Inderdaad, dat zou de volgende stap zijn. Maar ik zou nog even een tussenstap inlassen. Als er nou in het kastje van @domega gewoon een uitsparing voor een rond uurwerk zit kunnen we weer terug naar het begin
Klopt, dan gaat het dus om een heel ander uurwerk, maar dat is nu niet duidelijk omdat hij de binnenkant van het achter deksel niet heeft laten zien. Er hoeft natuurlijk geen specifieke uitsparing te zitten, het uurwerk kan ook gefixeerd zijn door een spacer. In dit geval geen spacer ring, maar een soort rechthoekje, maar je begrijpt wat ik bedoel.
In dat geval lijkt het aannemelijk dat een ander uurwerk wèl eveneens een PUW is, dat vereenvoudigt het zoeken enigszins. Ik hou het op ‘rechthoekig’. Heel veel Duitse horloges uit die tijd met een PUW of Förster uurwerk hebben een rechthoekig kaliber, ook de ronde horloges.
De afstand tussen de wijzergaatjes lijkt mij redelijk standaard. de plek waar de pootjes zitten is volgens mij een groter probleem bij het passen.
Nee dat klopt, al was het in die tijd wel vaak het geval. Zie hier bijvoorbeeld een Tissot met een beetje vergelijkbare kastvorm:
Helemaal eens, in zoverre zijn we inderdaad al opgeschoten
Hier inmiddels twee vierkante Seiko’s in huis.
Grand Quartz 4843-5100
Seiko SFP608P1 (niet bepaald vintage)
Twee ouwe vierkantige Russen.
De Podeda ‘Night and day’ is al een paar maanden in huis en de blauwe Pobeda sinds heel kort dankzij een razendsnelle deal met @VmaxNL.
Bij de laatste viel ik voor de diepblauwe metallic wijzerplaat. Lastig op de foto vast te leggen, maar een reflectie van wat kleurtjes van mijn beeldscherm helpt ook voor de sfeer…
De standaard Pobeda / Raketa 2602 uurwerkjes tikken beiden de tijd netjes en nauwkeurig weg.
Als ik ze niet draag wonen ze bij de andere ouwe Russen in de Theedoos.
Wel rechthoekig / vierkant, maar niet vintage, toch?
Wow, fantastisch team jullie.
Ik ga hem morgen proberen te openen - nog even de spanning er in houden. Fijne avond iedereen en tot slot nog even de PORTA
Tja ik kon niet meer wachten dus toch op gewaagd, en een verrassing!
Er zit zowaar een kompleet werkje in - nooit gemerkt, dacht dat het maar een leeggesloopte kast was
Dan mis ik wel de stift, kroon en drie wijzers… maar het werkje zelf lijkt ok. Balans loopt vrij ieg. Meteen weer gegoogled op een identiek model om te zien hoe de kroon en wijzertjes horen te zijn…maar nog altijd zero
Oh ja de maten zijn 28mm en 40 lug tot lug, best een flinke voor die tijd vond ik
En voor @Scudo de bonuspunten: bijna goed, dit werkje is gegraveerd met PUW500
Dank allemaal
Als je nog gegevens, foto’s, afmetingen of zo nodig hebt, hoor ik het wel.
Ik vond nog wel een foto op internet van een Porta met hetzelfde logo als die van jou:
Jeetje ik kan niet meedoen. Heb geen enkel vierkant horloge. Dus werk aan de winkel
Gaaf, had ik nog niet gezien. Super fraai die 12 markering
Deze wijzertypes zou ik me bij de mijne ook wel voor kunnen stellen
Heeft de wijzerplaat van de jouwe ook lume? Kan het op de foto niet goed zien, kan ook reflecterend zijn, kwam ook veel voor in die tijd. En bij reflecterende cijfers verwacht ik dan weer geen wijzers met lume
Helemaal gelijk met die stelling. Hoewel ik bij die periode met sommige wijzerplaatjes wel eens denk aan ingrijpend verlies van Lumen (al of niet door herstellers) op markers en cijfers.
Ok, dus dan ga ik weer terug naar geblauwd als meest voor de ‘hand’ liggende. Nu nog het type
Sorry ik keek even niet naar de wijzers… Teveel afgeleid🤗
Kan ik inkomen
Helaas zijn dit geen foto’s van exemplaren uit mijn eigen collectie
Ah jammer. Had ik je wel gegund hoor