En nu ben ik op zoek naar een werkbank

Is ook fraaie kleur. Ik had ooit een 306 XSI en een SLK 320 met deze kleur.

1 like

Ik mis toch het groen-element hier. Nice try, not quite there yet. :wink:

1 like

Je kan altijd je MX5 laten wrappen :sunglasses:

1 like

Eerder zoiets dan?

20230209_113246_1

3 likes

Nog wat donker, maar wel in de goede richting!

1 like

Zoiets?

Je kan toch makkelijk een randje infrezen, Ik denk als je de vaardigheid hebt van een horlogemaker een gleufje frezen en een randje om de tafel schroeven niet onoverkomelijk moet zijn.

En je werkbank in een hoek plaatsen scheelt alweer 2 kanten waar een onderdeel als hij wegspringt niet ver kan komen.

P.s. Een goede pincet en op de juiste manier gebruiken scheelt mega in wegspringen van onderdelen.

3 likes

Ik ben eruit, onderstaande werkbank gaat hem worden. Natuurlijk had mijn vrouw ook een stem in deze, de werkbank komt namelijk in onze studie/werkkamer. Het moest er dus vooral ook netjes uitzien.
Deze wordt het, maar dan met houten steunen. Die beklede steunen zijn serieus prijzig. Hoge opstaande rand is voor mij noodzaak, tijdens de cursus vliegt er nogal eens iets weg in mijn geval.
image

Een onderstel dat elektrisch in hoogte verstelbaar is, heb ik aangeschaft en kastjes voor eronder van Bisley had ik via markplaats al aangeschaft. Nu afwachten hoe lang het duurt voordat hij klaar is.

16 likes

Klopt, hier schrok ik ook van, ik wilde een verhoging maken voor op mijn huidige bureau en armsteunen ergens los bestellen. Maar die bureaustoel armsteunen kosten opeens super veel als het geassocieerd wordt met ‘horlogemaken’…:sweat_smile: ik begin een trend te zien.

Je nieuwe plekje ziet er wel heel nice uit! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. :grin:

1 like

Laat nu ook een gleuf infrezen voor een klein (bergeon) bankschroefje. Die hebben een soort montage plaat in de bank en je schuift het bankschroefje in die plaat als je hem nodig hebt. Ze zijn er van Bergeon (duurder) en van Boley (iets minder duur).

zo eentje dus:

IMG_6194

3 likes

Ha wat leuk, toevallig heb ik deze bankschroef incl. montageplaat opgestuurd naar de meubelmaker zodat hij hem kan infrezen. Ik heb ook gevraagd die groef niet door te laten lopen onder de montageplaat want volgens Murphy gaan daar de schroefjes dan onbereikbaar onder liggen. De groef loopt op de foto tot kort voor de werkbladrand aan de zijlkant. Op deze manier kan een schroefje tussen de opstaande rand en de groef toch nog weg dus ik heb gevraagd om de groef daar een stukje de bocht om te laten gaan tot net na de opstaande rand.

Weet jij zo (of iemand anders) een beetje wat de ideale hoogte is voor een werkbank? Zelf ben ik ook vrij lang 1.95 en ben ik ook aan het kijken hoe ik dat ga oplossen wat betreft hoogte. Welke werkhoogte gebruiken mensen hier en wat is je lengte? :slightly_smiling_face:

1 like

Ik ben 1,82 lang en mijn werkblad zit op 106cm

1 like

Oh dan zal het voor mijn lengte al snel over de 110cm gaan verwacht ik…

1 like

Dat is maar één parameter die daarin meespeelt he. Niet iedereen heeft dezelfde verhouding romp/benen, en iedereen heeft een ietwat andere zithouding. :smile:

Ik had gehoord om als uitgangspunt te nemen hoe hoog het werkblad van je “gewone” buro is, daar dan een 20tal centimeter bij te tellen, en dan kijken of je nog een beetje omhoog of omlaag bijstelt. Wat voor mij perfect uitkwam - ik ben 1m75 ish kort, pc-werkblad is 74cm, en de horloge werkbank 94cm.

1 like

IKEA in hoogte verstelbaar onderstel zoals bij Syntra is wel handig… niet duur.

Soms wil je toch eens wat hoger en andere keer komt wat lager goed uit. :face_with_peeking_eye:

2 likes

verstelbaaonderstel

Dit schroef ik onder het werkblad, display geeft hoogte aan en heeft zelfs een geheugen geloof ik. Dan kan ik het werkblad in de positie zetten zoals ik wil.

5 likes

Over drie weken is de werkbank als het goed is klaar. Kan niet wachten, maar nu eerst even de plek waar hij moet komen vrijmaken. De Waldmann lamp is ook al binnen. :slightly_smiling_face:

4 likes

Ik heb vandaag een nieuwe opstelling gebouwd. Ik werk altijd onder de microscoop en aangezien ik in Hasselt met het loepje moet gaan werken, wilde ik thuis ook een soort gelijke opstelling. Dit werkbankje staan nu op een elektrisch verstelbaar bureau om het maar is te gaan ervaren :grin:. Microscoop toch nog beschikbaar voor het oliegeven en als ik er toch even op terug wil vallen.

6 likes

Wat voor soort lamp is dat precies? Is daar keuze in kleurtemperatuur en het aantal lumen? Zijn die lampen enorm prijzig? Ik heb er nu namelijk een ikea armatuur boven hangen met een flinke E27 lamp. Hier komt wel echt een bak licht vanaf.