Vandaag aan de slag gegaan met een oude Seiko 7019-5090, maar ik stuit op een probleem: hoe verwijder ik de kroonstam?
Ik zal jullie hieronder meenemen in m’n proces, want ik weet ook iets wat een ander kennelijk niet wist. Dit was namelijk aan de fikse beschadigingen op de kast te zien die ik inmiddels al heb weg gekregen. Zo helpen we elkaar weer verder.
Het gaat dus om het volgende horloge, de Seiko 7019-5090:
Bandje verwijderd, tot dusver geen hogere wiskunde. Nu zijn er inkepizichtbaar, door de metalen delen hierin in te drukken komt de behuizing uit elkaar.
Tot dusver niet spannend, al had iemand anders in het verleden met alle macht geprobeert dit op een andere wijze open te krijgen.
Maar nu… Om het uurwerk eruit te krijgen moet ik de kroonstam verwijderen, alleen dit moet van binnenuit. Op het 7019 uurwerk zit deze onder de kroonstam, echter is er naar mijn idee niet op normale wijze bij te komen.
Ik heb weleens gezien bij andere horloges dat er een moertje aan de achteezijde van de kast zat welke verwijderd kon worden, zodat de kroon er vervolgens met een tool (bij gebrek aan beter een randenstoker) uitgehaald kan worden. Zo had m’n Ruhla Tropicalized een kunststof dopje. Maar hier zit dit dus niet, en binnenin zit naar wat ik kan zien geen hefboom oid die hierop drukt.
Heeft één van jullie ervaring met dergelijke uurwerken? Heb ik een speciale tool nodig, of laat m’n ruimtelijk inzicht mij in de steek? Ik ben benieuwd of dit met jullie hulp gaat lukken.
Krijg je de kunststof afdichting er niet uit? Ik heb dit ooit gehad. Voorzichtig eruit wippen. En anders met een naald op aangegeven plek indrukken. Er zou een “hendeltje” moet zitten.
Ik vind hem zelf ook erg tof. Ben zelf wel fan van de Seiko Recraft snkp23 (en 25 en 27), daar heeft dit model wel wat trekjes van. Hoop stiekem ooit een nette Recraft te vinden in NL, maar kan voor nu dit horloge ook erg waarderen.
Het is momenteel een beetje zoeken naar tijd om ermee aan de slag te gaan, maar er komt zeker een vervolg.
Ook maar eens gaan rondkijken naar een Timegrapher om het uurwerk goed af te stellen.
Streven is toch wel om m’n oude horloges zelf te kunnen onderhouden.
Zo, even de handen vrij. Vandaag had ik tussen de visite moeten zitten voor de verjaardag van mijn wederhelft, maar door een bekend virus ging dat feestje niet door.
Tijd om te proberen het 7019 uurwerk uit z’n kast te halen, en inderdaad: na een kwartier voorzichtig peuteren een hendeltje aangeraakt en de kroon kunnen verwijderen.
Rood gemarkeerd is de hendel te zien. Als je weet waar ie exact zit gaat het loshalen van de kroon een stuk vlotter.
Nieuw glaasje erin en geprobeert het uurwerk op tijd te laten lopen. Helaas niet gelukt, het uurwerk blijft te snel lopen en niet zo’n beetje ook. Hij liep per minuut 6(!) seconden te snel, maar beter dan 2 seconden per minuut kreeg ik niet voor elkaar.
Zou de veer van het balanswiel misschien niet goed zijn? Ik heb geen ervaring met het vervangen hiervan, maar ben niet vies van proberen… Misschien hebben jullie suggesties?
Voor nu ben ik er weer even klaar mee, tijd voor wat beautyshots.
Er zij drie veel voorkomende redenen voor extreem snel lopen.
Balansveer gemagnetiseerd, dan demagnetiseren.
Of vet of olie waardoor de windingen aan elkaar plakken. Dan de balans goed reinigen en opnieuw smeren.
Vaak is ook de balansveer verbogen, meestal door een mislukte poging om af te regelen. Dan moet de balansveer worden gericht.
Succes en laat ons even weten hoe je het oplost. Het gaat hiet tenslotte om een tutorial dus dan wil ik er wel van leren.
Inmiddels weer een half jaar verder, het horloge is af maar heb het uurwerk door omstandigheden helaas niet zelf kunnen repareren. Zelf ben ik chronisch ziek en dit heeft direct invloed op o.a mijn fijne motoriek. Ik had het horloge aan een familielid beloofd, dus wilde dit ook niet te lang op zich laten wachten. Jammer want had hier graag meer in detail willen posten, maar het is even wat het is. Ik heb nog een handopwinder liggen met grotere onderdelen waarmee ik wil herkansen.
De veerton van het 7019 uurwerk moest vervangen worden en het uurwerk heeft een volledige onderhoudsbeurt gehad. Hij loopt weer als een zonnetje en alles versteld heerlijk soepel.
Inmiddels is hij bij de nieuwe eigenaar (een vintage liefhebber) die hem met veel plezier draagt. Het heeft alles bij elkaar evenveel gekost als dat het mij heeft opgeleverd, maar nu is wel een stukje geschiedenis nieuw leven in geblazen.