En het thema is: Vintage en Vierkant

Op de site van Ranfft staan gegevens over de stift en de afmetingen van de wijzers. Misschien heb je daar iets aan.

2 likes

Tja, dit zijn natuurlijk dé essentiele gegevens als ik niet zo’n a-technische liefhebber zou zijn. En ik heb ongetwijfeld zulke wijzertjes in huis of misschien zelfs wel een vergelijkbare donor, maar opmeten is toch wat lastig :relieved:
Wijzers heb ik ook nog nooit geplaatst, ik krijg al rode vlekken als ik krasjes/vlekjes door dat soort pogingen zie haha
De stift met kroon al net zoiets, hoewel ik wel een kroon vorm zou kunnen herkennen…maar de schroef maat??
Helaas, iemand die het als reparateur evt zou kunnen vinden heeft me al afgepoeierd…Maar misschien moet ik het gewoon nog eens proberen met nu de kennis v/h calibernummer en de door jou aangedragen maten :+1:
Met zoveel support als in dit topic zou het eigenlijk wel moeten lukken🤞en jij ook bedankt!

2 likes

Absoluut vintage, ik denk minstens 40 jaar oud. Mijn eerste Seiko, destijds nieuw gekocht.

Vierkant… niet echt, maar ook niet rond of tv-model. Ik denk eigenlijk dat deze wel in dit topic past, nietwaar @lexaf ?

9 likes

Weet je zeker dat de opwindstift ontbreekt? Meestal breekt die af bij de kroon, dus met een beetje geluk zit het resterende deel er nog in en kun je het er uit peuteren.
In dat geval weet je hoe die er uit ziet (ik kan op internet niets vinden over een W310 stift) en ben je al een stukje verder.
Ik heb, net als zovelen hier op het forum, veel losse stiften en wil best voor je zoeken of de jouwe er bij zit.

Edit: deze zou het zo maar eens kunnen zijn

Edit2: zie nu dat er veel van deze stiften worden aangeboden, kijk eens op ebay.de met de zoekterm PUW 500

2 likes

Vintage Is ie beslist! Zag inmiddels meer rechthoekigen dus mijn enige Hanhart maar even. Gekregen van een aardige collega. :grin:
Loopt als een zonnetje zoals het hoort bij een Hanhart.

12 likes

Mijn eerste draagbare vierkant, NA van vrijdag, een Lavina! Heeft nog wel een onderhoud nodig, maar loopt nog steeds als een zonnetje!

Er ligt nog een art deco uurwerkje te wachten op onderhoud, die zullen jullie ook nog wel zien passeren :grinning_face_with_smiling_eyes:

13 likes

8 likes

Wat een mooie! Wijzerplaat en glas gaaf.
RVS? Welk jaar? Maat (excl. kroon & over de lugs)? Uurwerk?

Lavina 1950
1950

1 like

Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die er enthousiast van wordt! Er zit wel wat vuil tussen het glaasje en de wijzerplaat, maar niets ergs.

Het is dus een rvs kast van 26×26 of 26x36 met lugs. Binnenwerk een simpel, maar mooi, Lavina 17 jewels. Van jaartal heb ik echter geen idee

7 likes

Gaaf! Lijkt mij zeker de moeite van het opknappen / restaureren / service waard. Ik kan zo niet direct zien welk uurwerk het is, maar het lijkt mij een degelijk Zwitsers tikkertje. Lekker even een half uurtje spitten bij Ranfft en dan is de kans groot dat je vind welke het is. Met 26 x 36 mm en een mooi nieuw bruin leren bandje (met open end bevestiging voor zoals ik denk een vaste verbinding tussen de lugs) inderdaad ook nog heel draagbaar.

Nee dat niet, alleen het achterdeksel is staal, staat erin :wink: Kast zal verchroomd zijn.
Maar evenwel een leuk ding. Verchroomd kastje was standaard in die tijd, niets om je voor te schamen :sunglasses:

Gaat zeker een onderhoud krijgen! Beetje patina op de wijzerplaat en zoals @wbcoupe zegt, de kast is idd verchromed, met relatief weinig slijt.

Als ik het uurwerk uit elkaar heb ga ik zeker bij ranfff kijken of ik meer info kan vinden.

@wbcoupe het is zeker niet de enige verchroomde kast die in heb, het gros van mijn jaren 70 duikers zijn zo, en in slechtere staat :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ik heb ook de nodige verchroomde kasten. Niks mis mee, staal is overrated :innocent: :laughing:

1 like

Zo te zien een Lavina / Angelus 120:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Lavina_120

1 like

Ik post hem hier gewoon lekker ook ondat ik een sucker ben voor vintage en vierkant! Laat de plaatjes maar komen :slight_smile:

9 likes

10 likes

8 likes

Deze doet het helaas niet, er ontbreken wat essentiële onderdelen…

8 likes

Redelijk vierkant vandaag :sunglasses:

13 likes

@wbcoupe
Helendal buitengemeen wel zo tamelijk! Veel rechthoekiger ga je ze niet vinden.
Erg leuk, dit soort tank achtige modellen! Zwarte wijzerplaat is helemaal goed en deze plaat is ook nog gaaf met een ongebarsten glaasje. Als je je realiseert dat deze klokjes soms wel meer dan 80 oud zijn is het verbazingwekkend dat ze er nog zijn en dat ze het nog goed doen ook.
Mooi man! Staat goed op een smalle pols.
:+1:
Cultureel Erfgoed…

2 likes