Nee, dit is geen verkiezing van het horloge waar er het meest van verkocht zijn. Dat zou er feitelijk maar één kunnen zijn natuurlijk, dus daar is geen verkiezing voor nodig. Dit topic draait om de kunst van het verkopen. Ofwel: marketing. We gaan op zoek naar het horloge met het beste marketing verhaal eromheen. Dit kan een prachtig feitelijk verhaal over de oorsprong van het model zijn, of een werkelijk fantastisch en uitstekend uitgevoerd kul verhaal wat het gewoon heel goed doet. In werkelijkheid zal het meeste er tussenin liggen; beetje waar, beetje gebakken lucht…
Om een voorbeeld te geven; ik kwam op het idee voor dit topic toen ik het (verkoop) verhaal bij deze venezianico las. Lijkt me een goed voorbeeld van iets wat vooral in de tweede categorie valt, alhoewel ze weer zo slim zijn om zelf geen claims te gebruiken…
Maar hoe vermakelijk dit voorbeeld ook is, het kan beter denk ik. Dus bij deze de vraag wat volgens jou het beste marketing concept is op de horlogemarkt. Graag een specifiek model (dus geen merk alleen) noemen met (een link naar) het verhaal erbij. Einde van de week doen we een poll om de beste 3 eruit te halen zodat we volgende week een finale kunnen doen (de 3 verhalen naast elkaar gepresenteerd).
Tja, de voor de hand liggende nominatie is de Speedmaster/Moonwatch. Commercieel en marketingtechnisch door de decades heel helemaal uitgemolken met de ruimtevaart als stokpaard en Snoopy als mascotte.
hoort er natuurlijk ook bij. Zonder de Speedy zou het topic niet compleet zijn natuurlijk Dus bij deze genoteerd! Overigens zijn plaatjes bij de nominaties welkom, maakt het topic wat leuker en overzichtelijker. Ik neem deze nog even voor mijn rekening:
Ik wil groen zeggen want die zijn marketing geniuses… maar…… eigenlijk alle merken die Genta gebruiken in hun marketing. Die verkopen zelfs nog een lege wc rol als hij hem had aangeraakt.
Wat is er precies opmerkelijk aan het marketing verhaal wat hier gebruikt wordt? Het gaat voornamelijk om de kunst van het verkopen in dit topic (dat is mijn insteek in ieder geval). Dus we zijn op zoek naar de horlogeboeren die zand aan arabieren kunnen verkopen
Seiko gooit het zelf op de historie van het eerste duikhorloge, en het feit dat er inmiddels een stuk of wat verschillende remakes, reissues en reimaginations uitgebracht zijn. Allemaal weer net even anders.
Ik had graag de Speedy aangehaald maar die was al…
Nouja als een merk 62mas in de marketing kan zetten en ze verkopen een horloge wat -10/+15 nauwkeurigheid heeft voor 3900 usd?
Kan je toch beter een tudor met COSC kopen voor 100 meer.
Nee ik heb het niet over de afwerking en de kwaliteiten van het horloge. Maar logisch gezien zouden ze die re-issues voor 2900 moeten verkopen. Maar door de fan base kunnen ze meer vragen. Ik ga daar niet over klagen want ik hou van Seiko maar tis wel sneaky
Dat is het leuke van het onderwerp ook een beetje. Het gaat niet om de harde verkoopargumenten zoals kwaliteit, materialen, etc. Het gaat juist om het plaatje wat er omheen wordt gecreëerd. Van mooie historische maar niet heel relevante feitjes tot het soort dingen waarmee een marktkoopman een glimlach op je gezicht tovert.
Tnx! Is ook een leukere manier om ernaar te kijken denk ik dan er op afgeven.
Oké, bedoeling is wel helder denk ik. Ik ga het topic een tijdje laten marineren. Ben benieuwd wat er allemaal uit komt!
Wat is er opmerkelijk?
Wie kan dit beter uitleggen dan “Dear mr. Cook” himself:
De Apple Watch is hét levensreddend device dat tal van mensen heeft gered van hartaanvallen, elektriciteitsmasten, vuilniswagens, vliegtuig crashes en f*cking beren.
Eigenlijk ben je zonder Apple Watch ten dode opgeschreven.