Zo, nu toch maar eens een post doen over hetgeen ik ook erg leukste vind aan horloges: het opknappen en in originele staat terug brengen ervan.
Recent heb ik op een bij de meeste zeer bekend online handelsplatform een Seiko 7009-8070 uit '76 gekocht: beschadigd, vies, kroon ontbrak, glaasje stuk maar het uurwerk zelf liep wel.
De staat na ontvangst was niet bepaald om over naar huis te schrijven, al was het originele B250 bandje wel compleet.
Staat na ontvangst.
Gelukkig heb ik een vrouw die niet vies is van wat huidsmeer en lichamelijke resten, want de schakels en de kast zelf zaten ermee dicht gekoekt. Dus samen aan de poets gegaan: tandenstokers, ragertjes, keukenontvetter en een kwast waren onze vriend.
Schoonmaakproces…
Na het schoonmaken en wat speurwerk op internet (hoe hoort het eruit te zien?) begonnen met het visueel herstellen van kast en schakelband.
Doel is niet om het weer ‘fabrieksnieuw’ te laten lijken, maar in elk geval hetgeen gepolijst hoort te zijn (in dit geval zijkanten kast en bandje) weer te polijsten en wat geborsteld was weer te ‘borstelen’. In dit geval gedaan met Scotch Brite 320 voor het gewenste resultaat.
Je zou de kast ook kunnen natschuren (korrel 600, 1200, 2500 etc.) om zo de diepere groeven weg te krijgen, maar dat bekent dat je serieus meer materiaal weghaalt en mogelijk de vorm van de kast wijzigt. Dit is niet hoe ik het zelf wil hebben, dus hou ik het enkel bij een lichte behandeling.
Polijsten en matteren.
Vervolgens heb ik het gebarsten glaasje vervangen voor een nieuwe. Bleek overigens dat er in het verleden een onjuist model in is gezet met bolle randjes in plaats van recht. Dit vond ik wel jammer, omdat ik graag in het kader van de originaliteit ook het glimmende bezeltje binnenin het originele glas over zet naar de nieuwe.
Via een adresje in mijn buurt aan een nieuwe kroon gekomen, en het eindresultaat is volledig naar mijn zin.
Eindresultaat
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of meer mensen dit soort werkzaamheden
(laten) verrichten aan hun horloges. Wat is jullie idee hierover? Ook zijn tips en trucs altijd welkom.