Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Deze Camos vanmorgen gereanimeerd. Het EB 1197 uurwerkje was echt smerig.

27 likes

Olympus21 aangepakt, geserviced, er moet nog wel een nieuwe tiretteveer in en die is besteld en onderweg, glaasje gepolijst en kast gepoetst ,foto voor:


Foto na:

30 likes

Mooi geworden zeg. Hele nette verschijning.

2 likes

Vandaag kwamen er een aantal horloges uit Japan aan, waaronder deze Seikomatig J14099DE uit 1961. Het is een 17 steens uurwerkje, en dit bepaalde uurwerkje (Seiko 603) met 17 stenen is betrekkelijk zeldzaam. Ze werden meer verkocht met 20 en 30 stenen in het uurwerk. Dat was voor mij dan ook de reden om dit horloge aan te schaffen, naast dat de prijs aantrekkelijk was. En daarbij is het nog een vroege Seikomatic, omdat die pas in 1961 uitgebracht werden.

Maar het liep helemaal niet! Blokkeerde zelfs. Ik was eerst bang voor roest, maar die angst was ongegrond. Het was gewoon heel erg vuil, en dan met name het ankerrad. Dat was helemaal droog gelopen en er was dan ook slijtage aan de tappen te zien. Gelukkig had ik nog een donor liggen van een 20 steen uurwerkje en daar heb ik dan het ankerrad van genomen. En na een grondige schoonmaakbeurt loopt het nu weer perfect!

De kast zag er nog heel erg goed uit, alleen wat vliegroest onder de bevel en caseback. Alle roest verwijderd, en goed opgepoetst. Ik had nog een nieuw glaasje liggen, dat dan ook maar meteen vervangen. Een mooi bandje erbij maakt het dan helemaal af. De wijzerplaat heeft wel wat patina, die je in dagelijks gebruik niet eens ziet.


En nu om de pols:

30 likes

Wauw!!! Mooi hoor!! Veel draag plezier!

1 like

Gisteren dit prachige zakhorloge weer aan de praat gekregen. :watch::ok_hand::kissing_smiling_eyes:

6 likes

Een leuke Ernest Borel met FHF 73
Tiretteveer was geknapt, maar had een mazzel in mijn diverse tiretteveer voorraad!


Vandaag maar om de pols.

21 likes

Vanavond een borrel met de borel om de pols

3 likes

Ook ik heb weer heerlijk een avondje besteed aan het herstellen van een Seiko die anders in de bak was beland. Een before en after text lijkt me overbodig maar heb het er toch bijgezet :wink: Er gaat toch niks boven een avond wijn drinken en poetsen :smiley:

Deze Seiko 5 (7019-5000) uit 1972 doet weer leuk mee!

26 likes

Is helaas alweer van de pols. Moest de secondewijzer vervangen en die had ik nog niet op het uiteinde voorzien van een kromming dus hij viel stil. En toen dacht ik aan toch maar de kroon te vervangen…

(foto van demontage)

Helaas geen vervanging van op voorraad dus hoop halverwege de week hem weer in gebruik te hebben.

9 likes

Jammer succes met repareren maar neem toch maar een borrel vanavond op de goede afloop :+1:

1 like

Venus 170 dut is al nummer 3.
Nieuw glaasje en stem zijn besteld.

Ondanks de leeftijd loopt het weer als een nieuwe met een amplitude van tegen de 300 en afwijking minder dan 10 seconden per dag.

Ik heb deze defect gekocht maar heb gelukkig een donoriurwerk gevonden want diverse onderdelen waren niet meer bruikbaar.

25 likes

Eindelijk alle onderdelen binnen en even tijd gehad om te monteren.
Nieuw wisselrad, nieuwe platine, opwindveer en nieuwe tiretteveren.
Nou nog een beter bandje!
Met dank aan @BorisK ! Ik ben er blij mee!


Morgen deze wekker zetten!

20 likes

Heel tof Bas, je hebt er iets moois van gemaakt!
Dat wordt niet uitslapen morgen! :joy:

1 like

Mooi geworden hoor Bas!! :+1:

Wel ff de chapterring rechtzetten nog :grimacing:

1 like

Ziet er mooi uit!
Wel ff de minutenlang 1 minuutje (goed) verzetten. Het dikkere streepje staat naast de uren markers.

Maakt deze wekker ook het kabaal van een losspringende veer als het alarm afgaat?
Bij mijn Poljot wel! Je schrikt je de …&@€#%^#

Veel plezier met de Pontiac

Ik bedoel minutenring!!!

Hij zegt gewoon trrrrrrr…

1 like

O ja, die is verdraaid. Verdraaid!

1 like

Mooie Bas !!!