“Regency” was voor mij bij deze vierkantige Zwitser de trigger. Eigenlijk niet direct een naam waarbij je aan een jarenlange aangekoekte reeks vette ‘coating’ denkt, die - dat dan weer positief - wel de 10 micron doublé laag adequaat geconserveerd heeft.
Ach wie ben ik? En deze kombi vind ik best leuk. Het geeft het relatief kleine horloge een wat grotere en stoere uitstraling op de mannenpols! Goed gedaan jochie! Die wijzerplaat is fantastisch! Prachtig dat in het rechthoek perspectief meelopende cijferfont.
Naar aanleiding van de beauties die hier passeren ben ik maar eens begonnen aan het servicen van deze Olma seacup met Epsa Type 2 kast en splitbare opwindstift die am sinds mensenheugenis in de kast lag.
Uurwerk AS 1714
Hij ziet er mooi uit, Yoeri. Vierkanter kan niet en met dat vintage zit het zo te zien ook wel goed. Medio jaren '70?
Lastig open te maken hé, die Epas type 2 kasten. Is dit er ook zo een met van die nokjes aan de boven/achter kant die je tegelijk moet indrukken om de kast open te maken?
Wel een supergaaf model hoor, die strak vierkante kast. Van wat voor materiaal is dat bandje?
.
Hier de achterkant van mijn vierkante jaren '70 Leijona met een Epsa type 2 kast. Het lijkt dus niet geheel toevallig dat mijn Leijona ook de naam ‘Seacup’ heeft. Er is dus kennelijk een verband met de kast met deze specale constructie. Helemaal niet zo waterdicht trouwens. Ze hadden 'm wat dat betreft dus beter de ‘Teacup’ kunnen noemen. Een interessant stuk in mijn verzameling, die Leijona Seacup,
maar qua model eigenlijk niet zo helemaal mijn kopje thee…
Die 4 haakjes moeten weer in de gleufjes in de kast.
Het bandje kocht ik ooit bij cheapest Natoa straps voor mijn schoonvader maar hij vond het maar niets. Welk materiaal het is weet ik niet maar in elk geval geen stijve nylon. Voelt eerder wollig en zacht aan. Is een single nate strap en draagt eigenlijk wel prettig in afwachting van iets in leer.
Leuk, die foto, met de nokjes op de kast. Daaraan kan je ook goed zien wat (naar mijn bescheiden mening) de makke is van het mislukte ‘waterproof’ concept van dit type kast. De monocoque achtige achterzijde van de kast is uiteraard waterdicht, maar het probleem zit aan de voorkant. De wijzerplaat rust (al of niet met een pakking er tussen) op de kast en het glas ligt (ook al of niet met een pakking) op de wijzerplaat. dat geheel drukt dan vast tussen de achter- en voorkant van de kast. Er is slechts één pakking mogelijk, ofwel op, ofwel onder de wijzerplaat. De andere kant is dan per definietie zo lek als een mandje…
Een ander constructief nadeel: het hele uurwerk ‘hangt’ bij deze constructie aan de wijzerplaat, net als bij de vroegere goedkope horloges met een tweedelige schoenpoetsdoosjes constructie. Niet zo stevig en schokbestendig dus.
Voor een vintage / verzamel exemplaar is dat allemaal niet zo erg, maar ik denk toch dat ze bij EPSA en bij de horlogefabrikanten die dit systeem geadapteerd hebben, iets anders voor ogen hadden. Vandaar dat ze redelijk zeldzaam zijn. Mislukt concept…
Tell me about it niet het makkelijkste horloge om op te winden maar als je het eenmaal doorhebt werkt het prima. maar hij staat niet voor niks in het blauw