En nu ben ik op zoek naar een werkbank

Afgelopen zaterdag gestart met een beginnerscursus horlogemaker. Nu ben ik eigenlijk nooit verder gekomen dan een batterij of een glaasje verwisselen, maar ik merk dat ik er toch veel plezier uithaal om alles te kunnen (de)monteren.

Tijdens de cursus zitten we achter een mooi in hoogte verstelbare werkbank en dat is toch wel erg lekker. Je merkt gelijk dat het sneller en preciezer werkt en dat je geen last van je rug krijgt.

Eigenlijk heb ik altijd wel een zoekertje uitstaan op marktplaats om te zien of er een werkbank wordt aangeboden. Maar hetgeen wat er verkocht wordt valt vaak erg tegen en is niet in hoogte verstelbaar. Met mijn lengte van 204cm is dat toch echt een must.

In aanloop naar de cursus heb ik al een elektrisch in hoogte verstelbaar onderstel gekocht en een tweetal gereedschap/onderdelen kastjes.

Wat ik dus nog zoek is een werkblad. Mijn eerste gedachte was om er één van Dumet te kopen, maar volgens mij is Jan hier niet meer mee bezig. Vervolgens de gedachte om het te laten maken door mijn zwager die wel vaker houten meubelen maakt.

Maar toen kwam in op marktplaats Rewoods tegen: Horlogemakers - Werkbanken voor edelsmeden, juweliers en horlogemakers
Zo’n werkbank blad ziet er toch echt wel goed uit.

Is er al iemand hier op het forum die een werkbank daar heeft gekocht? Weet iemand nog andere alternatieven?

Het is en blijft een hobby, dus ik hoef geen top product, maar gewoon een betaalbare werkbank waaraan het fijn hobbyen is.

12 likes

Zo’n werkbank is inderdaad top om aan te werken. Ik had er eentje die verkocht is bij de verhuis (te oud, te lelijk om in het blikveld van mevrouw te staan), en in de nieuwe werkplek heb ik gewoon… Ikea. :smile:

Ik zou eens moeten kijken welke het nu weer specifiek is - maar ze zijn manueel in hoogte verstelbaar (met zwengel), hebben kabelgoten als optie (onmisbaar) en kosten geen figuurlijk hol.

Ooit wil ik nog wel een meer professioneel exemplaar maar voorlopig… Meer dan voldoende.

Deze dus:

Twee stuks - eentje heel hoog voor het handprutswerk, en eentje laag voor microscoop en schoonmaakmachine. Plus kabelgoot elk dus.

8 likes

Mis je die rand er omheen niet? Ligt waarschijnlijk aan mijn (on)handigheid, maar er schiet nog weleens iets weg. Dat zoeken kost me teveel tijd. Wellicht is een afgeloten kast waarbij ik alleen met mijn handen naar binnen kan beter, net zoals je die hebt bij het stralen van dingen :rofl:

8 likes

Had ik ook wat schrik voor, maar als het wegschiet dan weet ik niet hoeveel zo’n rand zou helpen. Voorlopig geen gemis dus.

:rofl:

Leuk dat je het sleutelen gaat oppikken!
Zelf heb ik eigenlijk geen fatsoenlijke werkbank maar gewoon een bureau met een lagere kruk… niet ideaal, maar voor 1-3 uurtjes niet hinderlijk.

En ja het wegvliegen van onderdelen is in het begin zeker een dingetje :sweat_smile:
Als je wat pincetgevoel ontwikkelt (zeg na 10-15 horloges servicen) zal dit aanzienlijk minder vaak gaan voorkomen.

Veel plezier in ieder geval!!

3 likes

Hi Jurgen,

Gaaf dat je het sleutelen gaat oppakken. Zorg voor goed licht, dat is voornaam. Meestal heb ik in de avond pas tijd en dan is kunstlicht een must.

Zelf heb ik een combi van een hoge tafel (gamma verkoopt verstelbare tafelpoten en daar heb ik een wit meubelpaneel opgelegd) en een heel laag stoeltje. Niet ideaal zoals @TKH Tim aangeeft, maar ik zit er toch maar even.

Hoop dat je nog tijd vindt om te moderaten… knutselen is verslavend…

Succes!
Serge

2 likes

Deze via @HorloG, alweer meerdere jaren terug, opgehaald in mijn Polo. Ding paste er gewoon in he. :sweat_smile: Had e.e.a. wel uitgemeten van tevoren. Moet ik nu 's proberen in de MX-5…

Dit is een jaren '60/70 werkbank die je in (iets) verschillende hoedanigheden nog wel eens op MP ziet. Geen ergonomische armsteunen; maar die had ik op de opleiding ook niet. Hele ding was wel wat laag voor mij; e.e.a. geplaatst op ongeveer 2 cm dikke rubber tegeltjes uit een bouw/tuincenter. Randje rondom is wel belangrijk hoor; is in minstens de helft van de wegschiet-gevallen de rem die voorkomt dat je een uur lang in wanhoop zit te kruipen met een zaklamp.

Veel, en LAGE laadjes, is belangrijk. De meeste spullen die je gebruikt zijn niet hoog. Die Dumet-kastjes hadden behoorlijk hoge lades. Niet ideaal IMO.

12 likes

Het is ook leuk om aan een oude werktafel te werken, die van mij is denk ik uit de jaren zeventig.

1 like

Ik heb toevallig gisteren eenzelfde bureau in elkaar gezet thuis. Valt me niks tegen qua kwaliteit en functionaliteit :ok_hand:t3: heb er nog wel een verzonken stekkerdoos bij besteld en wat kabeldoorvoertjes via Amazon

1 like

Hmhm, zelf de gaten voor in gefreesd dan? Die ronde zou nog lukken maar rechthoekig netjes doen is wat ver gegrepen voor mij :slightly_smiling_face:

Ja dat is echt een must!!! Ik heb er nog steeds te weinig :rofl:

2 likes

Ha, dat is precies diegene die ik ook had! Die is opgehaald door iemand die uit Nederland tot in Gent gereden is toen. :smile:

:100: :point_up:

De lades in de oude werkbank waren vrij nutteloos daardoor, veel te hoog. Maar goed, ladenblok ernaast en klaar.

1 like

Gewoon met de multitool inderdaad :ok_hand:t3:

1 like

Beetje grof, krijg je er nooit netjes uit. Beter bovenfrees nemen met een geleideliniaal.

Leuk, een enthousiaste sleutelaar erbij!

Je bureau zal ook afhangen hoe je gaat werken. Alles onder de microscoop of nog met een oogloep.

Begonnen aan een keukentafel van de ikea met extra pootjes van de praxis.

Maar inmiddels erbij een cheap bureau van de ikea met microscoop (waar ik 99% van de tijd aan zit).

Inmiddels met een upgrade, hoog laag kruk van de ikea.

5 likes

Als je dan niet kiest voor een speciale werktafel, kun je toch beter een electrisch bureau van MP halen? Die heb je voor weinig.

Werk op mijn day-job de hele dag met een 10x danwel 20x microscoop; maar bij horloges vind ik dat te beperkend - vooral qua beweeglijkheid. Ik schuif liever met regelmaat een versterkend mini-oogloupje er bij.

Ik heb een gruwelijke hekel aan die dingen :rofl: Zitten niet lekker, beslaan, geen stereo (en in combi met een whiplash ook af te raden). Ik gebruik die dus eigenlijk alleen als ik iets met de triebniet doe. :sweat_smile:

3 likes

Ik heb het voordeel dat ze niet kunnen beslaan. Is namelijk een zgn. “Ary” loupe voor op een bril. Rechterglas in mijn geval; ik geloof dat je kunt kiezen. Klap je zo omhoog of omlaag.

1 like

Hier hetzelfde. En voor het wegvliegen van onderdelen……… een magneetstrip van IKEA heeft me al een paar maal gered.