How-to: Seiko 5606 Date Corrector Wheel vervangen.

Tot voor kort had ik twee dezelfde Seiko horloges in mijn collectie, de 5606-7310: één in het blauw en één in champagne/goud. Die eerste heb ik naar volle tevredenheid laten servicen door @SJW . Ik durfde dit destijds niet zelf aan gezien ik domweg de ervaring niet had én ik genoeg andere projecten had om mij van de straat te houden.

Fast forward: het bekende euvel, een falende Date Corrector Wheel, deed zich alsnog voor nadat ik dit horloge had verkocht aan een liefhebber. Niet de schuld van boven genoemde, ik had zelf het betreffende onderdeel uit een donor uurwerk gehaald ter vervanging van het origineel. De reden? De prijzen en beschikbaarheid…:point_down:

Helaas maakt Seiko het onderdeel dus niet meer en was ik al op de hoogte van de absurde prijzen op de markt. En dan het feit dat een onderdeel NOS (New Old Stock) kan zijn, dus evengoed oud en mogelijk verstaft is met alle ellende van dien.

Ondanks het horloge zelf veel te hebben gedragen voor de verkoop aan, is het dus tocht nog mis gegaan. Gezien ik de nieuwe eigenaar niet wilde laten zitten met het probleem heb ik mijn eigen grenzen verlegd en hem aangeboden het horloge terug te sturen. Ik ben mij hierin gaan verdiepen, inmiddels had ik mijzelf al aangeleerd uurwerken uit elkaar te halen en weer aan de praat te krijgen.

Via een ander horloge was ik in contact gekomen met Pierre a.k.a @PT_Seiko en vertelde dat ik mij wilde bezig houden met dit probleem. Lang verhaal kort: Pierre is zelf al bezig geweest met dit bekende euvel en heeft de Date Corrector Wheel in metaal laten maken! Een leerzaam telefoongesprek verder het onderdeel besteld én een vijlenset om deze op maat te maken.

Recent dus het 5606 uurwerk ontleedt tot ik bij het betreffende onderdeel kwam.

Plaatje van het internet…

…en plaatje van mijn vinger met het betreffende onderdeel

Het probleem is dat het originele Nylon (denk ik?) Is vervormd en geen frictie meer heeft op het metalen tandwiel, waardoor deze doorslipt. Hierdoor is het ook niet meer in staat om de datum te verzetten. Dit is het onderdeel dat dus vervangen moet worden. Eerste stap is dus het uit elkaar halen van het geheel. En wat een gepiel dat, al is het onder de microscoop welke ik ooit van Bas a.k.a @basvg heb gekregen een heel stuk makkelijker geworden.

Oud en nieuw naast elkaar

Vervolgens het gat in het metalen Corrector Wiel, welke nog niet paste, met een vijl groter gemaakt. Passen, los halen, vijlen en weer passen. Hij moet met frictie vast zitten en mag niet draaien ten opzichte van het tandwiel waar hij op komt te zitten.

bijna vlak tegen het tandwiel

Na ongeveer 3 pogingen het geheel naar wens passend gekregen. Al heb ik wel door dat ik dit de volgende keer niet met een metalen pinset moet aandrukken. Geen ramp, maar onder de microscoop zie je toch wat krasjes op het Corrector Wiel zitten.

Na wat gepiel zit het geheel weer in elkaar. Voor nu ga ik eerst even weekend vieren met m’n gezin, het verdere proces en foto’s van het eindresultaat volgen nog hieronder. Spoiler alert: datum verstellen gaat weer zoals het hoort.

Toch mooi hoe dankzij mensen op dit forum dit alles mogelijk is, waarvoor uiteraard mijn dank voor alle betrokkenen! :muscle::smiling_face::+1::watch:

28 likes

Keurig gedaan. Het is inderdaad een heel gepiel. Ook het losse metalen onderdeeltje wordt voor veel geld verkocht. Zou mooi zijn als de 3d print techniek zover was gevorderd, dat deze geprint kunnen worden.

@Aad57 heeft er ooit een topic over gemaakt, die ik toen als handleiding heb gebruikt. Het beste is, om het met een triebbiet in elkaar te zetten.

3 likes

Wow :open_mouth:

Knap gedaan :+1:t2:

2 likes

:+1:Mooi werk en dito resultaat

1 like

Dat zou zeker ideaal zijn. Heb het geheel zelf gelukkig vrij eenvoudig met een ponsje en klein hamertje in elkaar gekregen. Het tandwiel zelf met 2 pinsets, een triebniet zou inderdaad beter zijn geweest. Investering voor de toekomst.

Ik zal het genoemde topic eens door nemen. :+1:

1 like

Zo, vandaag tijd voor deel 2.

Zoals vermeld, alles deed het weer…maar niet helemaal naar mijn zin. Bij de overgang van het verstellen van dag naar datum kwam de gehele date corrector arm niet altijd even overtuigend van de ene naar de andere kant. Naar mijn idee kwam dit doordat het tandwiel te makkelijk rond draaide en er te weinig weerstand was om de gehele arm te verplaatsen.

Ik had het vermoeden dat het - tsja, hoe heet zoiets…veerringetje (? het dunne ringetje tussen het tandwiel en de as, veerplaatje?) óf verkeerd om zat, óf te plat was geworden. Na demontage bleek beiden het geval.

Onder de microscoop het ringetje om een tandenstoker heen wat meer ronding gegeven, dit bleek later overigens dé oplossing te zijn.

Na de as weer in het armpje te hebben geplaatst had ik preventief een minuscuul drupje 2 componentenlijm er tegenaan gedaan, just in case… Mijn gevoel zegt mij namelijk dat het nooit meer zo vast zou komen te zitten als toen het onderdeel in 1974 voor de eerste keer in elkaar was gezet.

20241106_210857

Eindresultaat is naar volle tevredenheid. De eerste keer voelde de bediening achteraf te licht, nu na de 2e poging is er een zeer minimale weerstand waarneembaar en wisselt de arm moeiteloos en zonder aarzeling van dag- naar datumverstelling en terug. Ook de Corrector Wheel slipt niet en de datumverstelling gaat zoals het hoort. Ik ben blij en heb een hoop bijgeleerd. De microscoop was mijn grote vriend in deze, wat werkt dat top!

Inmiddels het horloge een paar dagen zelf gedragen, dit doe ik eigenlijk standaard na een ingreep. Voor nu nog een laatste foto samen met mijn eigen 5606-7310 voordat hij terug gaat naar de eigenaar.

10 likes

De Seiko KS 5625/5626 en de GS 5645/5646 (en vele andere waarschijnlijk hebben dit probleem ook.

Ik heb er nu 2 vervangen door een “sterwieltje”.
Dit wieltje is zo te zien met een lasersnijder uit plaat gemaak.

Voordeel van dit wieltje is dat hij “open” is dus hij gaat gemakkelijk over het asje zonder vijlwerk en toch klemt hij goed.

Het nadeel is dat hij iets lager is dus minder contactvlak met de datumschijf heeft.
Het werkt prima in het gebruik en de plaatsing :+1:
Ik doe alles met de triebniet in dit geval.

4 likes

Ik heb er 'n X aantal, getekend en laten maken, gelijk aan het origineel, werken uiteraard goed.

5 likes

Zonder de foto met het onderdeel op je vinger had ik denk ik niet door hoe klein het zou zijn.
Knap werk!

1 like

Top, dan weten we je te vinden Pierre. Het het geeft mij uit de brand geholpen.
:wink::+1::watch:

Het is inderdaad minuscuul.

Ook het terugvinden in de machine was voor de maker 'n uitdaging, was wel een van de kleinste onderdelen die hij ooit gemaakt had.

2 likes