En de winnaar is...: het best verkochte horloge

Nee, dit is geen verkiezing van het horloge waar er het meest van verkocht zijn. Dat zou er feitelijk maar één kunnen zijn natuurlijk, dus daar is geen verkiezing voor nodig. Dit topic draait om de kunst van het verkopen. Ofwel: marketing. We gaan op zoek naar het horloge met het beste marketing verhaal eromheen. Dit kan een prachtig feitelijk verhaal over de oorsprong van het model zijn, of een werkelijk fantastisch en uitstekend uitgevoerd kul verhaal wat het gewoon heel goed doet. In werkelijkheid zal het meeste er tussenin liggen; beetje waar, beetje gebakken lucht…

Om een voorbeeld te geven; ik kwam op het idee voor dit topic toen ik het (verkoop) verhaal bij deze venezianico las. Lijkt me een goed voorbeeld van iets wat vooral in de tweede categorie valt, alhoewel ze weer zo slim zijn om zelf geen claims te gebruiken…

Maar hoe vermakelijk dit voorbeeld ook is, het kan beter denk ik. Dus bij deze de vraag wat volgens jou het beste marketing concept is op de horlogemarkt. Graag een specifiek model (dus geen merk alleen) noemen met (een link naar) het verhaal erbij. Einde van de week doen we een poll om de beste 3 eruit te halen zodat we volgende week een finale kunnen doen (de 3 verhalen naast elkaar gepresenteerd).

Komt u maar door met de nominaties.

8 likes

Tja, de voor de hand liggende nominatie is de Speedmaster/Moonwatch. Commercieel en marketingtechnisch door de decades heel helemaal uitgemolken met de ruimtevaart als stokpaard en Snoopy als mascotte.

Moonwatch advertisement.

33 likes

hoort er natuurlijk ook bij. Zonder de Speedy zou het topic niet compleet zijn natuurlijk :laughing: Dus bij deze genoteerd! Overigens zijn plaatjes bij de nominaties welkom, maakt het topic wat leuker en overzichtelijker. Ik neem deze nog even voor mijn rekening:
afbeelding

11 likes

Voor de memelords van weleer: Ik nomineer jullie allemaal de moeder

Even serieus:

62MAS en aanverwanten. Al dan niet gepropageerd door de (terecht lyrische) fanbois.

11 likes

Ik wil groen zeggen want die zijn marketing geniuses… maar…… eigenlijk alle merken die Genta gebruiken in hun marketing. Die verkopen zelfs nog een lege wc rol als hij hem had aangeraakt.

4 likes

Tja, dat kan er eigenlijk maar eentje zijn.

Natuurlijk de Apple Watch
image

“Apple has roughly sold 2.2x as many watches (37m units in 2023) as the whole Swiss watch industry has exported last year (16.9m).”

22 likes

Kun je het verhaal er omheen wat het de nominatie waard maakt vertellen, of een link ernaar?

Eens, maar het gaat om een specifiek model met een aan dat model gekoppeld marketing verhaal. Is er eentje in het bijzonder?

Wat is er precies opmerkelijk aan het marketing verhaal wat hier gebruikt wordt? Het gaat voornamelijk om de kunst van het verkopen in dit topic (dat is mijn insteek in ieder geval). Dus we zijn op zoek naar de horlogeboeren die zand aan arabieren kunnen verkopen :grin:

Ok Dan kies ik de IWC ingenieur.

12 likes

Ja, dat kan ik:

Seiko gooit het zelf op de historie van het eerste duikhorloge, en het feit dat er inmiddels een stuk of wat verschillende remakes, reissues en reimaginations uitgebracht zijn. Allemaal weer net even anders.

Ik had graag de Speedy aangehaald maar die was al…

5 likes

Nouja als een merk 62mas in de marketing kan zetten en ze verkopen een horloge wat -10/+15 nauwkeurigheid heeft voor 3900 usd?

Kan je toch beter een tudor met COSC kopen voor 100 meer.

Nee ik heb het niet over de afwerking en de kwaliteiten van het horloge. Maar logisch gezien zouden ze die re-issues voor 2900 moeten verkopen. Maar door de fan base kunnen ze meer vragen. Ik ga daar niet over klagen want ik hou van Seiko maar tis wel sneaky

2 likes

@R_B leuk topic trouwens, goed bedacht!

3 likes

Dat is het leuke van het onderwerp ook een beetje. Het gaat niet om de harde verkoopargumenten zoals kwaliteit, materialen, etc. Het gaat juist om het plaatje wat er omheen wordt gecreëerd. Van mooie historische maar niet heel relevante feitjes tot het soort dingen waarmee een marktkoopman een glimlach op je gezicht tovert. :smile:

Tnx! Is ook een leukere manier om ernaar te kijken denk ik dan er op afgeven. :slight_smile:

Oké, bedoeling is wel helder denk ik. Ik ga het topic een tijdje laten marineren. Ben benieuwd wat er allemaal uit komt!

3 likes

Aaaaah dan kan ik je hiermee verblijden!

19 likes

Wat is er opmerkelijk?
Wie kan dit beter uitleggen dan “Dear mr. Cook” himself:

De Apple Watch is hét levensreddend device dat tal van mensen heeft gered van hartaanvallen, elektriciteitsmasten, vuilniswagens, vliegtuig crashes en f*cking beren.

Eigenlijk ben je zonder Apple Watch ten dode opgeschreven.

8 likes

Vergeet de FOMO niet :wink:

3 likes

Zonder een Breitling emergency ook … Meen dat die zelfs in Top Gear voorbij kwam op de noordpool expeditie …

of ze ff 20k usd mogen vangen voor een horloge met sos functie.

7 likes

Guilty!

4 likes

Mijn post maar weer verwijderd, maar dit vond ik een mooi statement van PP.