Familie erfstuk, een reis door de tijd.

Al lange tijd ben ik in het bezit van een zakhorloge, deze is van mijn betovergrootvader geweest. Een leuk en waardevol bezit. Helaas liep het uurwerk niet en leek de veer vast te zitten. Tijd om de kist met horlogegereedschap erbij te halen, wat foto’s te knallen en jullie mee te nemen in het proces.

Allereerst de achterkant open gemaakt, daar ben ik begonnen om wat lagers van een druppel olie te voorzien. En waarempel, het balanswiel begon te bewegen, hetzij moeizaam. Er zat dus nog spanning op de hoofdveer. Dit bleek wel toen ik het balanswiel verwijderde, de veer was volledig opgewonden en kon nu volledig uitdraaien. Vervolgens begonnen met demonteren, het uurwerk ging er uit eindelijk via de voorzijde uit.

Heerlijk, alles is zo groot en zit simpel in elkaar. Een perfect type uurwerk om als beginnende hobbyist op te oefenen. Het is makkelijk te volgen hoe het horloge z’n werk doet.

Het spannendste deel, hier zat een veer onder die uiteraard een eigen leven ging lijden. Ging gelukkig goed.

De laatste beetjes en poetsen maar.

Allereerst heb ik alles met 96% alcohol gereinigd, ondersteund door een make-up kwastje en een houten tandenstoker. Het meeste vuil was los, vervolgens in de ultrasone reiniger gelegd. De veertrommel heb ik ongemoeid gelaten, hier heb ik niet de juiste tools voor. Gelukkig voelde de spanning goed en liep hij soepel.

Nadat alles schoon was de boel gedroogd op de bodem van een warme pan, zo blijft er niks achter wat betreft vocht.

Alle lagers netjes in minimale hoeveelheden olie gelegd, de zwaar belaste delen (as hoofdveer, kroon etc.) heb ik wegens het ontberen van een potje vet van een druppel dikkere olie voorzien.

Hij loopt weer als een trein, en na 24 uur een afwijking van 1 minuut (te snel).

Uit eindelijk komt deze in een glazen stolp te staan, tesamen met een foto van mijn betovergrootvader waar hij deze ook draagt.

Bedankt voor het meekijken en lezen. :blush::+1::watch:

Ps:
Als iemand mij iets kan vertellen over een mogelijke herkomst (productie etc.) of andere leuke info lees ik dit uiteraard graag.:wink:

110 likes

Mooi gedaan :+1: weer eens wat anders dan het gepiel met polshorloges hè!

2 likes

Dankbaar project! Leuk dat je ons meeneemt op je renovatiereis!

1 like

Mooi bezit. Leuk hoor

1 like

Ja echt, biertje erbij en muziekje op. Had dit ook binnen no-time weer klaar.

1 like

Mooi project en leuk dat we het zo goed kunnen volgen.

1 like

Knap zeg. Leuk om te lezen. Veel plezier met dit familiestuk.

1 like

Mijn beste,

Goed gedaan hoor!!
Mijn complimenten. :+1:
Geniet er met volle teugen van!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Leuk! Goed gedaan! Koesteren dat familiebezit.

Ik heb zelf een zakhorloge van mijn grootvader dat hij (aantoonbaar) met Kerstmis 1923 gekocht heeft.
In 1972 overleed mijn oom en toen heb ik het geërfd als enige mannelijke nakomeling. In het voorjaar laat ik het servicen, want is mij iets te kostbaar om zelf aan te knutselen (gouden IWC).

2 likes

Wat een leuk verslag en nog leuker is de herinnering een zakhorloge met foto en wetende dat je dit zelf gefiixt hebt. heel leuk en kijk er maar veel naar want het is een dierbaar bezit… :+1:

2 likes

Hoi Robert, bij van de Gevel in Tilburg verkopen ze ook zakhorloge glaasjes, zowel van glas als van kunststof.
Mooi werk joh, aan héél waardevol erfgoed👍

1 like

Prachtig familiestuk. Knap werk, mijn complimenten

1 like

Wat een mooi project is dat voor je! Heel vet dat we mogen meegenieten!

1 like

Mooi verhaal, chapeau, je bent echt een @Knutselkoning.

1 like

Mooi gedaan, veel plezier ermee!!:watch:

1 like

Mooi gedaan, benieuwd naar de foto in de stolp met opa.

1 like

Mooi project!
En een mooi zakhorloge ook! :hugs::pray:t3:

1 like

Schitterend verhaal, bedankt om dit te delen! Knap werk geleverd.

1 like

Bedankt! Mocht je overigens doelend op de barsten die je ziet, deze zitten in het emaille op de wijzerplaat.

Deze gaat zeker volgen. :+1::watch: