En het thema is: Vintage en Vierkant

Geen idee, de bodem met uurwerk zit geklemd aan de kast.
Ik heb het uurwerk niet los kunnen krijgen van de bodem, zou dat wel moeten kunnen?

Wel alles gereinigd en gepoetst en glaasje opgeschuurd en gepolijst.

3 likes

Ziet er al een stuk beter uit!

Dat moet zeker kunnen.
De kastconstructie is een zgn. ‘schoenpoetsdoosje’. De bovenkant van de kast met het glaasje zit vastgeklemd op een soort bakje/doosje waarin het uurwerk ligt. De wijzerplaat sluit dan vaak strak aan op de bovenrand van het bakje. Deze constructie zie je wel vaker bij wat eenvoudiger vierkante horloges uit die periode.
Soms valt zo’n uurwerkje gewoon los uit de onderkant, maar het zit ook nogal eens vastgeklemd in het bakje. Met een zgn. ‘kastmes’ wat je ook gebruikt om een klik/klemdeksel van een horloge los te wippen, (kan ook een oud aardappelmesje zijn of een sjiek Victorinox zakmes) kun je heel voorzichtig tussen de rand van de wijzerplaat en het kastje proberen het werkje los te wrikken. Werk steeds op verschillende plekken, forceer niks, want dan beschadig je mogelijk zowel het uurwerk als de wijzerplaat. Geduld!
Je zult zien dat er steeds een heel klein beetje beweging is en uiteindelijk komt dan het werkje uit het kastje omhoog.
Succes!

1 like

Wrikken is misschien niet het goede woord; wiggen omschrijft beter wat er gebeurt.

1 like

[quote=“willem, post:1602, topic:300220”]
zou dat wel moeten kunnen?
Ja, die zit in de bodem geklemd. Aan de zijkant kun je hem er een beetje uit wrikken.

Is een mooier woord voor deze bewerking, Dennis.
Het parool is in elk geval: VOORZICHTIG! Als je merkt dat de wijzerplaat de wijzers omhoog wil drukken: stoppen! Eerst de wijzers er af en dan nóg voorzichtiger doorgaan met ‘wiggen’. Dan komt mogelijk alleen de wijzerplaat omhoog, maar dat betekent in dat geval meestal wel dat ie niet goed op zijn wijzerplaat pootjes is/was vastgezet.
Daarna wordt het lastig, want dan moet je het uurwerk gaan demonteren vanaf die zijde, net zolang tot je ergens houvast hebt om het uurwerkje er uit te wurmen. Vaak wordt het dan wel ‘wrikken’ vrees ik.

Dat kan soms ook. Bij de kroon zachtjes op en neer wiebelen tot ie gaat bewege. Pas hier ook op, als je forceert kun je het opwindasje breken.

1 like

Ja, je mag wel op de platine een heel klein beetje kracht uitoefenen. En natuurlijk om en om links en rechts, want hij moet recht omhoog. Sommige gaan er overigens vlot uit.
Het zal wel moeten, wil je iets aan het uurwerk kunnen doen

Vanochtend gelijk jullie tips toegepast en voilĂĄ

Ik lees iets van 5-49 op de kastbodem, service datum?
Het opwinden gaat overigens goed nu en hij loopt ook goed.

3 likes

Mooi zo.

Waarschijnlijk. Als dat de laatste keer was, (1949? is mijn geboortejaar) is het een heel sterk uurwerkje en heeft de horlogemaker goede olie, zeker voor die tijd, gebruikt.

Als het horloge al 75 jaar geen service heeft gehad zal er best veel vuil en slijpsel in het uurwerk zitten.
Dan kan het best dat ie nu nog goed loopt, maar het zal ook razendsnel slijten. Die debris in het uurwerk is net schuurpapier. Toch maar een beurtje (laten) geven en opnieuw op de juiste plekken wat olie geven in het schoongemaakte uurwerkje, lijkt mij.
Weet je inmiddels al welk kaliber het is?

Iemand opperde AS 984
Eerlijk gezegd vind ik hem niet lijken op dit model.

afbeelding

Klopt. Is 'm ook niet. 2e plaatje is een AS 984. Ik zal kijken of ik het juiste kaliber kan vinden.

1 like

We doen weer mee vandaag.

8 likes