Mooi werk en mooi resultaat!
1 like
domega
18 juni 2022 om 13:56
31
Goeie tip , ook eens doen met de mijne !?!.
Bedankt KK
4 likes
Kleine update:
Kwam nog een foto tegen met het kroonwiel die ik uiteindelijk heb gemonteerd. Deze steekt een stuk minder uit, zoals het hoort.
Het horloge is een aantal maanden geleden verkocht, de nieuwe eigenaar was er zeer gelukkig mee.
Inmiddels heb ik een ultrasoon reiniger aangeschaft en een polijstmachine, dit maakt dergelijke klussen een stuk aangenamer om te doen…
5 likes
Hess
27 december 2022 om 19:44
34
Heel mooi gedaan.
Hoop zelf ook nog eens aan zo 'n klus te beginnen maarja tijdgebrek.
1 like
lassale
27 december 2022 om 22:26
35
Knutselkoning:
De Seiko lijkt erg veel op het horloge van vandaag. Gave Seiko hoor
2 likes
Ze hebben inderdaad wel erg veel met elkaar gemeen. Ook een mooie Tissot met bijzondere plaat en index.
1 like
Anthony
28 december 2022 om 07:59
37
Mooi werk en resultaat.
En wat een prachtige wijzerplaat!
1 like
Bedankt! Inderdaad een bijzonder hologram effect, vond het van deze ook best lastig om afscheid te nemen. Is gelukkig wel wat moois voor in de plaats gekomen. Maar als ik er ooit wéér zo één op de kop weet te tikken met integrated bracelet…
2 likes
wbsoft
5 oktober 2025 om 09:43
40
Wat leuk dat je vrouw meehielp bij deze schoonmaakklus, en wat een schitterende Seiko!
1 like
Dankjewel. Mijn hobby wordt gelukkig geaccepteerd, en dat is gelukkig andersom idem dito.
4 likes
Jouw Seiko is prachtig geworden! Het resultaat zal je vast veel voldoening geven, erg mooie klok. Ook nog uit mijn bouwjaar😉
1 like
Prachtig resultaat, en zoals hierboven al gezegd, je doet je forumnaam eer aan!
1 like
Antione:
veel voldoening
Vooral dat, en dat heb ik met elk project. Economisch gezien afgeschreven, maar door passie in leven gehouden.
2 likes
Hoe mooi is net dat zo’n horloge dan een tweede leven/polstijd krijgt. Als je zelf kunt werken aan een horloge scheelt dat ook. Ik ga eens speuren naar deze Seiko, heb nog niets uit 1976.
1 like
Lexx
5 oktober 2025 om 16:36
46
Knutselde tegenwoordig nog veel aan horloges?
1 like
Ik heb even in de archieven gedoken:
Tot voor kort had ik twee dezelfde Seiko horloges in mijn collectie, de 5606-7310: één in het blauw en één in champagne/goud. Die eerste heb ik naar volle tevredenheid laten servicen door @SJW . Ik durfde dit destijds niet zelf aan gezien ik domweg de ervaring niet had én ik genoeg andere projecten had om mij van de straat te houden.
[20240627_144044]
[20240627_144412~2]
Fast forward: het bekende euvel, een falende Date Corrector Wheel, deed zich alsnog voor nadat ik dit horloge had verkocht…
Zoals altijd bedenk ik mij te laat dat een topic over het op te knappen horloge - waar ik op dat moment mee bezig ben - wel interessant zou kunnen zijn. Toch heb ik gelukkig nog wat foto’s kunnen maken van het volgende horloge, hopende er wat over te kunnen vertellen.
[Screenshot-198~2] Een oude advertentiefoto, dit gebruik ik vaak als referentie voor het latere polijst- en matteerwerk.
Het betreft een Seiko 6119-8470 uit 1972 waarvan zowel het plexiglas als de kast zelf flink beschadigd en oo…
Al lange tijd ben ik in het bezit van een zakhorloge, deze is van mijn betovergrootvader geweest. Een leuk en waardevol bezit. Helaas liep het uurwerk niet en leek de veer vast te zitten. Tijd om de kist met horlogegereedschap erbij te halen, wat foto’s te knallen en jullie mee te nemen in het proces.
Allereerst de achterkant open gemaakt, daar ben ik begonnen om wat lagers van een druppel olie te voorzien. En waarempel, het balanswiel begon te bewegen, hetzij moeizaam. Er zat dus nog spanning …
Vandaag aan de slag gegaan met een oude Seiko 7019-5090, maar ik stuit op een probleem: hoe verwijder ik de kroonstam?
Ik zal jullie hieronder meenemen in m’n proces, want ik weet ook iets wat een ander kennelijk niet wist. Dit was namelijk aan de fikse beschadigingen op de kast te zien die ik inmiddels al heb weg gekregen. Zo helpen we elkaar weer verder.
Het gaat dus om het volgende horloge, de Seiko 7019-5090:
[20220818_191648]
Om de kast open te krjjgen moest ik eerst het bandje …
Nog steeds bezig, maar maak er nagenoeg geen topics over.
5 likes
Lexx
5 oktober 2025 om 18:20
48
Heel mooi werk. Ik ben net begonnen met de hobby
2 likes
Leuk! Dan zit je hier op dit forum op de juiste plek.
1 like
Zo, nu toch maar eens een post doen over hetgeen ik ook erg leukste vind aan horloges: het opknappen en in originele staat terug brengen ervan.
Recent heb ik op een bij de meeste zeer bekend online handelsplatform een Seiko 7009-8070 uit '76 gekocht: beschadigd, vies, kroon ontbrak, glaasje stuk maar het uurwerk zelf liep wel.
De staat na ontvangst was niet bepaald om over naar huis te schrijven, al was het originele B250 bandje wel compleet.
[IMG_20220614_190440]
Staat na ontvangst.
Geluk…
Nog één die is opgedoken.
1 like