Tot voor kort had ik twee dezelfde Seiko horloges in mijn collectie, de 5606-7310: één in het blauw en één in champagne/goud. Die eerste heb ik naar volle tevredenheid laten servicen door @SJW . Ik durfde dit destijds niet zelf aan gezien ik domweg de ervaring niet had én ik genoeg andere projecten had om mij van de straat te houden.
Fast forward: het bekende euvel, een falende Date Corrector Wheel, deed zich alsnog voor nadat ik dit horloge had verkocht aan een liefhebber. Niet de schuld van boven genoemde, ik had zelf het betreffende onderdeel uit een donor uurwerk gehaald ter vervanging van het origineel. De reden? De prijzen en beschikbaarheid…
Helaas maakt Seiko het onderdeel dus niet meer en was ik al op de hoogte van de absurde prijzen op de markt. En dan het feit dat een onderdeel NOS (New Old Stock) kan zijn, dus evengoed oud en mogelijk verstaft is met alle ellende van dien.
Ondanks het horloge zelf veel te hebben gedragen voor de verkoop aan, is het dus tocht nog mis gegaan. Gezien ik de nieuwe eigenaar niet wilde laten zitten met het probleem heb ik mijn eigen grenzen verlegd en hem aangeboden het horloge terug te sturen. Ik ben mij hierin gaan verdiepen, inmiddels had ik mijzelf al aangeleerd uurwerken uit elkaar te halen en weer aan de praat te krijgen.
Via een ander horloge was ik in contact gekomen met Pierre a.k.a @PT_Seiko en vertelde dat ik mij wilde bezig houden met dit probleem. Lang verhaal kort: Pierre is zelf al bezig geweest met dit bekende euvel en heeft de Date Corrector Wheel in metaal laten maken! Een leerzaam telefoongesprek verder het onderdeel besteld én een vijlenset om deze op maat te maken.
Recent dus het 5606 uurwerk ontleedt tot ik bij het betreffende onderdeel kwam.
Plaatje van het internet…
…en plaatje van mijn vinger met het betreffende onderdeel
Het probleem is dat het originele Nylon (denk ik?) Is vervormd en geen frictie meer heeft op het metalen tandwiel, waardoor deze doorslipt. Hierdoor is het ook niet meer in staat om de datum te verzetten. Dit is het onderdeel dat dus vervangen moet worden. Eerste stap is dus het uit elkaar halen van het geheel. En wat een gepiel dat, al is het onder de microscoop welke ik ooit van Bas a.k.a @basvg heb gekregen een heel stuk makkelijker geworden.
Oud en nieuw naast elkaar
Vervolgens het gat in het metalen Corrector Wiel, welke nog niet paste, met een vijl groter gemaakt. Passen, los halen, vijlen en weer passen. Hij moet met frictie vast zitten en mag niet draaien ten opzichte van het tandwiel waar hij op komt te zitten.
bijna vlak tegen het tandwiel
Na ongeveer 3 pogingen het geheel naar wens passend gekregen. Al heb ik wel door dat ik dit de volgende keer niet met een metalen pinset moet aandrukken. Geen ramp, maar onder de microscoop zie je toch wat krasjes op het Corrector Wiel zitten.
Na wat gepiel zit het geheel weer in elkaar. Voor nu ga ik eerst even weekend vieren met m’n gezin, het verdere proces en foto’s van het eindresultaat volgen nog hieronder. Spoiler alert: datum verstellen gaat weer zoals het hoort.
Toch mooi hoe dankzij mensen op dit forum dit alles mogelijk is, waarvoor uiteraard mijn dank voor alle betrokkenen!