een halve eeuw nog een keer winnen.

4 likes

Hoho, spreek voor je zelf…:sweat_smile::wink:

Uiteraard op Pontiac / Wim Van Es gestemd :v:

5 likes

Wat doet Pontiac tegenwoordig nog eigenlijk?

1 like

I stand corrected!

2 likes

Ik kreeg van mijn ouders in 1967 een horloge voor wat men toen mijn plechtige communie noemde. Het vormsel. Het was een Pontiac.
Vanaf die dag weet ik wie Wim van Est was.

Dat is helaas iets teveel eer voor de beste man.
De tour kent slechts 2 Nederlandse winnaars,
Jan Janssen en Joop Zoetemelk.
De giro zelfs maar 1
Tom Dumoulin

Dus gekozen voor Pontiac.

5 likes

Oeps, even niet goed opgelet. Dank voor de correctie. Had wat anders moeten zijn. Namelijk etappewinst in tour en giro Bij deze alsnog een aantal resultaten om de beste man op juiste waarde te schatten:

1 x geel in de tour, 3 x etappewinst
1 x roze in de giro, 1 x etappewinst
3 x winst Bordeaux-Parijs (550km op één dag!)
1 x winst ronde van Vlaanderen
Meerdere malen/onderdelen Nederlands kampioen op de baan

2 likes

Ik ook niet. Wim van Est daarentegen…

(full disclosure: ik heb even naar word en terug moeten copy-pasten om alle keren dat ik Elst had getypt ineens te corrigeren. :grin:)

1 like

Alles bij elkaar meer dan genoeg om de man de eeuwige roem te gunnen.

2 likes

Nog twee dagen te gaan. Morgen om 17.00u gaan de lijnen dicht. Make it count :wink:

Iemand enig idee waar dit is opgenomen?

Italië

https://maps.app.goo.gl/BdcMFVuebcNEUNZr5

Leuk, zo’n rondje Geoguessr zo tijdens het stemmen :grin:

3 likes

Thanks!

1 like