En het thema is: Vintage en Vierkant

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, vooral plaatjes gekeken. Mooie collectie, alleen definitie van vierkant is bij sommige niet helemaal van toepassing :wink: In ieder geval goed begin van deze dag.

Leuk om te lezen en kijken. Inspiratie. Ik ben ook al lang op zoek naar een draagbaar (qua maat) vierkant, vintage horloge.

2 likes

Eye, ik voeg de enige die ik heb met graagte toe

27 likes

Geweldig topic, heerlijk leesvoer.
Lekker de dag beginnen op deze manier.
Straks nog een keer lezen ( en kijken ).
Grote dank ! :slightly_smiling_face::+1:t2:

Het is ook gewoon fijn, vanuit therapeutisch oogpunt, te weten dat er out there nog meer horloge-idioten zijn… :blush:
Het is toch een eenzame verslaving…

5 likes

Deze vind ik wel mooi, maar wat te klein.

1 like

Vierkante Citizen uit 1975. De complete service is te lezen in dit Topic.

23 likes

Dank voor de inkijk op jouw deelverzameling hoekige tijdsweergevers.
Ik zie al voor me hoe je met enthousiasme de verzameling screent en keuzes maakt.
Heerlijk proces, gaat ook gepaard met herontdekking en en verrassingen.
Ohww ohww ja, díe had ik ook nog…,och wat een beauty,…iehh heb ik die nog steeds ??? …oehh deze past precies …ahhh, die doe ik morgen om…

Bij 4kant denk ik in een split second aan het juweel uit België met ETAbinnenwerk dat al jaren in mijn bezit is. Destijds aangeschaft op de Rikketik, ik denk ergens rond 2000. Een Roma waar niet alleen elke Sinto verliefd op kan worden.
Niet zoveel bekend over dit merk, wel dat het dus van Belgische origine is, en dat de kwaliteit zeer goed is.

Geniet van mijn ‘preciousssss’
(Tuurlijk teveel foto’s :smirk::wink:)

22 likes

Ik begrijp dat rechthoekig wordt gedoogd :innocent:

28 likes

Oi, ook deze is fraai Mathijs! Volgens mij had je deze ook bij je tijdens een précoronale meeting in Arnhem.
Mooi merk, mooi model! :+1:

2 likes

Die band maakt hem echt af, fraai!

2 likes

:+1:

17 likes

It’s hip to be square. :stop_button:

Mauthe rond 1965.

17 likes

Leuk, thema waar ik ook wel iets mee heb.
Hier een foto die al eens eerder is getoond hier, zal binnenkort wat andere maken en de horloges wat meer toelichten.

13 likes

Kijk dat is weer een echte collexie :wink: :sweat_smile:
Dank voor het delen van dit proza op deze saaie dinsdagochtend.

Ik doe het even zonder commentaar; hier mijn collectie vintage en min-of-meer vierkant :sunglasses:

Overigens schat ik je Prisma uit de collectie wat nieuwer in, de eerste Prisma werd volgens deze beschrijving namelijk gemaakt in 1948: :wink:

10 likes

telt dit?

7 likes

12 likes

Een paar vierkante oldtimers.

Sandoz.
sandoz

Bucherer.

Seiko Lord Matic.
lm 5606

Seiko 6602
6602

21 likes

Heb ik dus helemaal nix mee, toch zitten er zeker hele mooie (oude) horloges tussen. Leuk om te zien en te lezen :+1: :+1:

2 likes

Haha, Als je het hele verhaal wèl had gelezen had je geweten dat mijn interpretatie van het begrip vierkant ook nogal ruim was :slight_smile:

Als ik al de leuke reacties hier lees, toch niet zó eenzaam. W’re quite a community, all together… :slight_smile:

Dat is dus inderdaad vaak het probleem met Vierkant & Vintage. Mooi, maar niet altijd actueel draagbaar (voor mannen) vanwege het formaat. Bij vierkant valt het denk ik nog wat meer op dan bij rond, dat de huidige horloges voor mannen vaak veel groter zijn (gemiddeld >40mm?).
Bij dameshorloges is dat veel minder kritisch. Daar kan eigenlijk alles, van heel klein tot heel groot. Het argument is daar meer elegantie t.o.v stoerheid. Hoewel… een groot stoer herenhorloge op een vrouwenpols ook heel goed kan staan. Een elegant klein horloge op een herenpols is vaak minder gewaardeerd.

Effes, wow wat een prachtig stuk die Roma! En dank voor je mooie commentaar. Wat mij bij jouw reacties vaak opvalt is niet alleen de passie voor horloges die wij delen, maar ook je taalvaardigheid. Daar geniet ik van. :joy:

Jazeker! Mooi rechthoekig is niet lelijk en deze is prachtig. Mooi merk ook. Alleen dat metalen bandje… Strak donkerbruin leren bandje staat hem (of haar?) inderdaad stukken beter.

The end of an Era! :frowning:

Ohhh Mauthe! Zo mooi en zo exclusief!

Vooral doen! Eén familie, deze vier horloges?

Mooie set Wilko! Hint: mag ik een paar van die perlon bandjes eens voor je vervangen? Je had nog iets te goed van mij… :slight_smile:

Ik denk dat je gelijk hebt. Een historische vergissing, ontstaan door de combinatie van oude techniek en design met een, voor die tijd, nieuw merk. Dank voor de correctie.

Vierkant genoeg, vind ik. Vintage? weet ik niet. Maar mooie foto en mooi horloge. Dat geeft de doorslag. Dus: Ja het telt!

Mooie collectie! Sandoz is naar mijn mening een behoorlijk ondergewaardeerd merk. Qua horlogetechniek niet echt bijzonder, maar wèl degelijk. Het is het design wat de Sandoz horloges zo aantrekkelijk maakt. Die Bucherer is echt prachtig!

4 likes

Hij is uit 1969👌

2 likes