En het thema is: Vintage en Vierkant

Tsja…dit is eigenlijk een ‘hen’: niet echt rond, niet echt vierkant… Ik probeer hen toch maar in dit hokje te stoppen…hopen dat ie hier geaccepteerd wordt. :watch::wink:

12 likes

image
Of was het nou toch glaasje bij de horloges?
WOW!
Ben benieuwd naar de detail foto’s en de beschrijvingen van de horloges.
Wat een vondst!

Vront?
Misschien iets voor een apart topic? Toon je vronte horloge?
Maar voor zolang als dat er nog niet is mag ie wel hier blijven logeren hoor.

Leuk ding! Blauwe plaat altijd goed. Wat mij betereft meer vierkant dan rond, hij doet zijn best.
Dat rechtopstaande dag/datumvenster is ook leuk en maakt het horloge nog eigenwijzer.

4 likes

Ik had het grote geluk van een verzamelaar een aantal vintage en art deco horloges te kunnen overnemen voor een klein prijsje :hugs:. Moet bij een heleboel nog heel veel aan gebeuren. Op ebay een partij van zo’n 170 vierkante en rechthoekige glaasjes gevonden, echt fantastisch! Nu proberen om het een en het ander te combineren. Maar goed, zoals ik al zei, dat gaat nog wel even duren :joy:

3 likes

De wijzerplaat is rond, maar de kast is vierkant:

13 likes

graag ! ik ben heel benieuwd.

1 like

vorige week passende kroon voor de defy in de brievenbus, na een beurtje is hij er nu klaar voor

begin jaren '70 waren ze toch goed bezig bij Zenith :heart_eyes:

19 likes

Fraai duo :ok_hand:

2 likes

Vierkant en uit de oude doos, de Citizen Homer met 578 uurwerk.
Er hoort ook nog een secondenwijzer op, moet ik nog ff rustig voor gaan zitten, er is n.l. niet veel ruimte tussen wijzerplaat en het glas.

14 likes

Vierkant ten voeten uit

Anders dan de naam doet vermoeden zijn de compressor kasten van deze Hydraulica’s helaas toch niet zo waterdicht gebleken. Zo is ook mijn exemplaar niet ontsnapt aan het desastreuze vocht. De barst in get glas helpt ook niet erg mee. En dan nog wel mijn eerste Pontiac met een P in het glas!
Het prachtige compacte automaatje loopt nog als een zonnetje en keurig op tijd, maar wat zonde van de stijlvolle wijzerplaat!

Hopelijk kom ik nog eens een mooie vervanger tegen.

22 likes

Ik mocht willen dat de wijzerplaat van mijn vierkante Pontiac nog zo netjes was.

14 likes

Vierkant en waterdicht gaat vaak niet goed samen.

Helaas! Jammer van dat -vrees ik- onvervangbare glaasje. Een vierkant vlak plexi is nog wel te vinden of te maken, maar die P er in wordt lastig. Wijzerplaat valt nog mee moet ik zeggen. De tandjes des tijds. Wat verkleuring, maar ik heb ze erger gezien.
Het super vierkante kastje maakt veel goed. Alles bij elkaar toch een mooie en verzamelwaardige Pontiac met een mooi uurwerk. Wees er zuinig op! :joy: :grinning:

3 likes

Vierkant en vintage heb ik ook nog in bezit, van mijn vader geweest. Denk dat hij uit de jaren 80 komt

11 likes

Het kan dus nog erger :wink:
Toch ook een mooie.
Zo zie je ze helaas vaker voorbij komen. Jammer want ze zijn eigenlijk erg leuk vind ik.

Afhankelijk van de lichtval is de wijzerplaat inderdaad nog best om aan te zien. Er zat ook nog goor groen op, dat heb ik eraf gekregen.
Er zit een rand rondom het glas waarmee de kast het aandrukt op het beruchte rubber pakkinkje, zelf maken dus erg lastig.
Ik heb mijn gebarsten glaasje heel netjes gepolijst, valt het minder op dan de overige schade. Dan maar mét barstje :wink: heb ik inmiddels ook al wel een paar en ben half zo oud.

1 like

20 likes

Vierkanter kan bijna niet, deze Seiko 7T32

16 likes

Wow!

Het is al weer even stil in dit draadje, dus het wordt tijd om er weer eens een vierkantje in te gooien. Dit horloge is met haar 29mm en 35mm over de lugs misschien wel wat klein voor een herenhorloge, maar elegant als ze is zal ze aan de pols van een dame niet misstaan. En toch stoer met het felblauwe krokoprint bandje van 18mm lugmaat. Het ronde glas meet slecht 23 mm, wat dan weer vrij klein oogt aan de pols. Ik houd het dus maar op een dameshorloge.
Maar wat de horlogecollectie betreft: aantrekkelijke dames zijn bij mij ook altijd welkom, zeker als ze van een exotisch merk blijken te zijn. CINY? Nog nooit van gehoord. Toch wel geregistreerd in Mikrolisk, dus niet helemaal een eendagsvlieg.

Ciny wordt (werd) gemaakt door Aubry Frères uit Le Noirmont und Moulier vanaf (volgens de Mikrolisk listing) ca. 1959. Als ik in Mikrolisk verder doorzoek op Aubry Frères krijg ik een flinke lijst van 2 pagina’s met diverse Aubry’s. maar Aubry Frères wordt ook gelinkt aan Doxa, Ernest Borel en West-End. Geen kleine merken dus en in elk geval was Ciny / Aubry Frères misschen niet zo’n hele grote maar niet helemaal onbelangrijke speler op de Zwitserse horlogemarkt in die tijd.

Een klein overzichtje in Watch Wiki, met wat merk referenties, bevestigt mijn veronderstellingen zoals ik die uit Mikrolisk kan afleiden. Alleen is de oprichtings datum van de Firma volgens Stephen Foskett van Grail watch veel eerder, nl. al in 1917.

Aubry [Watch Wiki] (watch-wiki.net)

Met name de duidelijke relatie met Doxa is interessant. Tik maar eens in Google in: Aubry Frères / afbeeldingen en de Doxa’s vliegen je om de oren.

Ik heb voor deze bijdrage de achterzijde van Mlle. Siny even niet meer geopend voor een foto van haar binnenwerk, maar er tikt een klein maar fijn ST/FHF 69-21 alias Dugena 2102 uurwerkje in haar inborstje.

Volgens de gegevens van het uurwerk in Ranfft is heeft Mlle. Ciny dus de aanvallige leeftijd van ruim 50 jaar. Die leeftijd wijst enigszins op de overgang en dus liep ze, na waarschijnlijk jarenlang niet meer opgewonden te zijn geweest, aanvankelijk wat stroef, maar een paar druppeltjes wasbenzine op haar lagertjes + een héél klein piezeltje olie als glijmiddel lieten haar onmiddellijk weer lopen als een jonge meid. Een goede beurt zou wonderen doen denk ik, maar dat moet gezien de prioriteit voor een paar andere uurwerken nog maar even wachten.

Genoeg tekst. Eerst wat plaatjes, want daar gaat het, zeker in dit draadje, toch om. En het oog wil ook wel wat, zeker als het om aantrekkelijke dames gaat. Welnee, ik ben helemaal niet sexistisch! Ik heb (echt waar en hier op dit forum) eens van iemand iets gelezen over ‘wijvenhorloges’…
wow! Dat is pas sexistisch. Ik ga voor schoonheid en elegantie en dat mag genoemd en benoemd, vind ik, ongeacht gender.

Plaatjes dus:

De Ciny van links-voor gezien. Dan de zijkant, superplat, voor een horloge met een standaard uurwerk, slechts 8 mm dik incl. glas. En geheel rechts Sientje bekeken van rechts-voor.

Ten slotte heb ik het dametje, bij gebrek een vrouwelijk fotomodel maar even aan mijn eigen harige pols gehangen.

Dit was het dan even voor vandaag, ik hoop dat hiermee het ‘Vintage & Vierkant’ gevoel weer een beetje is gaan leven en hoop dan ook op meer vierkant, bijna vierkant, rechthoekig en alles wat daar maar in de buurt komt. Dames- en herenspul, dat maakt niet uit, zolang als het maar tikt (mag ook héél zachtjes) of zoemt, minstens twee wijzers en duidelijk vier hoeken heeft en ruim meer dan twintig jaar oud is.

Veel plezier met het lezen en kijken en ik wacht nieuwe bijdragen met gepaste spanning af.
Lex

20 likes

Vers van de Rikketik:

Alleen het binnenwerk As 984 geruild met eentje die ik nog had. Deze loopt mooier… Ook een bandje geleend van een Pierce uit de ( alsmaar groeiende) projecten- bak.
.En een nieuw kroontje
Grote kans dat dit Ancre - tje één van mijn favorieten gaat worden!

16 likes

Mooi dingetje hoor! Deze heb ik ook ooit gekocht voor €5,- heb ik ook veel plezier van :+1:

17 likes