En het thema is: Vintage en Vierkant

‘Stokoude’ old stock :nerd_face:

7 likes

Ja jongens, inderdaad. De DHL had een sorteerfoutje gemaakt, dus dat duurde allemaal even wat langer dan gepland. Maar alsnog, mijn eerste JLC!

Dank @vinwat voor je hulp en het mooie aanbod. Ik vind het mooi om eens een andere stijl horloge te hebben en zeker om een JLC te hebben.

14 likes

Ik had natuurlijk al een plaatje gezien, maar hij is prachtig hoor!

1 like

He, he eindelijk. Heeft even geduurd. Vertraging DHL, Maar staat je goed.

1 like

5 likes

Deze is heel klein, ongeveer 2 x 2, en het bandje is enigszins vergaan, maar loopt prima:

7 likes

IMG_20210316_201907

10 likes

Da’s sterk :+1:
Heb al een tijdje bijna het zelfde model in RVS, helaas zonder uurwerk - maar toch gekocht omdat staal in die tijd zelden gebruikt werd voor dit type horloge. :stuck_out_tongue:

Het moet haast wel een luxe horloge zijn geweest denk ik, en ik hoop natuurlijk ooit het uurwerk nog eens tegen te komen.
Ben dus ook benieuwd welk uurwerk er bij deze Porta van jou inzit, weet je dat misschien?!

2 likes

Zojuist heb ik hem opengemaakt om een foto te maken. Ik heb niet zoveel verstand van die verschillende uurwerken, maar misschien kan je zien wat het is.
De kast en wijzerplaat zijn wel wat anders dan die van jou, zag ik.

Aan de achterkant staat nog “plaque or lamine 20 microns”.

4 likes

Ah bedankt! Kan er niet zo snel een caliber of merk op ontdekken - maar misschien een expert als @Lexaf wel.
Ik had al gezien dat er wat verschil in model, logo en dus ook periode zit, maar hoop toch dat een bepaald uurwerk wat sporen oplevert. Wordt ook vaak een zelfde over langere tijd gebruikt, of soms een eerdere variant. Googlen en een vraag op het forum heeft niets opgeleverd, dus elke strohalm is er eentje :stuck_out_tongue:

1 like

Valt dit onder 4kant Lex?

8 likes

Oei, @domega, nu doe je me toch ruim te veel eer aan. Ik ben zeker geen expert, ook niet in het identificeren van horlogekalibers, maar ik ben door trial & error redelijk handig geworden in het hanteren van de Ranfft database. Daar zit een functie bij die denk ik door veel horlogespeurders wat minder gebruikt wordt maar erg handig is en soms, lang niet altijd, resultaat geeft. Daarbij komt ook dat de goede Dr. Ranfft het ook niet altijd (maar wèl vaak, waarvoor hulde) bij het juiste eind heeft en bij lange na niet alle kalibers staan in Ranfft lijst. Om nog meer terug te kunnen vinden over vintage of antieke horloge uurwerken moet je over veel meer bronnen kunnen beschikken zoals bijvoorbeeld de beroemde Flume boeken. Die heb ik niet, en ze zijn voor zover ik weet ook niet digitaal toegankelijk via het web. Dus bij mij is het meestal ook maar meer geluk dan wijsheid.

@singlehoesjes heeft een mooie duidelijke foto gemaakt van het werkje van zijn Porta horloge.
Hij blijft daarbij overigens mooi on-topic want het gaat hier tenslotte om een rechthoekig (vierkantig) horloge en daarenboven is ook het uurwerk duidelijk vierkantig.

Ik ga proberen of ik wat met de bovengenoemde Ranfft zoekmethode kan vinden. Als ik naar de verhoudingen kijk van de kast, het uurwerk en de kroon (er staan geen maten bij) denk ik dat het hier om een vrij klein, misschien zelfs wel dames horloge gaat (?). Juist bij die tank vormige kastjes is het heel moeilijk om de grootte zo vanaf een foto in te schatten.

Die aanduiding heeft te maken met de kwaliteit van de vergulding. “Plaque or lamine” betekent letterlijk ‘gelamineerde goud laag’ en wordt ook wel rolled gold of Waltzgold genoemd. De dikte van het goudlaagje is dan vaak 20 mu of micrometer = 0,02mm.

Ik ga aan het werk en kom hier nog op terug, ik hoop iets te kunnen vinden.

1 like

Mmmmm, ja, ik vind dit wel een soort van helendal niet zo buitengemeen maar wel zo tamelijk vierkant.
Kan je daar mee leven, Boskabouter?
image

1 like

Bedankt voor je inzet Lex, oh ja, ik vermoed ook dat mijn Porta ietsje groter is…
En volgens mij ben je te bescheiden want je weg weten te vinden in zulke uitgebreide databases vereist m.i. nog wat meer dan alleen maar geluk.
De Porta in kwestie is ook iets minder langwerpig dan de meesten in dit genre, en iets breder.
Ik vind het een prachtige kast en wijzerplaat, dus zie het een soort grail in meerdere etappes…

2 likes

Ik heb het horloge even opgemeten, misschien helpt dat nog bij de zoektocht.
De kast is 20 x 28 mm groot.

1 like

Ik ben bang van niet. In de tussentijd ben ik aan het spitten geweest in het Ranfft systeem, maar daar kan ik geen match vinden.
Ik denk dat de enige manier om er achter te komen wat voor werkje dit is om er in te duiken via het horlogemerk Porta.

Als het om horlogemerken gaat is daarvoor de aangewezen eerste ingang de Mikrolisk database. Als we daar ‘Porta’ invoeren krijgen we een flinke respons:

Het Mikrolisk Porta (2) beeldmerk
van jouw horloge komt overeen met de tweede vermelding in het lijstje van Mikrolisk. We hebben dus te maken met een Duitse fabrikant: Werner KG / Porta Uhrenfabrik uit Pfortzheim.
Pfortzheim kun je wel beschouwen als een van de belangrijkste plaatsen van de Duitse uurwerkindustrie. Dat houdt ook in dat het niet waarschijnlijk (ook niet onmogelijk) is dat het uurwerk van Zwitserse makelij is maar vrijwel zeker ook Duits. Het probleem bij de identificatie van de minder bekende Duitse uurwerken bij Ranfft is, dat hij veel Zwitsers materiaal heeft gedocumenteerd maar de Duitse uurwerken in wat mindere mate. De grote merken zoals Junghans wel, maar veel van de kleinere Duitse uurwerkfabrikanten vind je lang niet alle uurwerken bij Ranfft gedocumenteerd.
Jammer maar helaas, want dan moet je toch terugvallen op de papieren bronnen, die zoals eerder gezegd veel lastiger toegankelijk zijn.
Dus roep ik hier: @Maurits! Help, weet jij nog iets te vinden in jouw bronnen?
Bij mij houdt het hier op, ik kom niet verder.
2711097_orig

3 likes

Bij het lezen van Pforzheim denk ik ook dat er een Duits uurwerk in zit. PUW zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Een PUW 501 lijkt er toch wel heel erg op. :wink:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&PUW_501

4 likes

Bingo!

2 likes

Nu nog de vraag of dit kaliber wel in de kast van @domega gaat passen; die heeft namelijk heel andere verhoudingen. Moeten we eigenlijk even een foto van de binnenkant van dat kastje zien. Vaak zit daar (meestal in het achterdeksel) een uitsparing waar het uurwerkje precies in past. Als dat ongeveer dezelfde vorm en afmetingen heeft zou je dus op zoek moeten naar zo’n PUW. :thinking:

1 like

Inderdaad Wilko,
Ik denk dat de kast van Don’s horloge wat groter is, ook de binnenmaten?
Ik zou als @Domega en @singlehoesjes dat kunnen coördineren eerst passen met het uurwerkje van Peter’s horloge. De afstand tussen de gaatjes van de urenwijzer en de kleine secondenwijzer zijn daarbij cruciaal, maar ook de plek waar de pootjes van de wijzerplaat zitten moet identiek zijn anders kan je de wijzerplaat niet goed bevestigen. Werken met plakkertjes vind ik teveel een Mumbay-Special oplossing…

Als het past kan Don gericht op zoek naar zo’n uurwerkje.

Ik zou dus zeggen: heren veel succes en veel plezier!
:slight_smile:

2 likes