En het thema is: Vintage en Vierkant

17 likes

Nice. Uit welk jaar is dit horloge?

1956, op basis van het serienummer.

1 like

image

Oh jee, poetsie poetsie naampje foetsie :scream: :grimacing:

7 likes

Nij verdal ? :roll_eyes:

2 likes

Niks gepoetst…een gekregen paard kijk je niet in de mond :relieved:

2 likes

Verd…orie

1 like

Dat kon ik me van jou eigenlijk ook niet voorstellen, Pierre. Maar er is toch ergens iemand wel (n)ijverig bezig geweest.

Grappig hoe het Vlaams en het Nederlands soms iets uit elkaar lopen terwijl het toch het zelfde betekent en we het zelfde bedoelen. Als ik iets krijg (hier in ‘Olland’) is het een gegeven paard, dat ik niet in de bek mag kijken. Maar dit terzijde en no offence… :wink:

18 likes

Vintage :white_check_mark:
Vierkant :white_check_mark:

20 likes

En apart! :white_check_mark:
Nooit eerder gezien dit model van Seiko.

1 like

Ik had nooooit van mn leven verwacht dat ik iets in dit topic zou posten, een horloge moet rond zijn…!!

Maargoed toch gezwicht blijkbaar :see_no_evil:

(Secondewijzertje heb ik van een Omega 26.5 gehaald, moet nog een qua stijl wat beter passende vinden)

Super “schattig” uurwerkje erin, iemand enig idee hoe oud deze ongeveer is?

21 likes

Maar ja Tim, met zo’n design als deze Mulco ben je het ronde horloge wel voorbij. :boom:
Prachtig tankje. Leuk merk ook. Maar ja, van wie nou precies?

Veel ouwe troep verzamelen, dan kom je een passend wijzertje vanzelf een keer tegen.
Daar is de Rikketik met de graaibakjes nou goed voor.

Aan het ontwerp te zien, werden dit soort rechthoekige horloges al zo ergens rond 1935 gemaakt, maar… ik zie wel een incabloc o.i.d. op de balans, dus dat wijst dan weer op na 1950.
Probleem bij het identificeren van deze uurwerkjes is vaak dat er geen kalibernummer op te vinden is, althans niet op de gebruikelijke plek onder of in de buurt van de balans. Maar als je 't ding toch nog een servicebeurt gaat geven en de dial gaat er af, dan is de kans redelijk groot dat je een fabriekslogootje of een compleet kaliber/type nummer op de voorkant vindt. Anders wil zoeken met de ‘advanced’ functie in de Ranfft database ook nog wel eens wat opleveren. Je zoekt dan m.b.v. een aantal parameters die allemaal vormeigenschappen van het uurwerk aangeven.

Ik neem aan dat die nato er ook even tijdelijk opzit? Die ouwe tankjes hebben vaak een vaste verbinding tussen de lugs. Er hoort een (zwart?) leren open ended bandje op. Ik stuur je wel een PBtje.

Mooie vondst in elk geval, Tim, als ik niet al lang geleden gezwicht was voor dit soort horloges zou ik zeker zijn gegaan voor deze.

Hieronder een recent verworven tankje van mij, een ruiltje met @Serge2 voor een paar opknap horloges.
Blij mee! Dank Serge!

Het merk is ‘BB’. Nooit van gehoord, maar tot mijn verbazing vond ik wel wel een hele rij BB merkregistraties in Mikrolisk.
Omdat er in dit BB horloge een wel herkenbaar uurwerkje zit, nl. een Förster 2080 denk ik dat het afkomstig is van B.B. Bruno Besser Zittau (Sachsen), Duitsland. Zie ook de Mikrolisk data hieronder.

Förster 2080

De Ranfft gegevens voor de Förster 2080 dateren het horloge dan op ca. 1940.

10 likes

Haha ja ik had ook al even bij Mikrolisk gekeken, maar geen uitsluitsel!

De nato is tijdelijk, maar moet bekennen dat ik al 2 lederen nato’s in bestelling heb staan:

Niet helemaal historisch verantwoord, maar maakt het wel iets jeugdiger!

Beurtje gaat hij sowieso krijgen, hoop deze of volgende week, hij zat namelijk in dezelfde koop als de Velona en een Marti (valt dit ook onder vierkant…??)

Anyway, voor het schamele bedrag van €5,- kon ik hem niet laten liggen, deze verdient het om opgeknapt te worden :ok_hand:
Zal wel wat foto’s plaatsen van de werkzaamheden en of markeringen.

6 likes

Die groene Nato vind ik op zich zelf wel mooi, maar NIET op zo’n oud tankje toch? Dat is een dresser. Een Nato op een dress horloge? Tijdelijk een perlon bandje zou nog gaan, dat is nog een beetje uit de zelfde tijd.

De Velona is gaaf, maar natuurlijk niet vierkant, de Marti (ook zo’n leuk bijna vergeten Nederlands merk) is een klein beetje vierkant… vind ik… :sunglasses:
Wow, 5 euro? Doe mij maar een doos vol dan.

2 likes

Oeh Perlon, nee dat is strikt verboden in huize TKH!! Morgen zullen ze binnen zijn en dan weten we of het mooi is of niet :wink:

1 like

FHF 29 dus!

3 likes

Niet vierkant maar wel rechthoekig

20 likes

Tankjes altijd leuk, vierhoekig is ook een soort vierkant en altijd toegestaan in deze draad.:slight_smile:

1 like

Echt een mooi uurwerkje die FHF 29, lijkt zelfs verzilverd tenzij, is goed opgeknapt in ieder geval :ok_hand:

17 likes